Eli haluaisin kysellä mistä saa hankittua ja mihin hintaan nuo walbro bensapumpun muoviset 90 asteessa olevat liittimet, mistä bensa letkut lähtevät?
Itselläni on viallinen tämä liitin missä on "takaiskuventtiili"
Eli auto käynnistyy hitaasti, kun ventiili laskee bensat takas tankkiin.
Kiitos neuvoista.
siinähän on kaksi liitintä ja eikös ne ole saman kiinitys-levyn alla , ja vetämällä ne muistaakseni lähtee irti , se miten letku tulee liittimeen .... sitä en muista oliko lemmaria vai ei
Jouduin tonnarin pumpun vaihdon yhteydessä vaihtamaan toisen liittimen, kun menin irroittaessa rikkomaan sen. Sain hyvät neuvot vaihtohommaan:
- ensin letku poikki viimeisen (tai ensimmäisen, riippuu katsontakannasta) nystyrän kohdalta, letku ja vanha liitiin irti toisistaan
- nystyrän takia letkussa pieni "suppilo", helpompi työntää uusi letku paikalleen
- seuraavaksi tarvitaan sellainen kierretyökalu, jossa rivissä erikokoisia reikiä
- letku sopivimpaan reikään tarpeeksi kauas letku päästä, liitin huulille ja tasaista puristamista esim. puristimella. Tärkeää on huolehtia, että työntö tulee suorassa linjassa. Ja RAUHALLISUUTTA
Homma on toiminut (autolla ajettu n. 7000 km vaihdon jälkeen) ja tuntui olevan helpoimpia hommia pumpun vaihdossa ( peukalot keskellä kämmentä?? )
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
tein tuossa tutkimustyötä aamutuimaan ko. liittimien kanssa.
1. takaisku on sisällä siinä liittimessä., jossa on se keltainen tarratäppä. sen sain ulos aikahelposti tosikapeakärkisillä pihdeillä, takaisin meni ihan näppivoimin, jopa ilman liukastetta.
Eli jos vaihtaa vain takaiskun niin ei tarvii koko liitintä vaihtaa, paikallisella saabilla kuulemma aina vaihtavat takaiskun kun pumppu vaihdetaan. se takaisku ei voi paljoa kustantaa, koska on vain sellainen muovinappula.
2. ne liittimet ovat kahden O- renkaan tiivistämiä, eli ne voivat olla vähän jumittuneet pesäänsä. pane irroitusögeliä niille ja anna vähän vaikuttaa ja luulisin että kannattaa kiertää liitintä ja irroitella se siten, vasta sitten nostaisin ylöspäin edelleen samanaikaisesti kiertoliikettä tehden. Ne liittimet kun ovat koivettunutta muovia niin tuppaavat katkeamaan., jos niitä raakasti EPÄkeskeisesti kampeaa.
3. PUTKEN LIITOS. jos liittimen joutuu vaihtamaan, niin väkisin ei kylmänä ainakaan lähde , minä halkaisin ton testikappaleen putkenpäätä vähäsen mattoveitsellä.
takaisin panin ton testikappaleen lämmittämällä putken suuta VÄHÄN.
Voi kokeilla vähän lämmittää VAROVASTI ESIM HIUSTENKUIVAIMELLA? kuumailmapuhallinta ei tarvii näyttää kuin 3--5 sek ( pidä paljaalla sormella päästä kiinni niin tuntuma säilyy, ei mene liikaa lämpöä.
( jos liikaa niin tulee ihan veteläksi).
Panin öljyä putken sisään ja liittimen pintaan ja meni sinne näppipelillä. en tullut kokeilleeksi olisko menny kylmänä öljyn kaa, mutta tuskin ainakaan näppipelillä.
Kokeilin myös reilusti lämmittää, koska halusin varmistua, että kyseessä ei ole mikään lämmöllä kutistettava muovi, ei ollut.
Eli jos putki katkeaa jostain kohtaa niin jatkoksenkin voinee tehdä samalla tekniikalla kun vain on sama putkea ja juuri oikeanmittainen jatkoliitin, en sit tiiä onko sellasia saabilla saatavana, luulis olevan ettei tarvii koko putkea vaihtaa.
4. UUTTA liitintä ei varmaankaan saa kuin saabilta tai ehkä boshilta, itse panisin romisosan siihen tarpeeseen, nopein ja halvin.
terv stara
tuli muuten vielä mieleen jotta kuuma vesi on se kaikkein turvallisin putkenpään lämmityskikka, nopea , menee tasaisesti ympäri ja syvyyden voi säätää millilleen ja samalla lämpenee itse liitinkin ja helppo kastaa uudelleen ja ei takuulla mene liikaa jne....
stara