Kytkinongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jaska
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 12:17

Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kyseessä on siis Saab 900 vuosimallia -88, ruiskukoneella. Auto on nyt puolitoista vuotta seissyt puutarhakalusteena ja kävin sitä kokeilemassa että josko vaikka lähtisi siltä istumalta vielä liikenteeseen. No ei lähtenyt.

Kone lähti apuvirralla kuin palmun alta käyntiin, mutta kytkin ei ota kiinni. Auto on aikoinaan ajettu nykyiselle leposijalleen joten silloin kytkin vielä toimi. Nyt poljin on tunnottoman löysä ja kytkin aivan irti, vaihteita voi siirrellä vapaasti koneen käydessä. Kun ilmausruuvin avaa, nestettä valuu hiljalleen ja poljinta painamalla vähän enemmän.

Onko kyseessä kuitenkin vain ilmausongelma ja mikä olisi tehokkain tapa ilmata kyseinen järjestelmä?
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Ilmausruuviin letku kiinni ja letkunpää eriliseen asitaan missä on jarru/kytkinnestettä.
Sitten teet jarru/kytkinsäilöön sopivan korkin johon voit paineilmalla painaa ilmaa.
Avaat ilmausruuvia niin että se on auki ja painat ilmaa säiliöön, tee näin niin kauan että ilmakuplien tulo lakkaa.
Ole tarkkana ettei neste pääse loppumaan.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Siis kytkin ei pidä? Eli on tavallaan kokoajan pohjassa? Oiskohan paineasetelma jämähtäny.. Otappa se muovinen kytkinkoppa pois ja kato miltä siellä näyttää. :roll:

Heneltäpä ne ilmausohjeet jo tulikin, onnistuu myös samalla tyylillä ilman paineilmaakin, toki hitaammin.
Aki Peltola #1132
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tässä' vika

Viesti Kirjoittaja mestari »

painelit vissiin tauon aikana kytkintä ja nyt kun heitit ns. tulille nin kytkinakseli takertelee varmaan boorissa eikä palaudu.
leivo tovi kytkintä ja sit pelaa
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Mulla talven seisseessä satkussa sama ongelma. Kytkin on "pohjassa" koko ajan. Olen parin päivän ajan lisäillyt säiliöön nestettä, vaan johonkin ne sieltä aina häviää, kohta 0,5 litraa mennyt. :| Taidan lähteä tekemään jonkinlaista ilmauslaitetta, niin pääsisi testiajolle :P
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tässä

Viesti Kirjoittaja mestari »

viimeisessä tapauksessa varmaan työsylinterin tivisteiden välistä valskaa nesu pihalle ja voi huonossa tapauksessa joutua uusimaan työsylkyn rungon kun on tullut vähän kyhmyyttistä uraa sylinteriin
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Varauduin jo työsylinteri vaihtoon ja aloin irrottelemaan osia varaosa-autosta. Kytkinakseli ja pultit lähti helposti irti, mutta paineasetelma, työsylinteri ja kytkinlevy ei vaan lähde irti. Pitäisikö niiden nousta sieltä ihan helposti, vai rautakangen avulla? :twisted:
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ei se aivan suosiolla sieltä lähde. Paineasetelman jousia pitäisi saada painettua kunnolla alaspäin ja sen jälkeen ujuttaa joku sopiva välikappale (esim. peltiliuska) jousten ja paineasetelman rungon väliin, jotta jouset pysyvät alhaalla. Tällöin koko paketti painuu sen verran kasaan, että irrotus onnistuu. Tosin jos sulla ei kytkin toimi niin paineasetelman kokoon painaminen voi olla jossain määrin "mission impossible".

Omassa autossa tuli moottorin vaihdon yhteydessä juuri tuo ongelma, eli en huomannu ottaa kytkintä irti ennen koneen irrotusta. Onneksi vaihteiston irrotuksen yhteydessä sai kytkinpaketin ujutettua jotenkin irti, mutta vaikeeta oli.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

t8 kirjoitti:Varauduin jo työsylinteri vaihtoon ja aloin irrottelemaan osia varaosa-autosta. Kytkinakseli ja pultit lähti helposti irti, mutta paineasetelma, työsylinteri ja kytkinlevy ei vaan lähde irti. Pitäisikö niiden nousta sieltä ihan helposti, vai rautakangen avulla? :twisted:
Paketin saa irti avaamalla eka työsylinterin pultit,
kampeamalla työsylinteriä hieman ulos kolostaan,
sitten paineasetelman pultit auki,
kampeaa paineasetelmaa irti vauhtipyörästä niin,
että se tulee ulos niistä vauhtipyörän nastoista.
Tämän jälkeen sopivalla työkalulla (esim. sorkkarauta)
kampeaa paineasetelman pois ja koppaa työsylinterin ilmalennosta :lol:

Kun paineasetelmaa kampeaa niistä nastoista ulos,
niin kannattaa asettaa joku sopiva kappale vauhtipyörän ja asetelman
väliin, ettei se luiskahda takaisin niihin nastoihin.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Ronska kirjoitti:
t8 kirjoitti:Varauduin jo työsylinteri vaihtoon ja aloin irrottelemaan osia varaosa-autosta. Kytkinakseli ja pultit lähti helposti irti, mutta paineasetelma, työsylinteri ja kytkinlevy ei vaan lähde irti. Pitäisikö niiden nousta sieltä ihan helposti, vai rautakangen avulla? :twisted:
Paketin saa irti avaamalla eka työsylinterin pultit,
kampeamalla työsylinteriä hieman ulos kolostaan,
sitten paineasetelman pultit auki,
kampeaa paineasetelmaa irti vauhtipyörästä niin,
että se tulee ulos niistä vauhtipyörän nastoista.
Tämän jälkeen sopivalla työkalulla (esim. sorkkarauta)
kampeaa paineasetelman pois ja koppaa työsylinterin ilmalennosta :lol:

Kun paineasetelmaa kampeaa niistä nastoista ulos,
niin kannattaa asettaa joku sopiva kappale vauhtipyörän ja asetelman
väliin, ettei se luiskahda takaisin niihin nastoihin.
Jeps, oikeilla jäljillä olin. Vääntelin jo paineasetelmaa irti vauhtipyörästä, mutten tohtinut käyttää liikaa voimaa. Pitääkin lähteä jatkamaan remonttia.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Lähteeköhän tuo työsylinteri ilman asetelman irroittamista? Kovasti se heiluu ja olisi tulossa, mutta n. sentistä se on kiinni. Ongelmana tässä on että vauhtipyörää ei saa käsin pyöritettyä (eikä oikeen mitenkään muutenkaan) kun asetelmaa nostaa yhdestäkin kohdasta irti vauhtipyörästä. Asetelman kynsien väliin en saanut mitään. Työsylinteri palautui itsekseen, eikä enää liikahda vaikka ilmaa järjestelmän.
Jatkan harjoituksia huomenna :arrow:
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Nyt on autossa "uusi" työsylinteri, mutta eipä tahdo toimia silläkään. Poljin pysyy velttona, eikä ilmauskaan auta. Mikä v*ttu sitä riivaa :roll:
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

panitko

Viesti Kirjoittaja mestari »

panitko siihen käytetyn työsylinterin vai uusilla kumilla varustetun työsylkyn?

jos uudet lelut sylkysä ja paineilmalla ei ilmaannu kuntoon niin käy ajaan lenkki autolla,yleensä kytkin rupeaa toimimaan pienen lenkin jälkeen.
sen jälkeen vikaa voisi etsiä pääsylkystä
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

t8 kirjoitti:Nyt on autossa "uusi" työsylinteri, mutta eipä tahdo toimia silläkään. Poljin pysyy velttona, eikä ilmauskaan auta. Mikä v*ttu sitä riivaa :roll:
Pääsylinteri?
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Pitää vaihtaa vielä se pääsylinteri. Käytetyn työsylinterin sinne laitoin. lisää ongelmia, eli kone ei jaksa pyöriä startilla vaikka akussa on virtaa. Käsinkin vauhtipyörästä pyöritettynä liikkuu muutaman sentin kerrallaan.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Vastaa Viestiin