Jarrupalan vaihto taakse

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
uubi
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 23:04
Paikkakunta: Nivala

Jarrupalan vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja uubi »

Meinasin uudet palikat vaihtaa taakse. Käsijarrun säädöistä oisin vähän kiinnostunut . ynm. vinkit tervetulleita.
900i 2.1 16v -92 # 2361
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

säätö

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Ota kässärinvaijeri irti ja säädä siitä kuusiokoloruuvista lähelle,vaijerit kiinni ja ajoa ja jarruttelua myös kässärillä.
Sit taas vaijerit irti ja nyt säätö LÄHELLE ja vaijeritkii nyt pitää jos vaan männät liikkuu kunnolla.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

auto on vissiin tuo 2,1 satku?

pala kakkua takaa alapultti auki satula ylös palat poies putsaus esim paineilmaa painaa sylinteri sisään uudet palat satula alas ja pultti kiinni.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onpa taas neuvot! Huh huh.

Siis jarrusatulassa on ruuvi, jonka alla säätö kuusiokoloavaimella.

Tuosta ruuvista löysiä, sen jälkeen satulan pultit kumitulppien alta. Ne etualalla olevat rautalangat menee poikki, jos niitä murjoo. Parempi, kuin kääntää vaan niitä vähän sivuun varovasti, jolloin satula sopii lähtemään pois. uudet palat sisään ja satula ruuveineen paikoilleen. Säätöruuvista voi olla tarpeen peräyttää mäntää aika paljon, koska uudet palat ovat paksummat, kuin vanhat.

Kuva

Satulan vivun ja pyöreän rajoitintapin välys pitää olla noin 1mm. (rajoitintappi on satulan alapuolella ja vipua liikuttelemalla vaijerin ollessa irroitettuna voi päätellä maalais tai kaupunkilaisjärjellä, mikä osa on rajoitintappi.) Jos se ei ole, välys säädetään vaijerin säädöstä, joka on käsijarrukahvassa. Säätö tehdään helpoiten siten, että rakotulkki jätetään stopparin väliin ja pyöritetään vaijeria kireämmälle niin kauan, kunnes rakotulkki putoaa välistä (kuulohavainto). Jos säätö on ok, tämä vaihe voidaan hypätä yli.

Satulan säätö: kuusiokoloruuvista, siitä samasta, josta mäntää peräytettiin jarruja purettaessa säädetään jarrut jumiin, eli levyä ei pysty pyörittämään. Siitä kohtaa, missä jumittaa käännetään 1/4 kierrosta takaisinpäin. Tällöin jarru on vapautettuna ja pyörännapaa voi pyörittää. Jarrua voi vielä testailla pyörittämällä pyörännapaa ja painamalla jarruvipua.

Alla olevassa linkissä lontooksi ohjeet kuvineen. Pitäisi näillä vihjeillä onnistaa. Ohjeessa on neuvottu myös levyjen vaihto, jos hämää...

http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
uubi
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 23:04
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja uubi »

Kiitoksia tyhjentävistä vastauksista,varsinkin tosta viimeisestä. Eiköhän se noilla ohjeilla onnistu.
900i 2.1 16v -92 # 2361
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Sen verran voisin lisätä vielä, että on tosiaan Hyvä Ajatus (tm) antaa takapalojen hieman asettua ennen kuin tekee lopullisen käsijarrun säädön. Omani teki sen tempun, että vasemman puolen käsijarru lakkasi pitämästä pian säädön jälkeen vaikka kaiken piti olla periaatteessa ok, ja takajarrut muuten toimivat erinomaisesti.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, ja yksi juttu jäi sanomatta myöskin tuon edellisen lisäksi. Mulla oli vanhoista paloista jäänyt ruostekerroksia satulan kiinteään puoleen ja pala asettui huonosti. Sen huomasi siitä, että uusi jarrulevy ei alkanut kiillottumaan koko leveydeltä. Vasaralla hakkasin irroitetun satulan vastinpintaa ja sain näkyville normaalit koneistusjäljet ruostekerroksen alta! Tämän jälkeen jarrut alkoivat pelaamaan normaalisti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin