Hiilari paneelit sun muut kojelautaan...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Hiilari paneelit sun muut kojelautaan...

Viesti Kirjoittaja saabracing »

http://www.wooddash.com/item/SAAB_Dash_Kits_900_1990_93

Kukahan näitä kyseli =???

No siinä niitä on ja on varaa valita minkä värisen haluaa...

Hinta ei nyt niin paha... Laakkosella maksoi hanskalokeron alkuperäinen verhous pala vaatimattomat 100€

Sanoin ohhoh ja hain vaajakoskelta ilmakuplattoman koko luukun kannen... ei ihan 100€ maksanut :wink:

Hyvä mesta toi Vaajakosken Saab mekka...
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

missähän päin maailmaa tuo paikka oikeen on, siis tuo josta saa noita paneeleita? Ja mikäköhän ton rahan kurssi on euroon nähe`n?
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Rean
"Saabisti"
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 19:56
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rean »

http://www.xe.com/ucc/

Tuolla pystyy laskemaan.
make360
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 06:43
Paikkakunta: Vaajakoski

paneelit

Viesti Kirjoittaja make360 »

Onko kukaan viitsinyt skannata koetaulua ja muita osia cad piirrustusta varten. Vois tulla ihan tyylikäs koetaulu ohuesta alupellistä vesileikkurilla tehtynä. Offsetpainopellin paksuus on 0,3 mm ja siihen teippi taakse ja vähän lakkaa. Tulisi aika paljon halvemmaksi, luulisin.
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Mä skannailin aikanaan sisään kojetaulun ja hanskiksen ja vektoroin ne. Leikattiin laaserilla 0,3mm rosterista paneelit. Ei ollut hyvä idea. Metalli lämpölaajenee ihan eri kertoimella kuin muovi (siis metalli ei, muovi kyllä). Käy mm. niin, että pakkasella kojetaulu kutistuu metallin alta ja vetää sen kieroksi.

Lisäksi itse skannaus/vektorointihomma oli tosi pirullista eikä vektorimallista tullut ihan tarkka. Toleranssit on tosi pienet ja vektoroinnin jouduin ainakin itse tekemään miltei käsityönä.

Joten itse olen tuon jälkeen rakentanut jo useamman kojetaulun etupanelin ihan etolan metri-muovista. Muoviin piirretään sabluunaa käyttäen malli, leikataan aukot ja muodot muovisaksilla ja viimeistellään pikkuviilalla. Maali pintaan ja liimaten kojetaulun päälle. Saa aikaan mitä tahtoo. (http://www.netma.fi/jouko/saab on tuloksia)

Jouko
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: paneelit

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

make360 kirjoitti:Onko kukaan viitsinyt skannata koetaulua ja muita osia cad piirrustusta varten. Vois tulla ihan tyylikäs koetaulu ohuesta alupellistä vesileikkurilla tehtynä. Offsetpainopellin paksuus on 0,3 mm ja siihen teippi taakse ja vähän lakkaa. Tulisi aika paljon halvemmaksi, luulisin.
Tuota voi olla ettei vesileikkurilla saa alumiinista nättiä. Katselin tässä kerran kun oli alumiinia vesileikkurilla leikattu, ja jälki ei ollut hyvä alumiinissa. Johtuen ilmeisesti ihan siitä, kun sen veden seassa hiekkaa leikkausaineena, ja siitä sitten roiksunut sitä vähäsen. Aiheutui että leikkausreunat oli liian rösöiset. Jotenkin kumman syystä ei kelvannut myöskän se jälki tuotantoon asti :wink: Tähän se toinen ongelma ei niin liity, mutta vaikea saada ilmeisesti vettä menemään suoraan, niinkuin laseria. Tuppasi tulemaan myös muuta kun suoriakulmia leikkauspinnan, ja levynpinnan välille.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kaiken halvin värinmuutos on kun maalaa alkuperäisen paneelin...

Tartuntaaine ja joustoaine ja sit maali...

Itse olen maalannut yhden ihan vannehopealla ja ihan hyvä siitä tuli...

Ilman joustoainetta jos yrittää jälkeenpäin ottaa maalattua paneelia pois, niin saattaa tulla halkeamia maalipintaan...

Jotkut on laittanut joustoaineen maalin sekaan jolloin se ´kestää paremmin tärinöitä ja liikkumista...
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Niin onko tämäkin tehty muovista ja maalattu?
http://www.netma.fi/jouko/saab/photo/dg1.jpg

Ja oisko jollain tommosen pikku sahan käyttö hallussa ku itellä ei oikeen oo, niin ajattelin oisko kukaan halunnut leikata mulle tommosta saman laista koe taulua hiilikuitu levystä? Tietenkin jonkun laista rahallista korvausta vastaan.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Rean
"Saabisti"
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 19:56
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rean »

Mistä noita hiilikuitu levyjä löytää? Pikaisen googletuksen tuloksena en löytänyt yhtään kauppaa, joka noita myisi.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Varmaan mattopuukko olis kätevin tohon hommaan...

Tai kirurkinen puukko :P

Se vois olla kaiken kätevin...

Ottaa vaan alkuperäisen irti laittaa nurinpäin hiilariteippikartongin päälle ja piirtele ääriviivat siihen... sitte vaan viiltää sen todella varovasti irti...

Oon miettinyt että veis johonkin teippifirmaan... esim teippiässiin joka toimii Jyväskylässä ja Laukaassa, siellä ne skannais ton paneelin ja sitten leikkuurobotilla vaan minkälaisesta teipistä haluaa...
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

En meinannu mitään hiilari teippiä ku ihan kunnon levyä. Ja sitä levyä saa halvimmalla autoracingiltä, ainakin mitä mää näitä paikkoja tutkinu. En kyllä tiedä kun kaks paikkaa jossa sitä myydään, toinen oli tuo autoracing ja toista en muista mut siellä oli kuitenkin kallista. Ja turussa päin oli joku tuning putka josta sai sitä aika edullisesti. Yleensä hinta on siinä 100-200€neliö, ellen kovin väärin muista.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

900aero-84 kirjoitti:Niin onko tämäkin tehty muovista ja maalattu?
http://www.netma.fi/jouko/saab/photo/dg1.jpg
Muovia ja hopeaspraytä ja mattalakkaa... Tuosta sen näkee miten käytännössä syntyy: http://www.netma.fi/jouko/saab/interior.html

Tätä mun käyttämää muovilevyä on helpoin työstää kunnollisilla askartelusaksilla (muovin leikkaukseen tehdyt lyhytkärkiset, vähän kynsisaksen näköiset Tamiya-merkkiset: löytyy askarteluliikkeistä). Viimeistelyn voi tehdä pikkuviilalla. Mattoveitsellä ei saa siistiä, pitää jyystää monta kertaa kunnes saapi läpi. Pyöreät reijät olen tehnyt "kairalla", ts säädettäväsäteisellä reikäleikkurilla.

Tuo on ihan mukavaa harrastamista talvi-iltojen kuluksi. Vaimo vaan ei tykännyt kun spraymaalasin kylppärissä! :)

Jouko
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Hiilikuityua, täytyy itellekkin saada 8)

Kuva
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Kattokaa mittari pohjia :D :D :D Tommosta suurin piirtein oon suunnitellu. Ootko itekki "saabracing" meinannu tommosta? Ku aattelin vaan jos oon ostamassa sitä hiilikuita ni ostaisitko samassa paketissa ni vois saaha halvemmalla.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Vastaa Viestiin