Ostinpa satkun...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onnittelut jarille rohkeasta vedosta. jari tuntuu ottavan saabismista kaiken ilon irti :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:onnittelut jarille rohkeasta vedosta. jari tuntuu ottavan saabismista kaiken ilon irti :)
No, kyllähän se vähän pelotti, kun nuo satkut eivät ole meillä menestyneet. Mutta toisaalta, olin aistivani jo aiemmin tämän erinomaiseksi yksilöksi nettiauton ilmoituksesta. Kävin läpi "lähellä" olevan tarjonnan ja vaimon käyttöön soveltuvia tupliksia tai noppia ei vain ollut. Vähäiset kilometrit, korimalli ja väri sekä kaasaritekniikka olivat ehkä ne ratkaisevat kriteeri, jotka tekivät tästä yksilöstä kiinnostavan vaihtoehdon.

Ja uskokaa tai älkää, olen viikonlopun aikana ihastunut tuohon autoon täysin. Se ei ole ollenkaan niin ronkeli, kuin muistelin satkun olevan. :wink:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ruusp-2g
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Mukava lukea,että olet satkuun tyytyväinen.Toivon sydämestäni että satku palvelee pitkään huolettomasti.Ja toivon että vaimosi on tyytyväinen satkuun. :) :lol:
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hyvä jari!Itse en todellakaan lukeudu sedan faneihin,mutta tossa on jotain aidosti Wanhaa.Millokas ne rupeskaan tekemään satkua sedanina?Olikohan se -81?sellasen vois tietysti joskus laittaa -79 satkun kaveriksi jos löytäisi hyvän eikä mitään projektia.

Saas nährä kauan tuo satku jarilla viihtyy ennenkuin on taas saatava 99.
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

tomaatti kirjoitti:Hyvä jari!Itse en todellakaan lukeudu sedan faneihin,mutta tossa on jotain aidosti Wanhaa.Millokas ne rupeskaan tekemään satkua sedanina?Olikohan se -81?sellasen vois tietysti joskus laittaa -79 satkun kaveriksi jos löytäisi hyvän eikä mitään projektia.

Saas nährä kauan tuo satku jarilla viihtyy ennenkuin on taas saatava 99.
Katsos, kun täällä kaikki hehkutta combien perään, jää hyviä sedaneita heitteille. Ulkonäöstä voi aina kiistellä, mutta itse arvostan sedanin käytännöllisyyttä (käytön vaivattomuus ja keveys) ja isoja tavaroita vartenhan minulle on vetokoukku... eiku peräkärry. Kyllä se oli -81, kun sedan tuli ja heti muutti yksi siihen meidän lähelle. Itselleni sedan edustaa modernia muotoilu juuri siihen aikaan, kun itse imin kaikkein eniten vaikutteita. Lisäksi meille tuli sedansatku vuonna -89. Eli, jos valita pitäisi, niin enpä tiedä, mutta kun hyvät combit viedään käsistä jäi tällä kertaa meikäläisen poimittavaksi hyvä sedan.
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siistikuntoisen näköinen peli, onkos tuossa ohjaustehostajaa? Ja onneksi olkoon taas uuden tulokkaan johdosta, et ehdi tympääntymään Saabeihisi tuolla vaihtotahdilla :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

ng900aero kirjoitti:Siistikuntoisen näköinen peli, onkos tuossa ohjaustehostajaa?
Ei ole tehostinta, onneksi. En sitä nimittäin kaipaa, eikä vaimonikaan. Oikealla rengasvalinnalla saavutetaan riittävä keveys ilman, että ohjaustuntuma kärsii.
ng900aero kirjoitti:Ja onneksi olkoon taas uuden tulokkaan johdosta, et ehdi tympääntymään Saabeihisi tuolla vaihtotahdilla :D
Niin, mutta ikävä on jokaista, jonka olen omistanut :cry:
ng900aero
"Saabisti"

Totta, satkussa renkaat vaikuttavat paljon. No eihän noita kaikkia Saabeja ole mahdollisuutta säilytellä vaikka mieli tekisikin :(
Ja vaihtelu virkistää, tosin tonnareiden suhteen en ole huomannut suuriakaan eroja, ainakaan noissa cs-malleissa, eli en vaihda enää uudempaan kun ovat kaikki samanlaisia :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tomaatti
"Saabisti"

Minäkään en tehostinta satkussa kaipaa.uskomatonta miten satkusta voi tulla tunnoton ajaa tehostimella.
ng900aero
"Saabisti"

tomaatti kirjoitti:Minäkään en tehostinta satkussa kaipaa.uskomatonta miten satkusta voi tulla tunnoton ajaa tehostimella.
Niissäkin on eroja, jotkut tehostavat ihan täysillä koko ajan ja toiset taas vähemmän, vaikea sanoa mistä johtuu, ainakin mun ex-og900 aerossa tuntuma tehostimen kanssa oli erittäin tarkka ja hyvä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pyöräkulmat vaikuttaa tosi paljon, pelkkä pielessä oleva aurauksen säätö voi viedä koko ajonautinnon. Mun 900i:ssä esim. tällähetkellä on ilmeisesti liian vähän aurausta, ehkä jopa haritusta. Vähänkin kun rattia kääntää, niin ampaisee käännön suuntaan hurjasti. 99 taasen menee kuin juna kiskoillaan. Ei sitä tarvii altiivisesti ohjastaa, niinkuin tota levotonta satkuani ja jos ohjaileekin, niin kääntyy hallitun hillitysti ohjauksen suuntaan ilman mitään hötkyilyitä tai korin heilahteluja. 99:ssä on ilmiselvästi kulmat oikein. Vaikka välystäkin on, niin silti toimii loogisesti. :D

Hyvä taasen vertailla porukoiden 900S -92:een, jolla muuten pääsin kansirempan jäljiltä eilen koeajolle (sain eilen kaikki hilavitkuttimet paikalleen ja motin tulille, enää oikeat jäähdytysnesteet sisään ja baanalle). Se tehostimineen ja vakaajatankoineen ohjautuu nöyrästi ja hillitysti kuskin mielen mukaan ilman mitään ylimääräisiä eleitä. Itse tuostakin säädin aurauksen ja tuli hyvä. Omaan satkuun on sama homma tehtävä.

Näiden ysisatasten pohjalta ja omassa satkussa ennen olleen tehostamattoman väljän hammastangon jäljiltä ei ole mitään ikävää tehostamattomaan. Väljyys tietysti vei osaltaan ajonautintoa siinäkin. Tehostin vastapainoisesti toi helpoutta kaupunkiajoon. Niitä valkoisia hidastapeukuttimia kun ylitti eräässä kurvissa lähellä kotiani, sai aina arpoa, mihin suuntaan auto kääntyy seuraavassa paukussa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"

Joo.meinasin lähinnä sitä että esim soralla kovaa laskiessa tuo satkun tehostettu ohjaus on aivan perseestä ja vieläpä syvältä. :x .kaupungissahan tehostin on tietysti ihan must.On noita satkuja ollu reilusti toistakymmentä ja kaikissa on ollut liikaa tehostusta myös asfaltilla mutkatietä vedettäessä.Kyllä soralla ja tosissaaan asfaltilla vedettäessä tehostamaton ohjaus pesee 6-1 tehostetun.Tuo ykkönen tehostetulle tulee siitä että se on hieman nopeampi.jos meillä emäntä ei ajelis noilla mun hyrrillä niin tehostimen hihna lentäs pitkälle.-79 satku turboprojektiin en miettinyt hetkeäkään tehostinta,vaikka helpolla sen sille ois saanut tekniikanvaihdon yhteydessä.
rr
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja rr »

Viikonloppuna asensin tehostimen tuohon -88 satkuun ja täytyy sanoa, että ainoastaan parempaan suuntaan mentiin. Maantiellä ja soralla tehostin vie hieman tuntumaa, mutta yllättävän hyvä tuo on kovassakin vauhdissa ajaa. Kaupungissa pyörittely on nyt suorastaan kivaa :D

Suhteellisen helppo projekti, kunhan on kaikki tarpeellinen hankittuna. Asennus vei noin 3 tuntia, säätöineen kaikkineen.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin