Syylärin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Varmaankin suurin haverin aiheuttaja satkussani oli syyläri, siinä kun vaan muutama ylin rivi on enään kurrantti, muualta on lamellit hapettunut irti. Syyläri on mulla varastossa ja se pitäis sada vaihdettua. Nythän se käy helposti kun on kone auki ja paljon tilaa.

Mahtuuko syylärin vaihtaa konepellin ollessa paikallaan?
Miten konepelti sitten tulee irroittaa?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sen kummemmin en aiheesta käytännön kokemusta omaa, mutta väittäisin että pystyy vaihtamaan konepelti paikoillaan. Työskentelyasennoista tulee vaan hivenen "haastavampia".
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Satku itsessään on jo haaste :D, niin ei kai se nyt NIIN hankalaa voi olla...
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jos vaan on kaveria apuna, niin konepellin irroitus on niin nopea toimitus, etten rupeaisi selkää katkaisemaan konepelti paikoillaan. 99:n syylärin vaihdoin konepelti paikoillaan, toista kertaa en vaihda.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

yleensä

Viesti Kirjoittaja mestari »

vihdetaan ilman konepeitoa poistamatta koska on helposti kiinni keulassa.
vaihto ei kestä kauan normaalitapauksessa
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja on kyllä aikasta lailla helppo tuon konepellin irroitus yksinkin!
on "hiukan" helpompaa koneenkin kanssa sählätä kun se ei ole tiellä.
ja saa sen syylärin vielä sillionkon helpolla paikalle kun kone jo sielä on niin ei tarvi syyläriä varoa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Helposti se lähtee vaikka konepelti on paikoillaankin. Syylärin flekti kannattaa irroittaa ensin, tulee kenno paljon helpommin. Tai ei se välttämättä edes mahdukaan tulemaan, jos turbo on edessä.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Vaparissa ainaskin mahtui tulemaan flektin kanssa pois vaikka konepelti olikin paikoillaan, jakajan kansi pitää ottaa pois edestä. Turbosta en sitten tiedä :?: Jos meinaa samalla touhuta muutakin konehuoneessa, niin sitten pelti pois. Menee moni muukin homma helpommin.
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Konepellin irroitus on sen verran helppo toimenpide yksinkin että suosittelen ehdottomasti : ) Kaksi 12- tai 13mm -kantaista pulttia irti (saranasysteemin keskellä) ja pelti lähtee suoraan eteenpäin vetämällä, reipas ote vain ja pois nousee. Kunhan vielä muistaa irroittaa pesunesteletkun ensin... Siitä hieno rakenne että pelti pysyy paikallaan vaikkeivat pultit olisi kiinni, ei siis tarvitse äheltää kiinnittäessäkään.
M93 9000 CS Aero (KA)
Rean
"Saabisti"
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 19:56
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rean »

Kun tuossa pari viikkoa sitten vaihoin kaasarisatkuuni jähdyttimen, ei minulle edes tullut mieleen konepellin irroittaminen. Flektiäkään en muistaakseni saanut irti kun ruuvit olivat pahasti ruostuneet(särkyi yksi torx).
Saab 9-3 2.0T XWD Vector 2009 - käyttöauto
Saab 900 Aero 1988 - harrastusajoneuvo
Ihmiskunnan kolme parasta keksintöä: polkupyörä, sähkökitara ja turboahdin.
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Niinpä niin, voi sen äheltää pelti paikallaan aivan yhtä hyvin, minä irroitan tyytyväisenä konepellin pienemmänkin säädön takia kun se on niin pirun vaivatonta. Sen jälkeen onkin harvinaislaatuisen mukava ja avara tila asennella.
M93 9000 CS Aero (KA)
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tuli tämäkin ajankohtaiseksi, termari ja syyläri molemmat samantien uusiksi. Pitääkö toi termari jotenkin ilmata, kun osat vaihdettu ja nesteet täytetty?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jäähdytysjärjestelmä täytyy aina ilmata.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Syylärin vaihto

Viesti Kirjoittaja sarka »

Juuh, olipas helppo homma, kun paiskasi konepellin kenturalle remontin ajaksi.

Syylärin pultit antautuivat, samoin flektin ruuvit. Uusi syyläri oli Motonetin Nissens - alumiininen. Flektin ruuvinreiät uudessa syylärissä olivat hieman pielessä (korjattiin viistämällä flektin muovista pieni siivu pois) ja mukana ei tullut mitään kiinnitystarvikkeita, kumeja tms. eli pitää saada vanhasta ehynnä pois.

Termostaatin toinen kiinnityspultti oli melkoisen hankala saada pois, ja osa kierteistä on mennyt pilalle. Sai kuitenkin varoen kiristettyä vielä. Edellinen termostaatin asennus ei ollut ilmeisesti oikein onnistunut, tiivisteura oli vahvasti hapettunut. Samalla oli kätevä tarkistaa runkopalkkien ruosteisuus ja tehdä vähän suojaushommia.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin