t16 pakoventtiilivaurio (korjattu)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

t16 pakoventtiilivaurio (korjattu)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hei!

tossa puran porukoiden moottorivammaisesta 900S -92:sta kantta irti näin ensialkuun. Homma tökkäsi sitten siihen, etten saanut nokka-akselien päissä olevia pultteja auki, että saisin jakopään ketjypyörät irti. Millä ilveellä ne aukaistaan? Tein ihan ohjeiden mukaisesti, eli toisella avaimella pidetään nokka-akselin avainvälistä ja toisella avataan pultti. Onko siinä normaalit kierteet?
Viimeksi muokannut Mertmi, Ke Heinä 27, 2005 12:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tönäiset vähän tukevammin sitä nokkapyörän pultin avainta, niin lähtee :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MarkoJ
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Loka 30, 2003 22:52
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

Lämmitys, apinanraivo, terävät iskut, ja valtava kiroilu. Siinä lääkkeet mitkä toimi ainakin omalla kohdalla. :D
#1318
9-3 1.8t -08
900t -89
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuttu tilanne, itse en yksinkertaisesti toista pulttia auki saanut, viilapenkkiinkin koitin kiinni laittaa lyödä ja mesoa sitä, mutta kun ai vaan auennut, pelkäsi että nokka katkeaa!!

eli itse irrotan koko nokat...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Moro.

Ensiarvoisen tärkeää on että käyttää oikean kokoisia työkaluja.

Päätypultti on 14mm, käytä mahdollisimman lyhyttä jatkoa, sopisikohan pitkä hylsy?

Nokka-akselista pidetään sitten 18mm kiintoavaimella kiinni. Jakarit sun muut voi viskoa sinne putkimiehille.


Ja onne lähtenyt aina. Ainakin kun oikeaan suuntaan kääntää. ;) Ihan normi kierre niissä siis on.


T. Pasi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä käytin ihan 18mm kiintoavainta ja 14mm avainta. niin hylsynä, ja myöskin lenkkinä. Koitetaan sunnuntaina eli huomenna rajummilla otteilla. 14mm pultin avaamiseksi lyömällä en saanut kait sille 18mm avaimelle tarpeeksi hyvää tukea. Pitää viritellä sille jotain vastusta lisää, että nokka-akseli pysyy paikallaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Käännä ensin kiinnipäin ja sitten auki. Monesti niinkin irronnut. Tosin mikään ei voita apinanraivoa ja kunnon karjuntaa :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Ja sen jälkeen, kun kiintoavaimet on löytynyt lähimetsästä puolentunnin etsintöjen jälkeen, on hyvä jatkaa rauhoittuneena projektia! :lol: :wink:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Moro, kohde ei mulle tuttu, mutta lukitteet varmaan pehmenee suht pienestäkin lämmöstä ja hyvä olisi tietenkin tietää aina paljonko ko. pultti kestää vääntöä, niin ei tarvitsisi poikki vääntää. niitä max vääntöjä ei vaan jostain syystä juuri missään ole taulukoituna.
stara
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

14mm avain kiinni pulttiin, 18mm avainta ei tarvita... suunnilleen kirvesmiehenvasaran painoinen vasara ja lyöden niin penteleen lujaa siihen 14mm avaimeen...

Älä sovella jos haluat käyttää saman jakoketjun uudelleen.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ketjua olisi tarkoitus käyttää uudelleen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin! Pelättiin pahinta, mutta onneksi se ei toteutunut. Pahin pelko oli, että männässä reikä tms. Tässä tulokset:

Kuva

Kuva

Kuten kuvasta näkyy, kolmospytyn pakoventtiili on palanut...
Turbossa ei mitään nähtävillä, kansipahvi ei ollut edes palanut ja öljyt ja jäähdytysnesteetkin oli omaa sorttiaan...


Kuva

edit: Tämä kuva hämää silmää. Kyllä kolmosen mäntä on alhaalla. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kylläpä on karstaa. 8O Taitaa syynä olla liian pappamainen ajotyyli. :P
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tai härski öljynkulutus. Pahimmillaan saattoi mennä 1litra/300km. Yleensä 1litra/1000km keskimäärin. Jospa se nyt asettuu, kun saadaan venavarrenkumit lopultakin uutta. Koko kansihan siitä käytännössä tietysti kunnostetaan. Huomenna varattu aika koneistamoon. Tiistaina varmaankin lyön läjään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jotakuta voi varmaan kiinnostaa, kuinka tuo vahinko kävi. Autolla oli ajettu moottoritietä loivaan nousuun noin 130km/h. Sit vaan tehot alkoivat hiipumaan.

Taustatietoina: Kuukausi sitten mittasin puristukset. Kaikissa sylintereissä oli tasaiset puristukset. Jos en väärin muista, niin 9 pintaan oli kaikissa. Ilmeisen selvästi venttiilirikko tuli, kun karstaa oli alkanut irtoamaan motariajossa ja sitä jäi pakoventtiilin väliin aiheuttaen vuodon ja lopulta venttiilin sulamisen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin