ennen oli autot rautaa
iloinen peräänajotapahtuma
iloinen peräänajotapahtuma
millainen on iloinen peräänajotapahtuma? no esimerkiksi sellainen jossa isopuskurinen vanha volvo ajaa isopuskurisen ysiysin perään. tällaisessa episodissa sain kuulla punaisen tuplaysini olleen tänä aamuna helsingissä. osapuolet olivat todenneet että autoista oli vain pölyt karisseet, ei mitään jälkiä kumpaankaan.
ennen oli autot rautaa
ennen oli autot rautaa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
No hyvä, ettei ilmeisesti käynyt kuinkaan. Pitääpä taas verestää muistoja...
1) Peräänajo Oulun keskustassa. En muista kävikö peräänajajalle mitenkään, mutta meidän puoleltamme ei tarvinnut muuta, kuin vaihtaa varulta puhelinnumeroita.
2) Peräänajo Kajaanissa, jossa peräänajanut Accord tuli syyläriin asti sisään (kiitos vetokoukkumme). Saabillemme ei toimenpiteitä.
3) Ikkunassa oli silminäkijän lappu, että Saabimme kylkeen on peruutettu. Auto oli sen verran likainen, etten voinut tietää, mihin kohtaan tai mikä jälki oli uusin. Pesun jälkeen sen huomaa, mut ei se häiritse.
Puskureilla oli ennen omaa autoa suojeleva vaikutus ja Saabilla ja Volvolla vielä sellainen, että puskuri suojasi myös itseään vahingoilta. Nykyään niiden merkitys taitaa olla enemmänkin jalankulkijaa suojeleva. Kysyin aikoinaan ihan huvikseen, paljonko Escortin maalattu etupuskuri maksaa, jos sillä yrittää vaikka siirtää seinää, mutten muista enää summaa...
1) Peräänajo Oulun keskustassa. En muista kävikö peräänajajalle mitenkään, mutta meidän puoleltamme ei tarvinnut muuta, kuin vaihtaa varulta puhelinnumeroita.
2) Peräänajo Kajaanissa, jossa peräänajanut Accord tuli syyläriin asti sisään (kiitos vetokoukkumme). Saabillemme ei toimenpiteitä.
3) Ikkunassa oli silminäkijän lappu, että Saabimme kylkeen on peruutettu. Auto oli sen verran likainen, etten voinut tietää, mihin kohtaan tai mikä jälki oli uusin. Pesun jälkeen sen huomaa, mut ei se häiritse.
Puskureilla oli ennen omaa autoa suojeleva vaikutus ja Saabilla ja Volvolla vielä sellainen, että puskuri suojasi myös itseään vahingoilta. Nykyään niiden merkitys taitaa olla enemmänkin jalankulkijaa suojeleva. Kysyin aikoinaan ihan huvikseen, paljonko Escortin maalattu etupuskuri maksaa, jos sillä yrittää vaikka siirtää seinää, mutten muista enää summaa...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
tuli mieleen pari kolme vuotta sitten jääradalla sattunut kolari kun kaveri ajoi 340 volvolla n. metrin päässä mun sinisestä `83 jäärata ysiysistä, siinä tuplis sitten karkasi etukulma edellä penkkaan ja volvo tuli perään, volvon ""turvapuskuri"" painui syyläriin asti, 99:stä etsin kohtaa että mihin se osui..
seuraavana päivänä toinen kaveri pamautti metsä radalla mun (saman) jr 99:n perään teini deeäxällä, dx:n syylärissä ysiysin peräkoukun mentävä reikä...
edit: ja miksi tämä kyseinen 99 joutui jäärata-autoksi? : pappa ajoi sen n.40km/h liikenteenjakajan keskelle betonipilariin, petonipilari ei antanut senttiäkään periksi, ysiysistä puskuri sisään, umpio rikki, konepelti hieman solmulle ja moottorin kiinnike hieman murtui..
seuraavana päivänä toinen kaveri pamautti metsä radalla mun (saman) jr 99:n perään teini deeäxällä, dx:n syylärissä ysiysin peräkoukun mentävä reikä...
edit: ja miksi tämä kyseinen 99 joutui jäärata-autoksi? : pappa ajoi sen n.40km/h liikenteenjakajan keskelle betonipilariin, petonipilari ei antanut senttiäkään periksi, ysiysistä puskuri sisään, umpio rikki, konepelti hieman solmulle ja moottorin kiinnike hieman murtui..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Luottopeliin törmäsi joskus fiesta, tuo koristelista meni sentin alueelta lyttyyn ja peräkoukun muovisuojus halkesi (nykyään omistan kumisen), fiestasta sensijaan kaikki keulan muovi/lasiosat, sekä syyläri kauniisti koukulla, ah että oli kiva ajaa eteenpäin ja kuunnella kuinka ford irtaantui Saabista 
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
antti.hakamaa
- "Hölösuu"
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
saman tapaisia kokemuksia pienen pänä isän 90 kyydissä pysähdettiin risteykseen koska tultiin stop merkin takaa ja yht äkiä kuului töms isä siinä kysy että mitä oikein tein takapenkillä. minä siihen eikun se on toi auto meidän takana. no perään tuli dx corolla josta syyläri kone, pelti valot ja puskuri kasaan vedet pihalle. noppaan ei jäljen jälkeä. turva puskurit mieletön taidon näyte ruottalaiselta insinööriltä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Systeri romutti jonkon peuegotin tai korsan kyljen koko matkalta tullessaa tasa-arvoisesta risteyksestä oikealta. Noppaan jouduttiin vaihtamaan uusi kumisuoja etupuskuriin.
Rattijuoppo kolhaisin 9-3:n takapuskuria. Vakuutuksen piikkiin uusi puskuri reilut 1000e maalauksineen.
Rattijuoppo kolhaisin 9-3:n takapuskuria. Vakuutuksen piikkiin uusi puskuri reilut 1000e maalauksineen.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Joku japsikippo pamahti isän 9-3:n perään taannoin talvikelillä. Saabbiin naarmu taakse (käytännössä näkymätön) ja japskista suurin osa keulan osista vaihtoon, umpiot ainakin rikki. Vedet sentään taisi pysyä sisällä.
Vetokoukku on melkoinen puskurinsurma mutta myös korinvääntäjä, vähän tiukempi mälli niin ainakin satkusta on helposti runko kierossa.
Olen myös nähnyt fiat croman jonka perään oli valoissa rysäyttänyt joku sikalintta, vetokoukku oli vääntynyt
siten että oli mennyt puskurista läpi!! Ei kauhean turvallista vetämistä olisi!
Vetokoukku on melkoinen puskurinsurma mutta myös korinvääntäjä, vähän tiukempi mälli niin ainakin satkusta on helposti runko kierossa.
Olen myös nähnyt fiat croman jonka perään oli valoissa rysäyttänyt joku sikalintta, vetokoukku oli vääntynyt
-
lordofgreed
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Joskus vuosia sitten porukoitten ex-900:lla kyrönsalmen sillalla ketjukolarissa, eteen sattui 205 pökötti johon ei paljoa hipaistu (pösöön ei tainnut tulla mitään), perään tuli joku "silloin uusi" volvo (s ja jotain...), joka meni lunastukseen. Volvon perään pamahti joku hiace, missä taisi olla jotkut metsäkoneen ketjut kyydissä...! Volvon omistaja tuli sivuikkunasta pihalle, mutta eipä tuosta "meidänkään" saabista enää takaovet auennut. Ulkoisia vaurioita ei ollut, mutta senverran kori nitkahti, ettei saanut ovia auki.
Nokkela volvo(taksi)mies vielä kiisti jälkeenpäin osallisuutensa rytäkkään, mutta minkäs teet kun kolmella muulla on tiedot ylhäällä...
Ei niin iloinen rytäkkä, mutta muutama päivä myöhemmin joku ajoi stop-merkille pysähdyttäessä isukin perään, ja eikun isäukko esittelemään vaurioita, ettei edes takaovet enää aukea...
Oli ooppeli-kuskilla valahtanut naama valkeaksi, mutta pullakahveillahan tuosta selvittiin...
Nokkela volvo(taksi)mies vielä kiisti jälkeenpäin osallisuutensa rytäkkään, mutta minkäs teet kun kolmella muulla on tiedot ylhäällä...
Ei niin iloinen rytäkkä, mutta muutama päivä myöhemmin joku ajoi stop-merkille pysähdyttäessä isukin perään, ja eikun isäukko esittelemään vaurioita, ettei edes takaovet enää aukea...
Oli ooppeli-kuskilla valahtanut naama valkeaksi, mutta pullakahveillahan tuosta selvittiin...
Ketjun tässä vaiheessa kertomukseni ei sisältäne mitään uutta:
Vajaa 10v sitten talvisaikaan kävelin Tampereen keskustassa siinä paloaseman risteyksessä. Paikassa on hiukan ovelasti parit valot 20m välein, jälkimmäiset vain suojatietä varten.
Edellä menevä arviolta noin '75-mallinen 99 combicoupe (vaalean vihreä, vetokoukulla) pysähtyi jälkimmäisiin valoihin samalla kun edelliset olivat vihreillä. Näin jo kaukaa, että perässä tulevalla Toyota Carina 2:lla on sen verran vauhtia että törmäys on väistämätön.
Niinhän se sitten kopsahti ja kuskit kömpivät esiin tarkastamaan vahingot. Tojotassa tuli vedet pihalle ja keula oli säleinä. Saabisti pyyhkäisi lapasella takapuskuria ja lähti jatkamaan matkaansa.
Toisaalta vastaavassa tilanteessa olisi voinut oikeilla puskureillakin varustettuun autoon tulla jotain damagea juuri sen vetokoukun ansiosta. Ehkä edellä menevältä olisi silloin myös tavaratilan pohja nitkahtanut.
Vajaa 10v sitten talvisaikaan kävelin Tampereen keskustassa siinä paloaseman risteyksessä. Paikassa on hiukan ovelasti parit valot 20m välein, jälkimmäiset vain suojatietä varten.
Edellä menevä arviolta noin '75-mallinen 99 combicoupe (vaalean vihreä, vetokoukulla) pysähtyi jälkimmäisiin valoihin samalla kun edelliset olivat vihreillä. Näin jo kaukaa, että perässä tulevalla Toyota Carina 2:lla on sen verran vauhtia että törmäys on väistämätön.
Niinhän se sitten kopsahti ja kuskit kömpivät esiin tarkastamaan vahingot. Tojotassa tuli vedet pihalle ja keula oli säleinä. Saabisti pyyhkäisi lapasella takapuskuria ja lähti jatkamaan matkaansa.
Toisaalta vastaavassa tilanteessa olisi voinut oikeilla puskureillakin varustettuun autoon tulla jotain damagea juuri sen vetokoukun ansiosta. Ehkä edellä menevältä olisi silloin myös tavaratilan pohja nitkahtanut.
joo näitähän riittää..pari vuotta takaperin kaveri huitasi -87 corollalla mun saabin perään koulun pihalla. kolaus oli kova, ja meikäläinen nousi autosta ja kirosin kuin turkkiilainen että nyt on saabbi läjässä. kiersin auto taakse aj huomasin että corollasta oli menny puskuri, umpio, maski ja lokasuoja läjään. saabista taasen koristelista oli takaa mennyt poikki..pullakahveilla sovitiin juttu... 
Ex 900i -89
Minunkin nopan perään ajoi taannoin joku pikku "ranskis", saattoi olla Clio.
Kyllä peräänajaja ja paikalle saapuneet poliisit hämmästelivät kun katselivat nopan puskuria (pieni painauma) ja "keulatonta" ranskanpullaa.
Kyllä peräänajaja ja paikalle saapuneet poliisit hämmästelivät kun katselivat nopan puskuria (pieni painauma) ja "keulatonta" ranskanpullaa.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
-
andrelinoge
- "Aero"
- Viestit: 366
- Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
- Paikkakunta: Espoo
Ei sinänsä mikään peräänajo, mutta joutui toteamaan puskurin luotettavuuden, nassikkana ukon kyydissä jää petti ja 40km/h suoraan puuhun, molemmat tietysti säikähti ja mentii katsomaan, että miten saabin kävi, säikähdyksellähän siitä selvittiin.. Puskurista ei voinut nähdä että mihin kohtaan puu oli tullut 
itse olen myös peruuttanut aika vauhdilla puuhun. puu oli vielä kaupungilla, ja kehystetty pyöreällä teräskehikolla. puskurin koristelistaan tuli pystysuuntainen jälki, ei muuta. olin varma että takapää on läjässä.kraku kirjoitti:Ei sinänsä mikään peräänajo, mutta joutui toteamaan puskurin luotettavuuden, nassikkana ukon kyydissä jää petti ja 40km/h suoraan puuhun, molemmat tietysti säikähti ja mentii katsomaan, että miten saabin kävi, säikähdyksellähän siitä selvittiin.. Puskurista ei voinut nähdä että mihin kohtaan puu oli tullut
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)