t16 pakoventtiilivaurio (korjattu)
t16 pakoventtiilivaurio (korjattu)
Hei!
tossa puran porukoiden moottorivammaisesta 900S -92:sta kantta irti näin ensialkuun. Homma tökkäsi sitten siihen, etten saanut nokka-akselien päissä olevia pultteja auki, että saisin jakopään ketjypyörät irti. Millä ilveellä ne aukaistaan? Tein ihan ohjeiden mukaisesti, eli toisella avaimella pidetään nokka-akselin avainvälistä ja toisella avataan pultti. Onko siinä normaalit kierteet?
tossa puran porukoiden moottorivammaisesta 900S -92:sta kantta irti näin ensialkuun. Homma tökkäsi sitten siihen, etten saanut nokka-akselien päissä olevia pultteja auki, että saisin jakopään ketjypyörät irti. Millä ilveellä ne aukaistaan? Tein ihan ohjeiden mukaisesti, eli toisella avaimella pidetään nokka-akselin avainvälistä ja toisella avataan pultti. Onko siinä normaalit kierteet?
Viimeksi muokannut Mertmi, Ke Heinä 27, 2005 12:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Moro.
Ensiarvoisen tärkeää on että käyttää oikean kokoisia työkaluja.
Päätypultti on 14mm, käytä mahdollisimman lyhyttä jatkoa, sopisikohan pitkä hylsy?
Nokka-akselista pidetään sitten 18mm kiintoavaimella kiinni. Jakarit sun muut voi viskoa sinne putkimiehille.
Ja onne lähtenyt aina. Ainakin kun oikeaan suuntaan kääntää.
Ihan normi kierre niissä siis on.
T. Pasi
Ensiarvoisen tärkeää on että käyttää oikean kokoisia työkaluja.
Päätypultti on 14mm, käytä mahdollisimman lyhyttä jatkoa, sopisikohan pitkä hylsy?
Nokka-akselista pidetään sitten 18mm kiintoavaimella kiinni. Jakarit sun muut voi viskoa sinne putkimiehille.
Ja onne lähtenyt aina. Ainakin kun oikeaan suuntaan kääntää.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
T. Pasi
Kyllä käytin ihan 18mm kiintoavainta ja 14mm avainta. niin hylsynä, ja myöskin lenkkinä. Koitetaan sunnuntaina eli huomenna rajummilla otteilla. 14mm pultin avaamiseksi lyömällä en saanut kait sille 18mm avaimelle tarpeeksi hyvää tukea. Pitää viritellä sille jotain vastusta lisää, että nokka-akseli pysyy paikallaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Käännä ensin kiinnipäin ja sitten auki. Monesti niinkin irronnut. Tosin mikään ei voita apinanraivoa ja kunnon karjuntaa ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ja sen jälkeen, kun kiintoavaimet on löytynyt lähimetsästä puolentunnin etsintöjen jälkeen, on hyvä jatkaa rauhoittuneena projektia!
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Noniin! Pelättiin pahinta, mutta onneksi se ei toteutunut. Pahin pelko oli, että männässä reikä tms. Tässä tulokset:
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/saab900s_sylinterikansi1.jpg)
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/saab900s_sylinterikansi2.jpg)
Kuten kuvasta näkyy, kolmospytyn pakoventtiili on palanut...
Turbossa ei mitään nähtävillä, kansipahvi ei ollut edes palanut ja öljyt ja jäähdytysnesteetkin oli omaa sorttiaan...
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/saab900s_lohko.jpg)
edit: Tämä kuva hämää silmää. Kyllä kolmosen mäntä on alhaalla.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/saab900s_sylinterikansi1.jpg)
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/saab900s_sylinterikansi2.jpg)
Kuten kuvasta näkyy, kolmospytyn pakoventtiili on palanut...
Turbossa ei mitään nähtävillä, kansipahvi ei ollut edes palanut ja öljyt ja jäähdytysnesteetkin oli omaa sorttiaan...
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/saab900s_lohko.jpg)
edit: Tämä kuva hämää silmää. Kyllä kolmosen mäntä on alhaalla.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tai härski öljynkulutus. Pahimmillaan saattoi mennä 1litra/300km. Yleensä 1litra/1000km keskimäärin. Jospa se nyt asettuu, kun saadaan venavarrenkumit lopultakin uutta. Koko kansihan siitä käytännössä tietysti kunnostetaan. Huomenna varattu aika koneistamoon. Tiistaina varmaankin lyön läjään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jotakuta voi varmaan kiinnostaa, kuinka tuo vahinko kävi. Autolla oli ajettu moottoritietä loivaan nousuun noin 130km/h. Sit vaan tehot alkoivat hiipumaan.
Taustatietoina: Kuukausi sitten mittasin puristukset. Kaikissa sylintereissä oli tasaiset puristukset. Jos en väärin muista, niin 9 pintaan oli kaikissa. Ilmeisen selvästi venttiilirikko tuli, kun karstaa oli alkanut irtoamaan motariajossa ja sitä jäi pakoventtiilin väliin aiheuttaen vuodon ja lopulta venttiilin sulamisen...
Taustatietoina: Kuukausi sitten mittasin puristukset. Kaikissa sylintereissä oli tasaiset puristukset. Jos en väärin muista, niin 9 pintaan oli kaikissa. Ilmeisen selvästi venttiilirikko tuli, kun karstaa oli alkanut irtoamaan motariajossa ja sitä jäi pakoventtiilin väliin aiheuttaen vuodon ja lopulta venttiilin sulamisen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01