Satku kiikarissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pnusu
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:47

Satku kiikarissa

Viesti Kirjoittaja pnusu »

Suunnitelmissa on viimein pitkän harkinnan jälkeen og900:n osto. Auto tulisi lähinnä kesäajan mökkimatkakäyttöön jolloin tila ja turvallisuus ovat hyödyksi mutta kaupunkiketteryyden puute ja korkeahko kulutus eivät haittaa.

Niissä muutamassa 10-15-vuotiaassa satkussa, joihin olen tutustunut on kaikissa ollut oven alareunoja vaivaava tyyppivika. Kannattaako sen antaa olla esteenä muuten hyvän yksilön ostamiselle eli kuinka iso operaatio on korjauspalojen hitsauttaminen? Itsellä ei puikko pysy käsissä ja pääkaupunkiseudulta ei ole oikein vielä tuttua luottokorjaamoakaan tiedossa. Onko oviruoste automaattisesti merkki hankaluuksista myös muissa paikoissa?

Voiko olettaa että noin kaksisataatuhatta ajettu ysisatanen olisi teknisesti muuten hyvässä kunnossa ja niin harvinainen tilaisuus että ovien kaltaisesta pikkuseikasta ei kannata välittää. Hintaa moisesta pyydettäisiin kahden tonnin pintaan.
Viimeksi muokannut pnusu, Pe Elo 18, 2006 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tarkastele ensin onko ne pintaruostetta. Mitä itse olen katellut satkuja, niin useimmissa ovien ruostuminen alkaa näkyä ovien sisäpuolella alareunan tiivisteen alta (taivuta tiivistettä jotta näkee paremmin). Omassa 900:ssani ovien tiivisteiden alta joutui hitsaamaan molemmat etuovet kuntoon, mutta oven pohja (alahelma siis) oli ihan tervettä pieniä pintaruostepaikkoja lukuunottamatta. Jos siis tuo tiivisteen alus näyttää ruosteettomalta, tuskinpa ovien pohjiakaan tarvitsee hitsailla...

Veikkailisin että keulassa vetarin tunnelien pohjat ovat ennemminkin odotettavissa oleva hitsailukohde, kuin ovet. Just tossa viimekuussa isäukon 900S -92:een hitsautettiin nuo kuntoon. Kyseisessa autossa on erittäin hyvät ovet ja kori muilta osin.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Takakontin reunat ruostuu... tsekkaa ne...

Tsekkaa etupuörän tuennat sun muut siinä lähellä... ja etu pyörää kääntämällä näkemäsi paikat...


JOs muut paikat ovat kondiksessa ja konekkin kuulostaa normaalilta... +vaihteet menee päälle ja pysyykin päällä, niin minä ainakin päästäisin sensuurista läpi nuo ovien ruosteet...

Ja myös takaiskarin yläpään kiinnitys kannattaa tsekata... yhden tapauksen olen kokenut, missä yläpää repesi irti :lol:

Eikä ees hypätty mistään :P


Itse olisin valmis maksamaan vähän vaikka ylimääräistä sellaisesta satkusta, johon on tehty kunnon ruostesuojaukset ja huollot...

muutaman satasen säästö ei aina kannata... varsinkaan jos itsellä ei ole resursseja korjata autoja...
pnusu
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:47

Viesti Kirjoittaja pnusu »

Kuskin puolen takaovi on selvä tapaus, sormi menee läpi. Muissa ovissa pinnallisempaa maalin läpi tulevaa kukkimista. Kyseessä on se sisäpuolen pelti.

Kaikissa niissä tapauksissa joita olen nähnyt on sama vika. Mietin lähinnä sitä, kannattaako tuossa mielessä virheettömän yksilön etsintä vai onko samaa vikaa kaikissa yli kymmenvuotiaissa saabeissa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos auto tuntuu muuten hyvältä, niin ei kannata ovipeltien takia hyljätä.
Tuppaavat olemaan aika järjestelmällisesti puhki.

Eikä se välttämättä tarkoita sitä että auton pohjassa oisi lahoa.
Mulla oli joskus 900C -89 ja siinä jokaisen oven alalaita sisäpuolelta laho, mutta auton pohja ihan priima.
Tosin mun varaosa t8:in pohja on ihan pehko mutta ovien alareunat on hyviä...

Jos ovien alareuna on vaan sisältä pehko, niin katsastusmieskään ei niihin puutu. Vasta kun rupee ulkopuolelta puhkeen.
Noi nyt on aika helppo/halpa korjauttaakin, enempi olisin huolissani vetarien koteloiden ruosteesta.

Että eikun kaupoille!

T:Teemu paimiosta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

Mulla oli -89 900c:ssä joka oven sisäpuoli haperoa tiivisteen yläpuoleleta ja ulkoa oli kaunis kuin kukka (ei ruoste- :lol: ). Parissa vuodessa mitä auto mulla oli 170tkm-250tkm ei ruoste ovissa juurikaan edenny. Elikkä ovien sisäpuolet ei haittaa mun mielestä jos muuten kunto ok.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

pnusu kirjoitti:
Kaikissa niissä tapauksissa joita olen nähnyt on sama vika. Mietin lähinnä sitä, kannattaako tuossa mielessä virheettömän yksilön etsintä vai onko samaa vikaa kaikissa yli kymmenvuotiaissa saabeissa.
Niinkuin jo todettu, nuo on ensimmäiset paikat, eikä mitään mahdottomia korjata, jos häiritsee. Katsastus ei taida olla edes hirveän tarkka ovien sisäosista? Lokasuojan kaarissa olevat kukkaset on jo pahempi enne. Tässä vaiheessa voi tulla huomattavasti isompia hitsaustöitä.

Pitääpä tehdä kesän koittaessa taas kotitekoinen ruostesuojaus, eli uutta moottoriöljyä koteloruiskun ja maalipensselin voimin kaikkiin oviin ja koteloihin.
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Phor »

Itselläni on kolmasta (-88, -90 ja -92) 5 ovisesta kokemusta, missä takaovien ovenkahvan etukiinityskohta on sisäpuolelta ruosteessa. Se kannattaa jossain vaiheessa kanssa katso kuntoon ennenkuin lävitte ehtii :( Näin oli tuossa vanhimmassa käynyt :cry:

Mihin yksilöön päädytkin.
Vastaa Viestiin