Satkun ilmastoinnin vianetsintää... APUUVA!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Satkun ilmastoinnin vianetsintää... APUUVA!

Viesti Kirjoittaja meverkko »

No niin. Satkun ilmastointi on särki, mutta en hyväksy etteikö sitä voisi ehjätä vaikka kaupat on jo sulki...

Tehdyt korjaukset: vaihdettu lussun kompuran tilalle todistettavasti toimiva kompura. Järjestelmässä ei tietysti ole painetta koska oli auki.

Nyt pitäisi varmistaa että sähköjärjestelmä toimii oikein ennen kuin viitsii mennä täyttämään.

Pihassa seisoo myös toinen, tuo ruosteruisku, joka sai luovuttaa ehjän kompuran ässään. Siinä on nyt se rikkinäinen kompura kiinni. Kun ruosteessa ohittaa painekytkimen hyppylangalla, alkaa flekti pyörittää. Siis aivan kuin silloin kun ilmastoinnin pistää päälle.

Ässä ei tätä tee. Mitä kannattaisi tarkistaa ennen kuin pistää hanskat tiskiin. Sen vähän mitä sähkökaaviosta ymmärrän, on virran katkaisussa kolme yksikköä: jäätymistermari, painekytkin, ja vesiletkussa termari. Vesiletkun termari vielä puuttuu ässästä, mutta on ohitettu langalla. Ruosteessa flekti pyörii myös vastaavalla virityksellä.

Vinkkejä otetaan ilolla vastaan, mitä seuraavaksi?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kun muistais, jotenkin jäi hämärä mielikuva että se vesiletkun termari toimisi toisin päin, eli normalisti " ei vetäneenä", ei oo varma tieto.
kantsii kokeilla molemmin päin.
Kun toi on hanskattu, niin lähtisin tarkistaan releet, jos samanlaisia niin vaihtelin kärrystä toiseen.
sellainen luulo on jotta se kallein rele ei oo ikuinen? ( kun muistaakseni purkamaani se oli vaihdettu)
kyllä kait noi jutut on sanottu asennusohjeessa, ohjeitahan juuri tuolla listapuolella kansa kyseli ja hommaili.
niin ja puhallin itsessään, tuleeko jännite?
katsoisin myös tuleeko magn kytkimelle virtaskaa, sehän se ratkaisee alkaako kompura jauhaa.......
stara
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

stara kirjoitti:kun muistais, jotenkin jäi hämärä mielikuva että se vesiletkun termari toimisi toisin päin, eli normalisti " ei vetäneenä", ei oo varma tieto.
kantsii kokeilla molemmin päin.
Kun toi on hanskattu, niin lähtisin tarkistaan releet, jos samanlaisia niin vaihtelin kärrystä toiseen.
sellainen luulo on jotta se kallein rele ei oo ikuinen? ( kun muistaakseni purkamaani se oli vaihdettu)
kyllä kait noi jutut on sanottu asennusohjeessa, ohjeitahan juuri tuolla listapuolella kansa kyseli ja hommaili.
niin ja puhallin itsessään, tuleeko jännite?
katsoisin myös tuleeko magn kytkimelle virtaskaa, sehän se ratkaisee alkaako kompura jauhaa.......
stara
Niin, kuten sanoin, ruosteruiskussa flekti pyörittää tuolla samalla termarin hyppylangalla. Kokeiltu myös ilman termarin ohitusta. Releet vaihdettu keskenään, ruoste toimii mutta ässä ei.

Kompura alkaa jauhaa jos sinne pistää langalla virran, eli tällä hetkellä ei tule virtaa kompurallekaan.

Tarttee varmaan mennä vihdoin ostamaan se yleismittari.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

osta toki aina sitä tarvii, ihan halvallakin pärjää vastus ja jännitehommat,ainakaa suuria virtahommia ei juuri tarvitse, pienet vikavirrat on kyllä plussaa.
sillä mitskulla tarkista sitten sulakkeiden eheys.

kait oot sulakkeet katsonu.
se flekti kantsii kans katsoa pakkosyötöllä. liittimet on aika haperossa, jos ovat maanneet käyttämättömänä.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

sanovat jotta o- rengastiivarit kantseis vaihtaa, mä en vaihtanu , on noi mehut sisällä pysyny. Niitä ei varmaan saa älyttömästi kiristää eikä kuivana?
kantseis ehkä mennä ilmastointilafkasta vähän utsimaan neuvoja, ettei mee kalliit täytöt ketuille, ei ne neuvot mitään maksa.
stara
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

niin ja so pönttö jossa se paineanturi on sitäkin suosittelevat aina vaihtaan kun on ollu irti, joku kosteuden poistin ja paisuntavena yhdistelmä
siellä on joku suolapussi sisällä ja ne kun imasee ittensä kylläiseksi vedestä niin ei sitten enempää imase, mä en vaihtanu , ei kyllä tuu kovin kylmääkään, riittää mulle, eipä tuu nuha:)
jos siellä on kosteutta, niin kait se sitten jäätyy kylmäpatterille ja eristää lämmönsiirtoa.
Pelottelivat jotta jos itse kuivailee liian kuumassa niin pussi voi hajota ja suolat kun llähtee liikenteesen niin son kompuran päivät luettu??
tiedä sitten häntä, ja tää ei oo varmaa tietoooooooo, kuulojutskia vaan.
stara
99tbo
"Aero"
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

kompura

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

ei kannata pyöritellä pakolla kyllä ilman aineita ja öljyjä, tulee äkkiä jäljet kompuraan ja sen jälkeen se on sökö...tänään viimeksi purin vähällä öljyllä pyörineen kompuran ja kyllä se ei ollut lasten katseltava. :?
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: kompura

Viesti Kirjoittaja meverkko »

99tbo kirjoitti:ei kannata pyöritellä pakolla kyllä ilman aineita ja öljyjä, tulee äkkiä jäljet kompuraan ja sen jälkeen se on sökö...tänään viimeksi purin vähällä öljyllä pyörineen kompuran ja kyllä se ei ollut lasten katseltava. :?
Ja juuri tämän vuoksi yritän käyttää flektiä "ilmaisimena".
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

stara kirjoitti:sanovat jotta o- rengastiivarit kantseis vaihtaa, mä en vaihtanu , on noi mehut sisällä pysyny. Niitä ei varmaan saa älyttömästi kiristää eikä kuivana?
kantseis ehkä mennä ilmastointilafkasta vähän utsimaan neuvoja, ettei mee kalliit täytöt ketuille, ei ne neuvot mitään maksa.
stara
Kyllä ne tekee joka tapauksessa painekokeen.

Eikä siitä ole kyse, vaan sähköistä. Sulakkeet katsottu tottakai.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin