Luxi tuli taloon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Luxi tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tosiaan tuossa reilu viikko sitten tarttui Hämeenlinnasta matkaan '83 900 Turbo Lux.

Klubilaisella oli kilvettömänä odottamassa kunnostusta,
kuitenkaan kaikkeenhan ei aina ole aikaa, joten sain tarjouksen ostaa sen.

Autossa on tehtaan kaikki varusteet, poislukien cruise, jos sitä edes oli vm. 83 autoihin saatavana?

Kaikki sähkövimpaimet toimivat paitsi keskuslukko, ilmastointikin yllättäen on pois pelistä...

Ihan ensimmäiseksi pitää vuotava kansipahvi vaihtaa,
sitten kori saa osakseen hellää hoivaa.

Täällä on kuvia: http://users.tkk.fi/~vklukkar/Lux/index.html
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

On se 3d luxi vaan hieno, mulla oli samanlainen, tosin ilman nahkapenkkejä ja kylmäkonetta. Pientä askartelua ja kemppiliimaa niin tuot ton potkijaisiin näytille ennen lumien tuloa :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

ng900aero kirjoitti:tuot ton potkijaisiin näytille ennen lumien tuloa :wink:
Heh, se oli jo viime kerran potkiaisissa, samana päivänä olin sen siis hakenut :wink:

Nyt se lepää tallissa ja odottaa syksyä ja uutta peltiä...
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1825
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ei voi kun ihailla 8)

Missäs malleissa noito ko. Ratteja on ollut?
Kenties joku lisävarusteratti? Kaverin CD -Tonnarissakin on samanmoinen..
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onnittelut! tosi hieno!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onhan tuo aika pahasti ruostuneen näköinen, kun kuvia katsoo. En tarvitse kuntoarvioon edes ruuvimeisseliä. Pakko sanoa suoraan, kun kaikki vaan kehuu näitä autoja. Ei missään tapauksessa pahalla omistajaa kohtaan; töitä saa aivan takuulla tehdä korin kimpussa kymmeniä, jos ei jopa satoja tunteja, ennenkuin tuo on täysin ehjä. Tsemppiä ja intoa projektiin kaikesta huolimatta. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onnea ja menestystä Lux-projektille. Minulla olisi muuten ihan priima konepelti tuohon, oikean värinenkin, kun on Luxista alunperinkin. Ota yhteyttä, jos kiinnostaa...

Ratti näyttää Saabin lisävarusteratilta, 83 Luxissa oli alunperin ihan tavallinen ratti, ei edes ns. turbo-ratti.

Eski
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Kyllä tuo sen verran rapealta jo näyttää, että jos korin hiekkapuhaltaa kunnolla, ei siitä paljoa jäljelle jää 8O

Mutta jos aikaa, intoa ja rahaa on, niin kyllä siitä vielä auton saa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Luxi tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Ronska kirjoitti:....Autossa on tehtaan kaikki varusteet, poislukien cruise, jos sitä edes oli vm. 83 autoihin saatavana?



Eipä tainnut olla. Ainakin, kun vuonna -90 kyselin ´83 turbooni
vakkaria, sitä ei ollut saatavana. -84 mallista ylöspäin kylläkin.
Oli siihen jokin syykin, mutta kun ei nyt tule mieleen. Liittyikö
jotenkin paineanturiin tms.

Vuoden -87 lisävarusteet -kirjanenkin tuntee vakkarin -84 -->
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

LUXusta!

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kyllä nuo Lux-mallit ovat hienoja, mutta sinänsä masentavaa, että jokaisen vastaantulleen ja täälläkin mainitun auton kohdalla ruostevauriot ovat olleet laajoja, joskus jopa ylitsepääsemättömiä. Esim. Ronskan Luxin kohdalla kun katselee tuota alapalkkia, niin sen korjaukseen ei taida enää riittää liimattu pala peltiä, vaan tarvitaan jo taitoa. Osaisipa itsekin hitsata, niin voisi edes harkita moisia projekteja..

Joka tapauksessa, kyllä tuollainen Lux näyttää aina hyvältä 2-värimaalaus sopii oikein hyvin varsinkin tuohon 3-oviseen malliin. Vanteinahan näissä taisi olla US-turbot? Harvinaista herkkua, jos on alkup. Suomi-auto - kylmälaitekaan ei ollut tuolloin aivan edullinen lisävaruste.

Onnea vain kunnostukseen!
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Onpas hieno, ruostetta taitaa tuostakin kyllä löytyä ikävän paljon. Tuo lisävarusterattikin on upea.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Juu, se kynnyskotelo on ainakin kuskin puolelta pahoin ruostunut.
Onneksi motonetistä saa siihen sekä lattian puolelle korjauspalan:

Saab-900 2/3-oviset
Sivuhelmapelti vasen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65-20001 25.90 ???
Sivuhelmapelti oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65-20002 25.90 ???

Hintakaan ei ole mikään älytön, vaikka eihän tuo nyt maailman monimutkaisin ole taivutella itse.

Työtähän tuossa riittää ja reilusti mutta onhan mulla sitten koko talvi aikaa saada se ensi kesäksi ajoon :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hieno lux, mutta niinhän ne on aina. :) Ruostetta näyttäisi olevan aika normaali määrä, '83 on aika murheellinen vuosimalli sen suhteen.. Mutta kyllähän tuosta vielä auton tekee jos tahtoa riittää.

Cruisea ei tosiaan luxissa ollut vakiovarusteena, mutta aina löytyivät sähkölasit, sähköpeilit ja sähköinen kattoluukku. Ja toki beiget nahkapenkit. Ilmastointi ei tietääkseni suomessa kuulunut vakiovarusteluun, tai ainakin sai ruksittua pois, aika monesta suomi-luxista tuo puuttuu.

Ratista vielä sen verran, että '83 luxin vakiorattina on se vanhanmallinen 4-puolainen ratti, sama kuin 99:ssä, mutta siinä mielessä se on kyllä turbon ratti, että keskiössä lukee tekstin "SAAB" sijasta "SAAB Turbo". :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin