Laatikon päällä oli varaosa# 94 80 633 ja kyseessä pitäisi olla aivan Saab Originaldelar.. Jos joku pystyisi auttamaan jopa niin, että kallis kompressori saataisiin käyttöön, olisi tämä suuresti arvostettua. Muuten on rahaa, aikaa ja vaivaa mennyt hukkaan jo aika paljon..
og900 A/C: ongelma kompressorin kanssa
og900 A/C: ongelma kompressorin kanssa
Aero on toistamiseen pajalla, mutta jälleen tuli ikävää viestiä. Hankittu kompressori Sanden SD-508 ei käykään Seiko-Seiki SS170 PSS:n tilalle, koska kompressorista puuttuvat kylmäaineen täyttöön tarkoitetut venttiilit, ts. kompressori on tehty järjestelmään jossa täyttö on tapahtuu jostain muusta kohtaa kuin itse kompressorista (mistä??).
Laatikon päällä oli varaosa# 94 80 633 ja kyseessä pitäisi olla aivan Saab Originaldelar.. Jos joku pystyisi auttamaan jopa niin, että kallis kompressori saataisiin käyttöön, olisi tämä suuresti arvostettua. Muuten on rahaa, aikaa ja vaivaa mennyt hukkaan jo aika paljon..
Laatikon päällä oli varaosa# 94 80 633 ja kyseessä pitäisi olla aivan Saab Originaldelar.. Jos joku pystyisi auttamaan jopa niin, että kallis kompressori saataisiin käyttöön, olisi tämä suuresti arvostettua. Muuten on rahaa, aikaa ja vaivaa mennyt hukkaan jo aika paljon..
Teetin tonnariin uudet letkut Konalassa Uudenmaan Autovarustelussa, letkuihin tuli R134a-täyttönipat kompuran imu- ja painepuolelle. Osa liitoksista tehtiin vanhoihin putkiin, letkunpäätyliittimet uusittiin.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/kompressori.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/kompressori.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kun ostin uudet kompuran letkut niin toisessa letkussa oli valmiina täyttönippa.
Mutta tätä ei kuitenkaan käytetty koska kompurassa oli täyttöpaikat.
Eli kannattaa varmaan tehdä samoin kuin jusi.
Käytät letkut jossain puljussa joka noita hommia tekee ja neuvottelet heidän kanssa että saako vanhoihin letkuihin tehtyä jotenkin noita täyttönippoja.
Mutta tätä ei kuitenkaan käytetty koska kompurassa oli täyttöpaikat.
Eli kannattaa varmaan tehdä samoin kuin jusi.
Käytät letkut jossain puljussa joka noita hommia tekee ja neuvottelet heidän kanssa että saako vanhoihin letkuihin tehtyä jotenkin noita täyttönippoja.
Nipat letkuihin
Tuli soitettua tuonne Uudenmaan Autovarusteluun, yllättäen hekin haluavat pitää lomaa joten ilmastointiurakka menisi elokuun puoliväliin. Jolloin autolle & ilmastoinnille ei ole enää paljoa mitään käyttöä. Löytyisiköhän pk-seudulta mitään muuta pajaa, joka pystyisi luomaan uudet ilmastoinnin letkut täyttönipoilla?
Uudenmaan Autovarustelun mukaan ne tekevät uudet letkut käyttäen vanhaa mallina ja jos tämä ei ole mahdollista, tekevät ne letkut vanhoista päistä. Letkut tulevat 134a-kylmäaineelle, toivottavasti kestää R12/korvaavat aineet koska kompressorin öljy on R12-kylmäaineelle.
Ärf, minkä hemmetin takia siihen kompressoriin ei ole tehtailtu täyttönippoja! Tästäkin kun olisi tiennyt, niin olisi voinut edes yrittää varautua mutta tällä varoitusajalla on hiukan haastavaa löytää tekijää..
Uudenmaan Autovarustelun mukaan ne tekevät uudet letkut käyttäen vanhaa mallina ja jos tämä ei ole mahdollista, tekevät ne letkut vanhoista päistä. Letkut tulevat 134a-kylmäaineelle, toivottavasti kestää R12/korvaavat aineet koska kompressorin öljy on R12-kylmäaineelle.
Ärf, minkä hemmetin takia siihen kompressoriin ei ole tehtailtu täyttönippoja! Tästäkin kun olisi tiennyt, niin olisi voinut edes yrittää varautua mutta tällä varoitusajalla on hiukan haastavaa löytää tekijää..
Onhan siellä Konalassa tuota Uudenmaan Autovarustelua vastapäätä Dunlop Hiflex Oy, jolla on kylmäaineletkuja ja liittimiä valikoimassa, ja letkuprässi löytyy myös.
Tosin letkunvaihtoon ryhtyessä lienee aina ongelmallista saada niitä liitoksia auki, ainakin lauhdutinkennolta keulalta voi tulla vaikeuksia vastaan.
Onkohan nuo täyttönipat aina samanlaiset käytettävästä kylmäaineesta riippumatta?
Tosin letkunvaihtoon ryhtyessä lienee aina ongelmallista saada niitä liitoksia auki, ainakin lauhdutinkennolta keulalta voi tulla vaikeuksia vastaan.
Onkohan nuo täyttönipat aina samanlaiset käytettävästä kylmäaineesta riippumatta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Nipat letkuihin
Kuulostaa kyllä tosi omituiselta ettei ole täyttönippojapetteri75 kirjoitti: Ärf, minkä hemmetin takia siihen kompressoriin ei ole tehtailtu täyttönippoja! Tästäkin kun olisi tiennyt, niin olisi voinut edes yrittää varautua mutta tällä varoitusajalla on hiukan haastavaa löytää tekijää..
Joo, kannattaa olla erittäin varovainen kun aukaisee lauhduttimen päästä letkua.jus kirjoitti: Tosin letkunvaihtoon ryhtyessä lienee aina ongelmallista saada niitä liitoksia auki, ainakin lauhdutinkennolta keulalta voi tulla vaikeuksia vastaan.
Varovasti toista lenkkiavainta tukena käyttäen aukaisee.
Siinä se v*tutus aste nousee jos lauhduttimesta menee kierteet...
A/C - irroitus lauhdutinkennosta
Lauhdutinkennohan on siellä keulassa, ergonomisessa paikassa alhaalla ja kaikkien romujen alla. Ja eikös itse liitoskin ole alumiinia = herkästi jumittuvaa ja kierteiltä tuhoutuvaa, varsinkin kun on kyse 15 vuotta vanhasta autosta jonka alkuperäisasennuksia ei todellakaan ole availtu hirveästi.
Onko hyviä vinkkejä letkujen irroittamiseen? Lämpölaitteita ei valitettavasti ole käytössä, vain lenkkiavaimia jne.
Tuo Dunlop Hiflex ottaa letkut vastaan vain irtotavarana, "me emme tee mitään remonttia".
Äh, kaikkein parasta lienee hankkia jostain uusi ilmastoinnin lauhdutin & letkut, jäähdytyskenno on kuitenkin rikki tällä tuurilla.
Ärf. Ärf. ÄRF. Ja tietenkin tänään on a) perjantai ja b) ensi viikolla olisi loma, jolloin ilmastoidulla autolla olisi totta vieköön tarvetta
Onko hyviä vinkkejä letkujen irroittamiseen? Lämpölaitteita ei valitettavasti ole käytössä, vain lenkkiavaimia jne.
Tuo Dunlop Hiflex ottaa letkut vastaan vain irtotavarana, "me emme tee mitään remonttia".
Äh, kaikkein parasta lienee hankkia jostain uusi ilmastoinnin lauhdutin & letkut, jäähdytyskenno on kuitenkin rikki tällä tuurilla.
Ärf. Ärf. ÄRF. Ja tietenkin tänään on a) perjantai ja b) ensi viikolla olisi loma, jolloin ilmastoidulla autolla olisi totta vieköön tarvetta
Jep, siellä keulallahan se.
Eli puskuri pois ja sitten tarkastelemaan.
Alumiinikierteet siinä tosiaan on, joten sen takia ne usein paukkuukin.
Mulla olisi tuossa ylimääräsenä kompuran letkut, toinen letku vuotaa yhdestä liitoksesta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24430
edit: mutta eipä noista mitään apua ole, kerta sit ku saat uudet letkut niin vanhat täytyy kuitenkin irroittaa
Eli puskuri pois ja sitten tarkastelemaan.
Alumiinikierteet siinä tosiaan on, joten sen takia ne usein paukkuukin.
Mulla olisi tuossa ylimääräsenä kompuran letkut, toinen letku vuotaa yhdestä liitoksesta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24430
edit: mutta eipä noista mitään apua ole, kerta sit ku saat uudet letkut niin vanhat täytyy kuitenkin irroittaa
Kotona
Jep, kotona jälleen. Autosähkö Nykäsellä olisi ollut henkilö joka tekee noita letkuja, mutta hän on lomalla. Veloitettavaa työtä oli ilmaantunut laskuun 142 euron edestä ja kokonaisuudessaan rahaa on mennyt reilusti yli 400€. Autossa on nyt 2 kompressoria, rikkinäinen Seiko-Seiki ja sopimaton Sanden ja mistään ei tule kylmää! PEEHANA!
Tuo Sanden SD-508 sopiva Saab 900:een vm. 1985, ei ihme ettei näkynyt EPC:ssä. Tarkempaa vertailua ei ole tullut tehtyä, mutta voisi kuvitella, että sen pitäisi mennä samaan paikkaan kuin aiempi Seiko-Seiki. Eli, vaikka kyseessä on vanhemmalle R12-aineelle tehty kompressori, ei siinä sitten ole täyttönippoja kompressorissa. Nykyisissä, R134a:lle tehdyissä laitteistoissa täyttönipat ovat letkuissa.
Pitänee yrittää ottaa ne letkut irti. Onko kenelläkään myytävänä uutta og900:een sopivaa ilmastoinnin jäähdytintä, KUN korkkaan ne kierteet..
Tuo Sanden SD-508 sopiva Saab 900:een vm. 1985, ei ihme ettei näkynyt EPC:ssä. Tarkempaa vertailua ei ole tullut tehtyä, mutta voisi kuvitella, että sen pitäisi mennä samaan paikkaan kuin aiempi Seiko-Seiki. Eli, vaikka kyseessä on vanhemmalle R12-aineelle tehty kompressori, ei siinä sitten ole täyttönippoja kompressorissa. Nykyisissä, R134a:lle tehdyissä laitteistoissa täyttönipat ovat letkuissa.
Pitänee yrittää ottaa ne letkut irti. Onko kenelläkään myytävänä uutta og900:een sopivaa ilmastoinnin jäähdytintä, KUN korkkaan ne kierteet..