Ratti alkoi vemputtaa satunnaisesti 900:ssa +RVS-keskustelua
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Ratti alkoi vemputtaa satunnaisesti 900:ssa +RVS-keskustelua
Eilen alkoi ensimmäistä kertaa ratti aivan yllättäen vemputtamaan n. 90kmh nopeudessa. Vasemman renkaan suunnasta kuului jonkunlaista ääntelyä samalla (khht khht tms.). Vemputus paheni samalla kun hiljensin vauhtia.. ehkä pahimmillaan se oli 40-60kmh vaudissa, mutta tuntui vielä ihan kävelyvauhdissakin ratin vetelynä puolelta toiselle. Pysäytin auton tienlaitaan. Kävin käsin vääntelemässä voimalla kummankin puolen eturenkaita, mutta mitään välystä ei niistä pystynyt toteamaan. Vaikutti kuitenkin siltä, että vemputus olisi paikallistunut tuolle vasemmalle puolelle.
Käytin rattia kummassakin äärilaidassa ja lähdin koemielessä jatkamaan matkaa. Ihmetys oli suuri kun vemputus olikin nyt poissa. Ehdin jatkaa matkaa jonkun kilometrin niin yht´äkkiä vemputus palasi takaisin. Toistin samat toimet kuin ensimmäiselläkin kertaa (pysäytys, pyörien välyksen tarkistus ja ratin äärilaidoissa käyttö) ja vemputus katosi taasen. Tämän jälkeen vemputus palaili aina muutaman kilometrin välein takasin. Huomasin, että yleensä se iski silloin kun vauhti oli n. 80-90kmh tai vähemmän ja veto ei ollut päällä tai moottorijarrutusvaiheessa.
Huomasin myös sen, että kun pysäyksissä käänsin ratin viimeiseksi oikeaan äärilaitaan, niin vemputus pysyi pitempään poissa. Myöskin kun autolla vedätti kokoajan ja väh. 100kmh niin vemputus ei palannut.
Missähän vika voisi olla? ..välystä ei laakereista tai pallonivelistä ei tunnu voimakkaalla etu renkaiden vääntelylläkään. Vasemmanpuoleinen ulommainen vetonivel voi olla heikentynyt, sillä parkkipaikalta lähtiessä, kun ratti on käännetty jyrkkään kulmaan, kuuluu vetonivelestä ratinaa. Pyöränlaakerit on vaihdettu kummallekin etupuolelle alle 40000km sisällä eivätkä nuo lämpene ajossa, joten ei varmaan noista ole kyse. Mutta voisiko tuo nivel olla syyllinen ongelmaan? Laittakaa ihmeessä neuvoja, jos jotain tulee mieleen. Ei voi oikein alkaa korjaamaan kun ei ole hajua, että missä vika ja huomenna pitäisi lähtä 350km lenkille.
Käytin rattia kummassakin äärilaidassa ja lähdin koemielessä jatkamaan matkaa. Ihmetys oli suuri kun vemputus olikin nyt poissa. Ehdin jatkaa matkaa jonkun kilometrin niin yht´äkkiä vemputus palasi takaisin. Toistin samat toimet kuin ensimmäiselläkin kertaa (pysäytys, pyörien välyksen tarkistus ja ratin äärilaidoissa käyttö) ja vemputus katosi taasen. Tämän jälkeen vemputus palaili aina muutaman kilometrin välein takasin. Huomasin, että yleensä se iski silloin kun vauhti oli n. 80-90kmh tai vähemmän ja veto ei ollut päällä tai moottorijarrutusvaiheessa.
Huomasin myös sen, että kun pysäyksissä käänsin ratin viimeiseksi oikeaan äärilaitaan, niin vemputus pysyi pitempään poissa. Myöskin kun autolla vedätti kokoajan ja väh. 100kmh niin vemputus ei palannut.
Missähän vika voisi olla? ..välystä ei laakereista tai pallonivelistä ei tunnu voimakkaalla etu renkaiden vääntelylläkään. Vasemmanpuoleinen ulommainen vetonivel voi olla heikentynyt, sillä parkkipaikalta lähtiessä, kun ratti on käännetty jyrkkään kulmaan, kuuluu vetonivelestä ratinaa. Pyöränlaakerit on vaihdettu kummallekin etupuolelle alle 40000km sisällä eivätkä nuo lämpene ajossa, joten ei varmaan noista ole kyse. Mutta voisiko tuo nivel olla syyllinen ongelmaan? Laittakaa ihmeessä neuvoja, jos jotain tulee mieleen. Ei voi oikein alkaa korjaamaan kun ei ole hajua, että missä vika ja huomenna pitäisi lähtä 350km lenkille.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Su Heinä 31, 2005 00:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Jep nivelen vaihdon jälkeen ajettu muutama tuhat kilometriä ja no proplems. Kiitokset vinkeistä!
Tulpatkin vaihdoin autoon, korjasin keskulukituksen ja takakontin lukon. Seuraavaksi pitäis vissiin vaihtaa vaihteistoöljy hypoidiin ja pistää RVS-aineet moottoriin ja vaihteistoon. http://www.rvs.fi
Tulpatkin vaihdoin autoon, korjasin keskulukituksen ja takakontin lukon. Seuraavaksi pitäis vissiin vaihtaa vaihteistoöljy hypoidiin ja pistää RVS-aineet moottoriin ja vaihteistoon. http://www.rvs.fi
-
- "Hirsch"
- Viestit: 801
- Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
- Paikkakunta: Lappeenranta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
...kahdella työkaverilla aine on toiminut täysin luvatunlailla ja toinen näistä sattuu sitä itse myös myymään. En todellakaan oikein usko että valehtelevat.
RVS ei jää öljyyn vaan takertuu metallipinnoille muodostaen siihen metallikeraamisen kalvon.
Vai olisiko sinulla esittää, jonkunlaista näyttöä siitä, että juuri tämä kyseinen RVS aine pilaa Saabin tai yleisesti kaikki moottorit?
RVS ei jää öljyyn vaan takertuu metallipinnoille muodostaen siihen metallikeraamisen kalvon.
Vai olisiko sinulla esittää, jonkunlaista näyttöä siitä, että juuri tämä kyseinen RVS aine pilaa Saabin tai yleisesti kaikki moottorit?
Viimeksi muokannut Ahtopaine, To Heinä 28, 2005 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 801
- Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
- Paikkakunta: Lappeenranta
-
- "Hirsch"
- Viestit: 801
- Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
- Paikkakunta: Lappeenranta