99 saabin työsylinterin korjaaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

99 saabin työsylinterin korjaaminen

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Eli vikana on se, että se työntää tuolta nesteet pihalle. Auto on vuosimallia 83, enkä ole koskaan korjannut tällaista nestekytkintä. No korjauskirjaa olen selannut, ja ongelmana on se, että miten saan tuon paineastelman kasaan jotta se metalliputki mahtuu sinne? Kytkin ei tietenkään toimi, joten jollakin se on vängättävä. Ja miten se homma oikein menee? Miksi se pitää puristaa kasaan? Ymmärrän, että kykinakseli pitää saada pois, mutta mitä takia tuo puristus sitten tehdään, eikö akseli irtoa muuten? Ja mitä vasten tuo metalliputki laitetaan, Painelaakeria ja sitä mustaa muovia, joka on korjaussarjassakin mukana? Tuolloinhan se metalliputki pitää kuitenkin irroittaa kun korjausarja asennetaan? Ja mitenkäs asennus sitten; kuinka se sitten puristetaan kasaan, että painelaakeri menee välistä paikoilleen?

Ja pitääkö syyläri irroittaa?

Paljon varmaan hölmöjäkin kysymyksiä, mutta toivottavasti joku myös vastaa.

Tero
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 saabin työsylinterin korjaaminen

Viesti Kirjoittaja jus »

tero76 kirjoitti:miten saan tuon paineastelman kasaan jotta se metalliputki mahtuu sinne? Kytkin ei tietenkään toimi, joten jollakin se on vängättävä. Ja miten se homma oikein menee? Miksi se pitää puristaa kasaan?
Putki laitetaan paineasetelman kuoren ja levyjousen sormien väliin niin, että asetelma pysyy kokonpainettuna senkin jälkeen kun vänkääminen on lopetettu.

Asetelman kokoonpainaminen ei liity akselin irrottamiseen, vaan siihen, että työsylinteri ja asetelma mahtuvat tulemaan pois paikaltaan ehjänä ainoastaan yhdessä, ja niin, että asetelma on painettu kasaan.

99:ssä kytkinakseli ei mahdu tulemaan pois paikaltaan muuten kuin syylärin irrottamalla, yleensä siis koko keulapala pois.

Suunnilleen kaikki tarvittava ja vähän ylikin on selostettu näiden keskusteluiden linkkien takana:

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2198#72198
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19274
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Viesti Kirjoittaja tero76 »

No nyt alkaa hieman selkenemään.

Autosta oli yön aikana valunut kytkinnesteet pihalle. Onko mahdollista että siitä olisi esim. kytkinlevy lopussa, jolloin nesteet tulisi jostakin työsylinterin männän välistä kun varat loppuu?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8114
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ei

Viesti Kirjoittaja mestari »

vaan sylinterin mäntä on kulkenut poikittain siellä ja jyystänyt loven sylinteriin.
suosittelen sellaisen hankkimista etukäteen
nimim: mulla on sellanen ylimääränen.
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Paljonko?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tero76 kirjoitti:No nyt alkaa hieman selkenemään.

Autosta oli yön aikana valunut kytkinnesteet pihalle. Onko mahdollista että siitä olisi esim. kytkinlevy lopussa, jolloin nesteet tulisi jostakin työsylinterin männän välistä kun varat loppuu?
Tiivisteet sököt tai tosiaan koko sylinteri vaihtokunnossa. Ei se mäntä sovi tulemaan niin pitkälle, että nesteet karkaisi sen takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Viesti Kirjoittaja tero76 »

No nyt on työsylinteri purettu ja tiivisteet vaihdettu. Ei tuo nyt niin paha homma ollut. Asetelman väliin laitoin 4,5 millin sähköjohtoa kun sain kytkimen uusilla nesteilläö hieman ottamaan.

Varsinaista vikaa en kuitenkaan löytänyt. Olisikohan syynä olleet nesteet, jotka olivat aivan mustaa kuraa? Kumit olivat ehjät, mutta onhan ne voineet kovettua. En jaksanut niitä kovin tarkkaan syynätä.

Kiitos kaikille avusta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainaskin omasta kokemuksesta olen huomannut, että ne sylinterin tiivisteet on turvoksissa. Kun ne otti pois paikoiltaan, niin ei olisi ollut enää mitään mahdollisuuksia saada sylinteriä vanhoilla läjään. Samoin sitä kumimurua on tupannus löytymään sieltä sun täältä. Ilmausruuvi jo osaa tukkeutua niistä muruista hankaloittaen ilmaamista...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin