Vaihdelaatikon purku.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Vaihdelaatikon purku.

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Mistäköhän sais ohjeita vaihdelaatikon purkuun, siis ihan kokonaan osiin laittamista. Vaihdelaatikko on og900:sesta.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Helppo juttu se purata on :wink: kasaaminenkin helppo. jos kasata pitää niin laita mieleen erityisesti siirtovivuston paikat. ja miten päin siirtorenkaat on. ne nimittäin voi aiheuttaa päänvaivaa muuten.

Jos löytyy pulttipyssy, niin helpottaa hieman ensiöpään alarattaan avausta, mutta kyllä sen saa kytkin-akseli, isojakoavain yhdistelmälläkin auki :wink:
Ensiö pää kun on purattu voi seuraavaksi ottaa perän irti.
Ja muistin mukaan, pitää ottaa perän vierestä semmoinen lukitusjuttu pois, että saa sivuakselia pitävän tangon siirrettyä vähän taaemaksi, ja näin saa vitosen kotelosta(se laatikon ensimmäin luukku edestä päin) alarattaan irti.

Seuraavaan vaiheeseen mulla on semoinen työkalu, että saa lukittua sivuakselin, ja vaihde kun on päällä laatikko on jumissa. Tällöin saa pääakselin päässä olevan mutterin auki. ja sitten voi ottaa pois sen luukun missä on laatikon mittatikku.

Ja tämän kun on auki, niin loput pultit auki, ja saat etukotelon irti.ja loput vitosen osat otat samaa aikaa pois kun vedät sitä koteloa.

Ja loppu laatikko on sitten osien vetelemistä pois :lol: ja pää-akseli irtoaa ihan lopuksi neljällä pultilla, mukaan lähtee laakeripesä.

Lyhyet ohjeet, ja toivottavasti ei näiden mukaan tarvi sitä kasata ainakaan :lol: ja toivottavasti jotain tästä sai selvää.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Laatikon purku

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Onko laatikossa jotain vikaa?
Voin korjata laatikkosi jos kiinnostaa ota yhteyttä.
Minulta löytyy myös manuaali jos haluat kuvia.
terv Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Joo on siinä semmonen pikku vika ku ei pysy kakkonen päällä ku kiihyttää. Mut oon tainnu ratkasta jo vian. Ku siellähän taitaa olla semmonen kuula joka pitää sitä tankoa paikoillaan kun vaihde on silmässä, ja ilmeisesti se reikä joka on kakkosen kohdalla on kulunu liikaa ja ei pysty pitää enää vaihetta. Mutta haluaisin joka tapauksessa purkaa sen atomeiks et tiiän mitä sieltä löytyy.

Kävin äske taas taistelee laatikon kanssa mut en saa sitä perää pois sieltä mitenkään, tai kyllä varmaan lähtis jos osais ottaa jotain pois ekaks, eli oon ottanu vaan molemmilta puolilta ne mihin tulee vetarit kiinni ja sen kannen siitä takaa. Mut pitääköhän siitä purkaa vielä jotain pois?
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Se perä tulee tasan yhdessä asenossa pois. käännät sen perän siinä sopivaa asentoon. Koska kun sulla on ne vetomaljat laakeripesineen irti, pystyy sitä kääntelemään siinä.

nyt tulee muistinvarassa taas neuvo. Käännät sen perän silleen että, se perärungon"suora" osa on taakse päin, vedät lautasesta sitä ulos, että perä tavallaan lähtee kierähätmään paikoillaan vasemman laakerin varassa. Ja sitten kun lautanen tulee ulos, niin sopii loppukin perästä ulos.

Se nimittäin on hankala ottaa pois, jos ei ole koskaan sitä purannut. Ja paikka näyttää ettei se voi siitä sopia ulos, mutta kun pyörittelet sitä niin kyllä se yhdessä asennossa sieltä tulee.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Miten sen helv :evil: tin ensiö rattaan saa pois, siis sen ylemmän :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
alempihan ei oo muulla ku sillä isolla mutterilla. mut se ylempi....
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Lukkosokka siellä sisällä. Se veke ja sitten vaan vedät rattaan veke, voi olla tiukka mut kyllä se tulee. Vedä kumpaakin ratasta yht'aikaa, muuten se alkaa jumittamaan.
Samoin se irroitettu sokka voi ulos vedettäessä kanittaa johonkin kiinni akselilla, eli kannattaa ronkkia sitä jollain esim pienellä rukarilla.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Katso seuraava osoite:

http://q111.ryd.student.liu.se/~popeye/ ... lrenov.htm

Siellä on toisella kotimaisella 4-vaihteisen lootan purku- ja kokoamisohjeet. Toivottavasti ne on samat 5-vaihteiselle.

Pasi #1495
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

No nyt rupee onnistumaan.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Myyäänköhän noihin lootiin jotain ihan omia laakeri sarjoja? ku aattelin jos samalla uusis nuo laakerit. Vai otanko mää kaikki laakerit taskuun ja meen paikalliseen laakeri liikkeeseen ja otan sieltä ne.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Ota ne sieltä laakeriliikkeestä. Ja tuskin missään noihin ihan valmiita sarjoja on olemassa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Eipä löydy palvelinta tuolla ylempänäolevan 4-lovisen laatikon purku ja kasaus ohjeista.
Kaikki on availtu perää myöden mutta etupää ei vain lähde irti heiluu vaan.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Täältä löytyy myös 5-vaihteisen purku- ja kasausohjeet kuvien kera:

http://www.twinsaabs.com/tranny/tranny.html

Ei ole tarvinnut ikinä kokeilla noiden ohjeiden toimivuutta, mutta ainakin yleisesti ottaen twinsaabsin korjausohjeet on ollut ihan päteviä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tai täältä otteita englanninkielisestä 5-vaihteisen korjaamokäsikirjasta:
http://saabpics.org:3000/gallery/album111
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Jaahas kyllä noista varmaankin apua on täytyypä huomenna perehtyä uudelleen. Kiitos avusta.
Vastaa Viestiin