8v nokka-akselit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

8v nokka-akselit

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Elikkäs mitä kaikkia erilaisia nokkia on käytetty kaasari/ruisku/turbo- malleissa H-moottoria ja löytyisiköhän jostain tietoa nokkien valunumeroista että mikä on mikä?
Armas_Ahtopaine
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 20:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Armas_Ahtopaine »

Aihe kiinnostaa myös allekirjoittanutta. Erityisesti kiinnostaa vaparin ja turbon akselien erot. Imu ja pako asteet, nostot, overlap.... Nurkissa vaan lojuu pari H-vaparin akselia ja olis hauska tietää olisko noista mihinkään muuhun käyttöön.

Mitä maksais sellanen lievä virinokka kadulla 8v turboon ja kuka myy?

Entäs mites merkkiluokkamiehet, ajeletteko saabin nokalla vai jollain kenttiläisellä tms.
900 T8 -88
99 Gl 5speed -82
<SAAB>Less Nitinati, More Hilipati<SAAB>
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

nyt löyty kirjanen josta vois löytyä tietoa arvoituksiinne:

NOKKA-AKSELI

Nokan nostokorkeus ilman välystä:

B-moottori vusimalliin -75 saakka
- imu................................10,4mm
- pako...............................10,6mm

B-moottori vusimallista -76 lähtien
- imu................................10,3mm
- pako...............................10,5mm

Ruiskutusmoottorit
- imu.................................10,8mm
- pako...............................11,0mm

Turbomoottori
- imu.................................9,1mm
- pako...............................10,5mm

H-moottori
- imu.................................10,8mm
- pako...............................11,0mm

Venttiilinvarren läpimitta
- imu......................7,960-7,975mm
- pako.....................7,955-7,980mm


tässä on muutakin tietoo näistä moottorin mitoista.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Nokista

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Kuulin kanssa kerran että turboon pitää ehdottomasti laittaa ruiskun nokka.
Minullahan on merkkiluokan auto ja asia alkoi kiinnostaa ihan oikeasti.
Nokka irti kilpurista ja yhdestä ajamattomasta Tbo mootorista ja repullinen muita nokkia mukaan ja Gt motoriin Pitäjänmäkeen.
Tulos oli se että kaikki paitsi kaasarin nokka oli samanlaisia.
Ainoastaa b moottorin ahdin nokka oli erilainen.
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

saab@prostreet.fi saa viritysnokkia 8v ja 16v sekä vapareihin että turboihin

> Saab 8v turbo-moottoriin:
>
>
> 6100015
>
> 290° - 290°
>
> 31/79 - 79/31
>
> 10.75 - 10.75
>
> 2.50 - 2.50
>
> 0.25 - 0.30
>
>
> 250° - 250°
>
> 11/59 - 59/11
>
> 0.423 - 0.423
>
> 0.098 - 0.098
>
> 0.010 - 0.012
>
>
> 114° - 114°
>
> STD
>
> 99843
>
> STD
>
>
>
>
> 6100013
>
> 280° - 280°
>
> 26/74 - 74/26
>
> 11.95 - 11.95
>
> 2.70 - 2.80
>
> 0.25 - 0.30
>
>
> 252° - 252°
>
> 12/60 - 60/12
>
> 0.471 - 0.471
>
> 0.106 - 0.110
>
> 0.010 - 0.012
>
>
> 114° - 114°
>
> STD
>
> 99843
>
> STD
>
>
>
>
> 6100015 vakiota isommalle turbolle
> 6100013 vakiota isommalle turbolle, huom overlap on pienempi ja advertised
> asteita vähemmän,vaikka @ 0,050" asteita on saman verran siis tämä tuottaa
> tehoa paremmin varsinkin keskirekisterissä mutta kuluttaa jousia ja
paikkoja
> nopeammin
>
> jäykemmät jouset 99843-8 tarpeen molempien kanssa
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nokista

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Need more speed kirjoitti:Kuulin kanssa kerran että turboon pitää ehdottomasti laittaa ruiskun nokka.
Minullahan on merkkiluokan auto ja asia alkoi kiinnostaa ihan oikeasti.
Nokka irti kilpurista ja yhdestä ajamattomasta Tbo mootorista ja repullinen muita nokkia mukaan ja Gt motoriin Pitäjänmäkeen.
Tulos oli se että kaikki paitsi kaasarin nokka oli samanlaisia.
Ainoastaa b moottorin ahdin nokka oli erilainen.
Päteekös tuo sama peri aate 16v koneisiin, eli kannattaako siihenkin laittaa ruiskun nokat? Ku nuo tiedot on vaan 8v koneista.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

16v nokista

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

16v nokista tässä vähän dataa..
vaikuttais, että 2,0 turbon nokat vm.86-> on parhaat... siis vakioista :)

Date: Wed, 26 Jan 2000 19:51:14 -0500
From: Larry West <viggen@compuserve.com>
Subject: Cam profiles 16v 2.0, 2.1 & 2.3

For all you crazies out there...
And the more knowledgeable among us who can tell the rest of us if
any of the 2.3 cams would help our Classic 900s...

Motor & year Inlet lift, opens, closes exhaust lift, open, close
(mm) (BTDC) (ATDC) (mm) (BBDC) (ATDC)

B202t -1985 8.65/6.65** 16 56 8.65 56 10
B202t cat -86 8.65/6.65** 16 56 8.65 56 10

B202t 1986- 8.65 16 56 8,65 61 13
B202t cat 87- 8.65 16 56 8,65 61 13

B202i 1986- 8.65 16 44 8,65 61 13
B212i 1991- 8.65 16 44 8,65 61 13

B234i 90-93 8.65 13 53 8.65 50 16
B234t 91-93 8.65 13 53 8.65 50 16

B204all 94- 8.65 14 46 8.65 44 16
B234t 94- 8.65 14 46 8.65 44 16

B234i 94- 8.65 13 53 8.65 48 18

** - the difference in the height of the two lobes is for swirl in
the combustion chamber

BTDC - Before Top Dead Center
ATDC - After " " "
BBDC - Before Bottom Dead Center

B202i:

B = Gasoline (Bransle in Swedish)
20 = displacement in deciliters 20=2l, 21 = 2.1l, etc.
2 = # of cam (or other) shafts 2 = slant block, 4 = balance shaft block
i = injection, t=turbo, all=all variants (i thru t)

cat = means with catalyst
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lueskelin eilen tällaisesta kirjasta kun "Bosch Fuel Injection & Engine Management By Charles O. probst, SAE", että K-jetronic ruiskullisiin moottoreihin nokka-akseleita vaihdeltaessa kannattaa muistaa, että ilmamassa mittari läppä ei kestä kovia takaiskuja. Vai miten se nyt pitäisi suomentaa.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:Lueskelin eilen tällaisesta kirjasta kun "Bosch Fuel Injection & Engine Management By Charles O. probst, SAE", että K-jetronic ruiskullisiin moottoreihin nokka-akseleita vaihdeltaessa kannattaa muistaa, että ilmamassa mittari läppä ei kestä kovia takaiskuja. Vai miten se nyt pitäisi suomentaa.
Kysehän on siitä että ilmamäärämittarin lautanen lähtee hyppimään jos ilma "pumppaa" edestakaisin imukanavassa. Seuraus on tästä se, että auto on mahdoton saada käymään tyhjäkäyntiä kunnolla normaaleilla kierroksilla.. 1500-2000rpm toimii jo kylläkin.


Edit: Asian vierestä, mutta mistähän löytyisi dataa/diagrammia garrettin eri kompressoripuolien tuotoista.. ostin meinaan Trim 56 kompuran alkuperäisen Trim 38:n tilalle.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Just just,

Siis jätkät heittää hiekkaa rattaisiin...

Jos luin oikein edellisestä, kantta ja sun muuta tehdessä, nokkaa tiukemmaksi laitettaessa H- koneen ruutta sanoo sopimuksen irti?

Sain vähän samaa suuntaa olevan meilin juuri HAP- racing: n welholta, joka tekisi minulle kannen 8 venaseen koneeseeni.
Suositteli 40mm tuplia, esim. Weber jne.

Kuitenkin olen kadulle tuota luomustani tekemässä, vääntöä alhaalta ja sen semmoista.
Onko tuo K- jet-tronic: n dissausjuttu sitten kovempiin vireihin?

-H-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En lähtisi kovinpaan pienissä tuskissa vaihtamaan ruiskua kaasareihin. Nekin kaasarit voi kustantaa niin paljon säätötoimenpiteineen ja suuttimineen, että taloudellisempaa on laittaa autoon t8 turbokone.
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

mieto virinokka k-jetin kanssa 2v/syl 2l moottorissa max noin 2,5mm auki/ykk

ei siis mitään ralli/rata-auton 3,5-5mm auki/ykk


esim Cat Cams Saab 8v atmo=vapari sport-viritysnokka

car models engines from until
99, 900 B20, B201 (1985cc) 1974

Sport

partnr
duration@0.1mm
timing@0.1mm
max.lift (mm)
lift@TDC (mm)
clearance (mm)

duration@0.050"
timing@0.050"
max. lift (inch)
lift@TDC (inch)
clearance (inch)

peak angle
followers
springs
retainers
infolink

6100008
292° - 292°
38/74 - 74/38
11.35 - 11.35
2.60 - 2.40
0.30 - 0.35

242° - 242°
13/49 - 49/13
0.448 - 0.448
0.102 - 0.094
0.012 - 0.014

108° - 108°
STD
STD
STD
1,142

1
When ordering, please indicate if your camshaft has a distributor drive sleeve at the end or not

142
for ATMO engines

---------

tai vaihto turbotekniikkaan
Vastaa Viestiin