8v nokka-akselit
8v nokka-akselit
Elikkäs mitä kaikkia erilaisia nokkia on käytetty kaasari/ruisku/turbo- malleissa H-moottoria ja löytyisiköhän jostain tietoa nokkien valunumeroista että mikä on mikä?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su Loka 26, 2003 20:12
- Paikkakunta: Seinäjoki
Aihe kiinnostaa myös allekirjoittanutta. Erityisesti kiinnostaa vaparin ja turbon akselien erot. Imu ja pako asteet, nostot, overlap.... Nurkissa vaan lojuu pari H-vaparin akselia ja olis hauska tietää olisko noista mihinkään muuhun käyttöön.
Mitä maksais sellanen lievä virinokka kadulla 8v turboon ja kuka myy?
Entäs mites merkkiluokkamiehet, ajeletteko saabin nokalla vai jollain kenttiläisellä tms.
Mitä maksais sellanen lievä virinokka kadulla 8v turboon ja kuka myy?
Entäs mites merkkiluokkamiehet, ajeletteko saabin nokalla vai jollain kenttiläisellä tms.
900 T8 -88
99 Gl 5speed -82
<SAAB>Less Nitinati, More Hilipati<SAAB>
99 Gl 5speed -82
<SAAB>Less Nitinati, More Hilipati<SAAB>
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
nyt löyty kirjanen josta vois löytyä tietoa arvoituksiinne:
NOKKA-AKSELI
Nokan nostokorkeus ilman välystä:
B-moottori vusimalliin -75 saakka
- imu................................10,4mm
- pako...............................10,6mm
B-moottori vusimallista -76 lähtien
- imu................................10,3mm
- pako...............................10,5mm
Ruiskutusmoottorit
- imu.................................10,8mm
- pako...............................11,0mm
Turbomoottori
- imu.................................9,1mm
- pako...............................10,5mm
H-moottori
- imu.................................10,8mm
- pako...............................11,0mm
Venttiilinvarren läpimitta
- imu......................7,960-7,975mm
- pako.....................7,955-7,980mm
tässä on muutakin tietoo näistä moottorin mitoista.
NOKKA-AKSELI
Nokan nostokorkeus ilman välystä:
B-moottori vusimalliin -75 saakka
- imu................................10,4mm
- pako...............................10,6mm
B-moottori vusimallista -76 lähtien
- imu................................10,3mm
- pako...............................10,5mm
Ruiskutusmoottorit
- imu.................................10,8mm
- pako...............................11,0mm
Turbomoottori
- imu.................................9,1mm
- pako...............................10,5mm
H-moottori
- imu.................................10,8mm
- pako...............................11,0mm
Venttiilinvarren läpimitta
- imu......................7,960-7,975mm
- pako.....................7,955-7,980mm
tässä on muutakin tietoo näistä moottorin mitoista.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
Nokista
Kuulin kanssa kerran että turboon pitää ehdottomasti laittaa ruiskun nokka.
Minullahan on merkkiluokan auto ja asia alkoi kiinnostaa ihan oikeasti.
Nokka irti kilpurista ja yhdestä ajamattomasta Tbo mootorista ja repullinen muita nokkia mukaan ja Gt motoriin Pitäjänmäkeen.
Tulos oli se että kaikki paitsi kaasarin nokka oli samanlaisia.
Ainoastaa b moottorin ahdin nokka oli erilainen.
Minullahan on merkkiluokan auto ja asia alkoi kiinnostaa ihan oikeasti.
Nokka irti kilpurista ja yhdestä ajamattomasta Tbo mootorista ja repullinen muita nokkia mukaan ja Gt motoriin Pitäjänmäkeen.
Tulos oli se että kaikki paitsi kaasarin nokka oli samanlaisia.
Ainoastaa b moottorin ahdin nokka oli erilainen.
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
saab@prostreet.fi saa viritysnokkia 8v ja 16v sekä vapareihin että turboihin
> Saab 8v turbo-moottoriin:
>
>
> 6100015
>
> 290° - 290°
>
> 31/79 - 79/31
>
> 10.75 - 10.75
>
> 2.50 - 2.50
>
> 0.25 - 0.30
>
>
> 250° - 250°
>
> 11/59 - 59/11
>
> 0.423 - 0.423
>
> 0.098 - 0.098
>
> 0.010 - 0.012
>
>
> 114° - 114°
>
> STD
>
> 99843
>
> STD
>
>
>
>
> 6100013
>
> 280° - 280°
>
> 26/74 - 74/26
>
> 11.95 - 11.95
>
> 2.70 - 2.80
>
> 0.25 - 0.30
>
>
> 252° - 252°
>
> 12/60 - 60/12
>
> 0.471 - 0.471
>
> 0.106 - 0.110
>
> 0.010 - 0.012
>
>
> 114° - 114°
>
> STD
>
> 99843
>
> STD
>
>
>
>
> 6100015 vakiota isommalle turbolle
> 6100013 vakiota isommalle turbolle, huom overlap on pienempi ja advertised
> asteita vähemmän,vaikka @ 0,050" asteita on saman verran siis tämä tuottaa
> tehoa paremmin varsinkin keskirekisterissä mutta kuluttaa jousia ja
paikkoja
> nopeammin
>
> jäykemmät jouset 99843-8 tarpeen molempien kanssa
> Saab 8v turbo-moottoriin:
>
>
> 6100015
>
> 290° - 290°
>
> 31/79 - 79/31
>
> 10.75 - 10.75
>
> 2.50 - 2.50
>
> 0.25 - 0.30
>
>
> 250° - 250°
>
> 11/59 - 59/11
>
> 0.423 - 0.423
>
> 0.098 - 0.098
>
> 0.010 - 0.012
>
>
> 114° - 114°
>
> STD
>
> 99843
>
> STD
>
>
>
>
> 6100013
>
> 280° - 280°
>
> 26/74 - 74/26
>
> 11.95 - 11.95
>
> 2.70 - 2.80
>
> 0.25 - 0.30
>
>
> 252° - 252°
>
> 12/60 - 60/12
>
> 0.471 - 0.471
>
> 0.106 - 0.110
>
> 0.010 - 0.012
>
>
> 114° - 114°
>
> STD
>
> 99843
>
> STD
>
>
>
>
> 6100015 vakiota isommalle turbolle
> 6100013 vakiota isommalle turbolle, huom overlap on pienempi ja advertised
> asteita vähemmän,vaikka @ 0,050" asteita on saman verran siis tämä tuottaa
> tehoa paremmin varsinkin keskirekisterissä mutta kuluttaa jousia ja
paikkoja
> nopeammin
>
> jäykemmät jouset 99843-8 tarpeen molempien kanssa
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Nokista
Päteekös tuo sama peri aate 16v koneisiin, eli kannattaako siihenkin laittaa ruiskun nokat? Ku nuo tiedot on vaan 8v koneista.Need more speed kirjoitti:Kuulin kanssa kerran että turboon pitää ehdottomasti laittaa ruiskun nokka.
Minullahan on merkkiluokan auto ja asia alkoi kiinnostaa ihan oikeasti.
Nokka irti kilpurista ja yhdestä ajamattomasta Tbo mootorista ja repullinen muita nokkia mukaan ja Gt motoriin Pitäjänmäkeen.
Tulos oli se että kaikki paitsi kaasarin nokka oli samanlaisia.
Ainoastaa b moottorin ahdin nokka oli erilainen.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
16v nokista
16v nokista tässä vähän dataa..
vaikuttais, että 2,0 turbon nokat vm.86-> on parhaat... siis vakioista
Date: Wed, 26 Jan 2000 19:51:14 -0500
From: Larry West <viggen@compuserve.com>
Subject: Cam profiles 16v 2.0, 2.1 & 2.3
For all you crazies out there...
And the more knowledgeable among us who can tell the rest of us if
any of the 2.3 cams would help our Classic 900s...
Motor & year Inlet lift, opens, closes exhaust lift, open, close
(mm) (BTDC) (ATDC) (mm) (BBDC) (ATDC)
B202t -1985 8.65/6.65** 16 56 8.65 56 10
B202t cat -86 8.65/6.65** 16 56 8.65 56 10
B202t 1986- 8.65 16 56 8,65 61 13
B202t cat 87- 8.65 16 56 8,65 61 13
B202i 1986- 8.65 16 44 8,65 61 13
B212i 1991- 8.65 16 44 8,65 61 13
B234i 90-93 8.65 13 53 8.65 50 16
B234t 91-93 8.65 13 53 8.65 50 16
B204all 94- 8.65 14 46 8.65 44 16
B234t 94- 8.65 14 46 8.65 44 16
B234i 94- 8.65 13 53 8.65 48 18
** - the difference in the height of the two lobes is for swirl in
the combustion chamber
BTDC - Before Top Dead Center
ATDC - After " " "
BBDC - Before Bottom Dead Center
B202i:
B = Gasoline (Bransle in Swedish)
20 = displacement in deciliters 20=2l, 21 = 2.1l, etc.
2 = # of cam (or other) shafts 2 = slant block, 4 = balance shaft block
i = injection, t=turbo, all=all variants (i thru t)
cat = means with catalyst
vaikuttais, että 2,0 turbon nokat vm.86-> on parhaat... siis vakioista
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Date: Wed, 26 Jan 2000 19:51:14 -0500
From: Larry West <viggen@compuserve.com>
Subject: Cam profiles 16v 2.0, 2.1 & 2.3
For all you crazies out there...
And the more knowledgeable among us who can tell the rest of us if
any of the 2.3 cams would help our Classic 900s...
Motor & year Inlet lift, opens, closes exhaust lift, open, close
(mm) (BTDC) (ATDC) (mm) (BBDC) (ATDC)
B202t -1985 8.65/6.65** 16 56 8.65 56 10
B202t cat -86 8.65/6.65** 16 56 8.65 56 10
B202t 1986- 8.65 16 56 8,65 61 13
B202t cat 87- 8.65 16 56 8,65 61 13
B202i 1986- 8.65 16 44 8,65 61 13
B212i 1991- 8.65 16 44 8,65 61 13
B234i 90-93 8.65 13 53 8.65 50 16
B234t 91-93 8.65 13 53 8.65 50 16
B204all 94- 8.65 14 46 8.65 44 16
B234t 94- 8.65 14 46 8.65 44 16
B234i 94- 8.65 13 53 8.65 48 18
** - the difference in the height of the two lobes is for swirl in
the combustion chamber
BTDC - Before Top Dead Center
ATDC - After " " "
BBDC - Before Bottom Dead Center
B202i:
B = Gasoline (Bransle in Swedish)
20 = displacement in deciliters 20=2l, 21 = 2.1l, etc.
2 = # of cam (or other) shafts 2 = slant block, 4 = balance shaft block
i = injection, t=turbo, all=all variants (i thru t)
cat = means with catalyst
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Kysehän on siitä että ilmamäärämittarin lautanen lähtee hyppimään jos ilma "pumppaa" edestakaisin imukanavassa. Seuraus on tästä se, että auto on mahdoton saada käymään tyhjäkäyntiä kunnolla normaaleilla kierroksilla.. 1500-2000rpm toimii jo kylläkin.Mertmi kirjoitti:Lueskelin eilen tällaisesta kirjasta kun "Bosch Fuel Injection & Engine Management By Charles O. probst, SAE", että K-jetronic ruiskullisiin moottoreihin nokka-akseleita vaihdeltaessa kannattaa muistaa, että ilmamassa mittari läppä ei kestä kovia takaiskuja. Vai miten se nyt pitäisi suomentaa.
Edit: Asian vierestä, mutta mistähän löytyisi dataa/diagrammia garrettin eri kompressoripuolien tuotoista.. ostin meinaan Trim 56 kompuran alkuperäisen Trim 38:n tilalle.
nokka-akseli
Just just,
Siis jätkät heittää hiekkaa rattaisiin...
Jos luin oikein edellisestä, kantta ja sun muuta tehdessä, nokkaa tiukemmaksi laitettaessa H- koneen ruutta sanoo sopimuksen irti?
Sain vähän samaa suuntaa olevan meilin juuri HAP- racing: n welholta, joka tekisi minulle kannen 8 venaseen koneeseeni.
Suositteli 40mm tuplia, esim. Weber jne.
Kuitenkin olen kadulle tuota luomustani tekemässä, vääntöä alhaalta ja sen semmoista.
Onko tuo K- jet-tronic: n dissausjuttu sitten kovempiin vireihin?
-H-
Siis jätkät heittää hiekkaa rattaisiin...
Jos luin oikein edellisestä, kantta ja sun muuta tehdessä, nokkaa tiukemmaksi laitettaessa H- koneen ruutta sanoo sopimuksen irti?
Sain vähän samaa suuntaa olevan meilin juuri HAP- racing: n welholta, joka tekisi minulle kannen 8 venaseen koneeseeni.
Suositteli 40mm tuplia, esim. Weber jne.
Kuitenkin olen kadulle tuota luomustani tekemässä, vääntöä alhaalta ja sen semmoista.
Onko tuo K- jet-tronic: n dissausjuttu sitten kovempiin vireihin?
-H-
mieto virinokka k-jetin kanssa 2v/syl 2l moottorissa max noin 2,5mm auki/ykk
ei siis mitään ralli/rata-auton 3,5-5mm auki/ykk
esim Cat Cams Saab 8v atmo=vapari sport-viritysnokka
car models engines from until
99, 900 B20, B201 (1985cc) 1974
Sport
partnr
duration@0.1mm
timing@0.1mm
max.lift (mm)
lift@TDC (mm)
clearance (mm)
duration@0.050"
timing@0.050"
max. lift (inch)
lift@TDC (inch)
clearance (inch)
peak angle
followers
springs
retainers
infolink
6100008
292° - 292°
38/74 - 74/38
11.35 - 11.35
2.60 - 2.40
0.30 - 0.35
242° - 242°
13/49 - 49/13
0.448 - 0.448
0.102 - 0.094
0.012 - 0.014
108° - 108°
STD
STD
STD
1,142
1
When ordering, please indicate if your camshaft has a distributor drive sleeve at the end or not
142
for ATMO engines
---------
tai vaihto turbotekniikkaan
ei siis mitään ralli/rata-auton 3,5-5mm auki/ykk
esim Cat Cams Saab 8v atmo=vapari sport-viritysnokka
car models engines from until
99, 900 B20, B201 (1985cc) 1974
Sport
partnr
duration@0.1mm
timing@0.1mm
max.lift (mm)
lift@TDC (mm)
clearance (mm)
duration@0.050"
timing@0.050"
max. lift (inch)
lift@TDC (inch)
clearance (inch)
peak angle
followers
springs
retainers
infolink
6100008
292° - 292°
38/74 - 74/38
11.35 - 11.35
2.60 - 2.40
0.30 - 0.35
242° - 242°
13/49 - 49/13
0.448 - 0.448
0.102 - 0.094
0.012 - 0.014
108° - 108°
STD
STD
STD
1,142
1
When ordering, please indicate if your camshaft has a distributor drive sleeve at the end or not
142
for ATMO engines
---------
tai vaihto turbotekniikkaan