Kytkinongelma
Kytkinongelma
Kyseessä on siis Saab 900 vuosimallia -88, ruiskukoneella. Auto on nyt puolitoista vuotta seissyt puutarhakalusteena ja kävin sitä kokeilemassa että josko vaikka lähtisi siltä istumalta vielä liikenteeseen. No ei lähtenyt.
Kone lähti apuvirralla kuin palmun alta käyntiin, mutta kytkin ei ota kiinni. Auto on aikoinaan ajettu nykyiselle leposijalleen joten silloin kytkin vielä toimi. Nyt poljin on tunnottoman löysä ja kytkin aivan irti, vaihteita voi siirrellä vapaasti koneen käydessä. Kun ilmausruuvin avaa, nestettä valuu hiljalleen ja poljinta painamalla vähän enemmän.
Onko kyseessä kuitenkin vain ilmausongelma ja mikä olisi tehokkain tapa ilmata kyseinen järjestelmä?
Kone lähti apuvirralla kuin palmun alta käyntiin, mutta kytkin ei ota kiinni. Auto on aikoinaan ajettu nykyiselle leposijalleen joten silloin kytkin vielä toimi. Nyt poljin on tunnottoman löysä ja kytkin aivan irti, vaihteita voi siirrellä vapaasti koneen käydessä. Kun ilmausruuvin avaa, nestettä valuu hiljalleen ja poljinta painamalla vähän enemmän.
Onko kyseessä kuitenkin vain ilmausongelma ja mikä olisi tehokkain tapa ilmata kyseinen järjestelmä?
Ilmausruuviin letku kiinni ja letkunpää eriliseen asitaan missä on jarru/kytkinnestettä.
Sitten teet jarru/kytkinsäilöön sopivan korkin johon voit paineilmalla painaa ilmaa.
Avaat ilmausruuvia niin että se on auki ja painat ilmaa säiliöön, tee näin niin kauan että ilmakuplien tulo lakkaa.
Ole tarkkana ettei neste pääse loppumaan.
Sitten teet jarru/kytkinsäilöön sopivan korkin johon voit paineilmalla painaa ilmaa.
Avaat ilmausruuvia niin että se on auki ja painat ilmaa säiliöön, tee näin niin kauan että ilmakuplien tulo lakkaa.
Ole tarkkana ettei neste pääse loppumaan.
tässä' vika
painelit vissiin tauon aikana kytkintä ja nyt kun heitit ns. tulille nin kytkinakseli takertelee varmaan boorissa eikä palaudu.
leivo tovi kytkintä ja sit pelaa
leivo tovi kytkintä ja sit pelaa
Mulla talven seisseessä satkussa sama ongelma. Kytkin on "pohjassa" koko ajan. Olen parin päivän ajan lisäillyt säiliöön nestettä, vaan johonkin ne sieltä aina häviää, kohta 0,5 litraa mennyt. Taidan lähteä tekemään jonkinlaista ilmauslaitetta, niin pääsisi testiajolle
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
tässä
viimeisessä tapauksessa varmaan työsylinterin tivisteiden välistä valskaa nesu pihalle ja voi huonossa tapauksessa joutua uusimaan työsylkyn rungon kun on tullut vähän kyhmyyttistä uraa sylinteriin
Varauduin jo työsylinteri vaihtoon ja aloin irrottelemaan osia varaosa-autosta. Kytkinakseli ja pultit lähti helposti irti, mutta paineasetelma, työsylinteri ja kytkinlevy ei vaan lähde irti. Pitäisikö niiden nousta sieltä ihan helposti, vai rautakangen avulla?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Ei se aivan suosiolla sieltä lähde. Paineasetelman jousia pitäisi saada painettua kunnolla alaspäin ja sen jälkeen ujuttaa joku sopiva välikappale (esim. peltiliuska) jousten ja paineasetelman rungon väliin, jotta jouset pysyvät alhaalla. Tällöin koko paketti painuu sen verran kasaan, että irrotus onnistuu. Tosin jos sulla ei kytkin toimi niin paineasetelman kokoon painaminen voi olla jossain määrin "mission impossible".
Omassa autossa tuli moottorin vaihdon yhteydessä juuri tuo ongelma, eli en huomannu ottaa kytkintä irti ennen koneen irrotusta. Onneksi vaihteiston irrotuksen yhteydessä sai kytkinpaketin ujutettua jotenkin irti, mutta vaikeeta oli.
Omassa autossa tuli moottorin vaihdon yhteydessä juuri tuo ongelma, eli en huomannu ottaa kytkintä irti ennen koneen irrotusta. Onneksi vaihteiston irrotuksen yhteydessä sai kytkinpaketin ujutettua jotenkin irti, mutta vaikeeta oli.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Paketin saa irti avaamalla eka työsylinterin pultit,t8 kirjoitti:Varauduin jo työsylinteri vaihtoon ja aloin irrottelemaan osia varaosa-autosta. Kytkinakseli ja pultit lähti helposti irti, mutta paineasetelma, työsylinteri ja kytkinlevy ei vaan lähde irti. Pitäisikö niiden nousta sieltä ihan helposti, vai rautakangen avulla?
kampeamalla työsylinteriä hieman ulos kolostaan,
sitten paineasetelman pultit auki,
kampeaa paineasetelmaa irti vauhtipyörästä niin,
että se tulee ulos niistä vauhtipyörän nastoista.
Tämän jälkeen sopivalla työkalulla (esim. sorkkarauta)
kampeaa paineasetelman pois ja koppaa työsylinterin ilmalennosta
Kun paineasetelmaa kampeaa niistä nastoista ulos,
niin kannattaa asettaa joku sopiva kappale vauhtipyörän ja asetelman
väliin, ettei se luiskahda takaisin niihin nastoihin.
Jeps, oikeilla jäljillä olin. Vääntelin jo paineasetelmaa irti vauhtipyörästä, mutten tohtinut käyttää liikaa voimaa. Pitääkin lähteä jatkamaan remonttia.Ronska kirjoitti:Paketin saa irti avaamalla eka työsylinterin pultit,t8 kirjoitti:Varauduin jo työsylinteri vaihtoon ja aloin irrottelemaan osia varaosa-autosta. Kytkinakseli ja pultit lähti helposti irti, mutta paineasetelma, työsylinteri ja kytkinlevy ei vaan lähde irti. Pitäisikö niiden nousta sieltä ihan helposti, vai rautakangen avulla?
kampeamalla työsylinteriä hieman ulos kolostaan,
sitten paineasetelman pultit auki,
kampeaa paineasetelmaa irti vauhtipyörästä niin,
että se tulee ulos niistä vauhtipyörän nastoista.
Tämän jälkeen sopivalla työkalulla (esim. sorkkarauta)
kampeaa paineasetelman pois ja koppaa työsylinterin ilmalennosta
Kun paineasetelmaa kampeaa niistä nastoista ulos,
niin kannattaa asettaa joku sopiva kappale vauhtipyörän ja asetelman
väliin, ettei se luiskahda takaisin niihin nastoihin.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Lähteeköhän tuo työsylinteri ilman asetelman irroittamista? Kovasti se heiluu ja olisi tulossa, mutta n. sentistä se on kiinni. Ongelmana tässä on että vauhtipyörää ei saa käsin pyöritettyä (eikä oikeen mitenkään muutenkaan) kun asetelmaa nostaa yhdestäkin kohdasta irti vauhtipyörästä. Asetelman kynsien väliin en saanut mitään. Työsylinteri palautui itsekseen, eikä enää liikahda vaikka ilmaa järjestelmän.
Jatkan harjoituksia huomenna
Jatkan harjoituksia huomenna
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
panitko
panitko siihen käytetyn työsylinterin vai uusilla kumilla varustetun työsylkyn?
jos uudet lelut sylkysä ja paineilmalla ei ilmaannu kuntoon niin käy ajaan lenkki autolla,yleensä kytkin rupeaa toimimaan pienen lenkin jälkeen.
sen jälkeen vikaa voisi etsiä pääsylkystä
jos uudet lelut sylkysä ja paineilmalla ei ilmaannu kuntoon niin käy ajaan lenkki autolla,yleensä kytkin rupeaa toimimaan pienen lenkin jälkeen.
sen jälkeen vikaa voisi etsiä pääsylkystä