900 2.1 männät

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

900 2.1 männät

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Tarkoitus on tehdä vaihteistoremonttia syksyn mittaan tuohon satkuun.
Kun moottorikin tulee samalla nostettua pois, niin ajattelin avata myös
sen ja pistää uusia osia sen mukaan kuin näyttää olevan tarpeen.
Moottori on siis tämä paljon keskustelua herättänyt 2.1:nen ja tuntuu olevan
ihan tyypillinen, koska kylmän moottorin ääni on melkoisen karkea.
Nyt sitten varsinaiseen asiaan, eli kannattaisikohan tuohon vaihtaa myös männät? Vai meneekö rahat ihan hukkaan?
Ajatuksena oli, että saisin koneeseen vähän siistimmän käyntiäänen.
Kiinnostaisi tietää, että onko joku vaihtanut mäntiä 2.1:een tuon karkean
käynnin takia ja muuttuiko ääni siistimmäksi? Öljyä kone ei syö ja
tehotkin tuntuu olevan tallessa, eli eihän noita mäntiä periaatteessa tarvitsisi
vaihtaa, mutta tuo kylmän moottorin ääni vähän kiusaa.
Auto on vuosimallia -92 ja ajettu noin 300000km.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

luulen että ovatmännät aika hinnoissa..
en uskoisi että kovin merkittävää eroa huomaa jos siihen 2,0 alakerran vaihtaisi, ainakin tulisi halvemmaksi...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Kyllähän nuo männät on niin kalliit, että niiden hinnalla varmasti saisi hyvän
2,0 koneenkin. Täytyy nyt vielä harkita mitä tuon moottorin kanssa sitten
teen.
Edelleen otan mielelläni kommentteja sekä neuvoja vastaan, liittyen 2,1
koneen remontointiin.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Laita vähän ajettu 2,0 alakerta ja siihen 2,1 kansi + muut vermeet päälle. Halvalla pääset ja hyvä tulee :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

2.1 männät kuuluivat vuosi sitten olevan 150 ekee kipaleelta, jäi ostamati. Jos siellä on puristukset ok ja se ei syö öljyä, en tekis mitään.

Muok: merkkitiskillä ne olivat 3 numeroisia ja kolmosella alkavia mäntien hinnat, varaosatiskin kaveri vaan puhu ettei niitä kovin paljoa ole myyty 8O :roll:
Patarauta on påp.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos puristusmittauksella saa tehtaan antamat lukemat, tai lähes oikeat sekä ne on tasaiset kaikissa sylintereissä, en tekisi mitään. Jos puristuksissa on heittoa, kone syö öljyä yli litran/1000km ja ääni kuulostaa enemmän dieselmoottorilta, kuin bensiiniltä voisi koneremppaa ajatella.

Tommosen 2.1:n tietysti voi muuttaa tekniikan vaihtona matalapaineturboksi tai täyspaineiseksi ja samalla siihen turbokoneeseen saisi jo nuo himoitut 2.1-koneen osatkin, eli kannen ja imusarjan. Niissähän on tunnetusti isommat kanavat, kuin 2.0:n koneissa. Tämä tie ei ole ehkä ihan helpoin tie, mutta varmasti saa autosta entistä kulkevamman pelin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin