moottorin vaihto noppaan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pezku
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2005 21:48
Paikkakunta: Espoo

moottorin vaihto noppaan

Viesti Kirjoittaja Pezku »

Elikkä, tarkoitus olisi aloittaa pienoinen -86:n nopan moottoritekniikan uudistaminen. Ja kysymys kuuluu: käykö 900:n (esim. t16 :wink: ) noppaan? jos käy, pitääkö vaihtaa myös laatikko? Ideana olis laittaa turbo megasquirtilla ja muilla herkuilla. Kori pysyisi ennallaan, eli nopan hienot muodot säilyisivät.
Ei riemulla rajaa, kun saabilla ajaa!

Saab 90 -1986 (http://koti.mbnet.fi/pezcu/Index/Noppa.jpg)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

moottorin vaihto noppaan

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Enpäs nyt puutu nopan ulkonäköön, mutta turbotuksen kanssa tulee pieniä ongelmia. Noppaa kun ei ole tehty kuin tasan 100hp mallina, niin nykyisten säännösten mukaan siihen ei saa kuin 120hp tehoisen moottorin laittaa, jopa i16 on siis liian tehokas, saati turbotettuna. :)
Eikä edes riitä että saat vakuutettua katsastusmiehen rinnastamaan se 99/900-malleihin, yli 120hp olisi laiton silti.
Megaruutta sen sijaan on oikein kiva kapistus, juuri sain oman projektin valmiiksi, nyt on kompin keulalla t16 megasquirtilla maustettuna.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Elikkäs onko niin, ettei auta, vaikka on mullakin jossain olemassa tehtaan paperi muutoksista, eli tehdas saallii kyllä myös turbokoneen vaihdoin tietyin muutoksin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Pezku
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2005 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pezku »

Jep, olen tietoinen tuosta laillisuus-rajasta. Se vaatii vielä hieman viilausta... Tarkoitus on ensin hommata motti jota laittaa sit vasta lyödä kiinni mutta kysymys onkin meneekö suoraan vanhan motin tilalle...
Ei riemulla rajaa, kun saabilla ajaa!

Saab 90 -1986 (http://koti.mbnet.fi/pezcu/Index/Noppa.jpg)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tämä koskee B-koneista 99:ä mutta toivottavasti on jotain apua:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... +n+nokalle
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pezku kirjoitti:Jep, olen tietoinen tuosta laillisuus-rajasta. Se vaatii vielä hieman viilausta... Tarkoitus on ensin hommata motti jota laittaa sit vasta lyödä kiinni mutta kysymys onkin meneekö suoraan vanhan motin tilalle...
H-kone menee samoille kiinnikkeille, hydrauliselle tuelle joutuu nähtävästi hantin puolelle poraamaan yhden reiän lisää.
Tuplahihnapyörät ei taida sopia kunnolla 99/90:n konehuoneeseen, joten ne varmaankin joutuu vaihtamaan single-malleihin.

Myös laatikko on sama 99/90/900, ainoastaan vaihdelaatikon etulevy on erilainen 99/900, nopasta ei varmaa havaintoa, luultavasti samanlainen kuin 99:ssä.

Toki myöhemmin satkujen laatikoiden vaihteenkeskitys muuttui kepin juuresta laatikon sisään, tämäkin kannattaa huomioida, jos vaihtaa myös vaihdelaatikon. Samoin vetonivelen maljat vaihtuvat jossain vaiheessa, joten vetaritkin menee siinä vaiheessa vaihtoon.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pezku
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2005 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pezku »

Kiitos kaikille vastanneille, tästä oli todella paljon apua... toivottavasti saan vaan projektin pian alkuun...

-pezku
Ei riemulla rajaa, kun saabilla ajaa!

Saab 90 -1986 (http://koti.mbnet.fi/pezcu/Index/Noppa.jpg)
Vastaa Viestiin