99 keittää, missä vika?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Cooma kirjoitti:...
Liika pitkä matka ajella asiakseen, mut jos liikun sillä suunnalla niin pidetään mielessä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Cooma
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2004 09:06
Paikkakunta: Tupos

Viesti Kirjoittaja Cooma »

Ajoin tuossa iltasella koneen lämpimäksi ja jäin sivutielle testailemaan koneen käyttäytymistä. Huomasin lämpöjen laskevan neljänneksen paikallaankin jos antaa kierroksia. 40 vauhdissa 3.vaihteella lämmöt kaakossa ja 2. vaihteella lämmöt on normaalit...

Eli nesteet tuntuvat huilivan kierroksilla.

Koneesta ei kuulu mitään ylinmääräistä ääntä. (eikä vesipumpusta)

Olisikohan sittenkin vika siinä vaihdetussa termarissa?

Häätyy käyttää termari irti...

Täytyy huomenna mennä töihin tojolla :cry: taas...
*Jos aiot elää ikuisesti, toistaiseksi kaikki sujuu hyvin...
Cooma
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2004 09:06
Paikkakunta: Tupos

Viesti Kirjoittaja Cooma »

Painelin vesiletkuja ja annoin kierroksia eilen illalla saballeni:

Systeemi imas paisuntasäiliön tyhjäksi, lisäsin nestettä, hetken päästä imaisi uudestaan säilön tyhjäksi, lisäsin taas nestettä.

Nestettä ei tunnu valuvan mistään,,,ainakaan ulkoisesti.

Lämmöt pysynyt kurissa... Ja lämpöä piisaa hyttiin myös tyhjäkäynnillä.

Soitto ed. omistajalle vahvisti epäilykseni ilmaamisesta, sitä ei kuulemma ollut tehty... termarin vaihdon jälkeen!

Häätyy värkätä taassen iltasella...

Mikähän tuon aiheutti?

-tukos?
-ilmatasku?

Häätyy kyllä tunnustaa, etten älyä autojen päälle mitään. Ja korjausmetodit on mallia "kokeiluluontoisia" Mutta oppia ikä kaikki.

Mutta kyllä oli mukava fiilistellä ja ajaa saabilla pitköstä aikaa, kun jouduin paripäivää käymään töissä vuosimallin 2000 NIBBON-KIBBONILLA eli tojolla.
*Jos aiot elää ikuisesti, toistaiseksi kaikki sujuu hyvin...
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

täytyy tähän kertoa erikoinen huomio oman autoni (99 GL -84 se-sininen) käyttäytymisestä, jos siitä joku sais jostain langasta kiinni.

olen omistanut auton reilut kaksi vuotta ja ajanut sillä yli 30tkm. lämpömittari on aina ollut todella vakaa, aina vaakatasossa riippumatta ajotyylistä tai ympäristöstä. vuosi sitten autoon vaihdettiin jäähdytin, ja huomasin että autossa oli myös talvitermari (!). jäähdytysjärjestelmä huuhdeltiin ja termostaatti vaihdettiin tavalliseen, muistaakseni käytettyyn sellaiseen kuitenkin.

tämän jälkeen lämmöt käyttäytyivät edelleen mallikkaasti (tästä on jo yli 10tkm), pysyivät useimmiten jopa alle vaakatason. ihan tähän kesään asti.

no nyt sitten kuukausi sitten ajoin suljetulla alueella muutaman kilsan täyskaasulla ja ekaa kertaa näin että autossa nousi lämmöt lähelle punaista. piti pysäyttää auto kun vauhdin lasku ei meinannut palauttaa lämpöjä alas, ja muutenkin pelästyin että menikö joku vesiletku tms.

tuon episodin jälkeen jälkeen lämmöt on normaalikäytössä käyttäytyneet eri tavalla kun vanhaan hyvään aikaan. jos vauhti nousee 120-130 paikkeille alkaa lämmöt nousemaan reilusti yli puolen välin, tätä ei ennen tapahtunut koskaan.

toi mukamas 88 termari käyttäytyy jännästi. heti kun lämpöneula menee vaakatason yli, ohjaa kaikki vedet jäähdyttimeen ja lämppäristä tulee pelkkää kylmää. lämmöt palautuu vaakatasoon vasta jos vauhdin laskee johonkin sadan tietämille. ja senkään jälkeen lämppäristä ei tule vielä lämmintä, pitää hidastaa ihan 70-80 vauhtiin ja antaa neulan laskea alle vaakatason ennenkuin lämppäristä alkaa tulemaan lämmintä taas.

tää termarinkäyttäytymisjuttu on nyt vähän extraa tässä, enempi ihmetyttää toi lämpöjen nousu vauhdin nousun mukana, okei onhan nyt ollut ulkonakin lämmintä mutta ei tässä nyt aamullakaan ollut työmatkalla kuin 18 astetta ja motarilla piti rajoittaa vauhti sataankymmeneen että pysyi lämmöt aisoissa.

oliskohan tossa ylikuumenemissessiossa lähtenyt järjestelmästä irtoamaan jotain roskia jotka on tukkineet jäähdyttimen? vettä ei häviä systeemistä. toinen mikä tuli mieleen, olisiko noi 5tkm sitten vaihdetut nesteen 10w30 öljyt jotenkin "palaneet" tai menettäneet tehonsa tms? kait tossa olis hyvä tehdä kumpienkin nesteiden vaihto nyt. ja uus termari.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Luca, suosittelisin että hommaat nyt aluksi uuden alkuperäistermostaatin merkkiliikkeestä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ääh....ööh...eiks tosta mun rompelaatikosta vois kokeilla vielä muutamaa vanhaa :oops:

tulis edes hyvä mieli jos merkkiliikkeen termareissa lukis edes saab tai jotain, muttakun ovat niin samannäköisiä kun ne puolta halvemmat :)

no niin, ehkä mä taidan tällä viikolla poiketa tossa nurkan takana majailevassa saab-huollossa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

se uusi alkuperäistermostaatti... ja väkisinhän tuo kuullostaa vesipumpulta... jotenki vaan tuntuu oudolta, että semmonen vesipumppu kadottais tehonsa... tietenkin se syyläri voi olla tukossa...

niin ja ellei vielä ole tiedossa, niin ainakin oman H-koneen termostaatin vaihdossa joutuu käyttämään tiivisteliimaa... ei se termostaatin reunuksessa oleva kumi riitä enää tilkitsemään termostaattikotelon kannen valiä...

eli kaneettina... termostaatin vaihto, ja koneen vesitilojen kunnollinen huuhtelu vedellä... syyläristähän pitäisi veden tulla läpi ihan sukkana... jos näin ei ole niin syyläri vaihtoon. jos muuten tuntuu kaikki olevan ok, niin vesipumppu ei vielä aiheuttane purkutuomiota... on edullinen vaihtaa..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun hetken vauhdin hurman palkinto on sylinterikannen halkeamisen ( varsinkin 2-kaasutinmalleissa)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Cooma kirjoitti:Ajoin tuossa iltasella koneen lämpimäksi ja jäin sivutielle testailemaan koneen käyttäytymistä. Huomasin lämpöjen laskevan neljänneksen paikallaankin jos antaa kierroksia. 40 vauhdissa 3.vaihteella lämmöt kaakossa ja 2. vaihteella lämmöt on normaalit...

Eli nesteet tuntuvat huilivan kierroksilla.

Koneesta ei kuulu mitään ylinmääräistä ääntä. (eikä vesipumpusta)

Olisikohan sittenkin vika siinä vaihdetussa termarissa?

Häätyy käyttää termari irti...

Täytyy huomenna mennä töihin tojolla :cry: taas...
Tai peltisiipinen "horovesipumppu". Itehän korjasin tommosen keittämisongelmaisen maasturin Daihatsu Rockyn vaihtamalla paremman vesipumpun. Ongelma ilmeni siten, että ison perävaunun vetäminen ei onnistunut termarin ollessa paikallaan. Piti siis ottaa termari pois, ettei keittänyt. Ilman termaria ajaessa taasen kabiiniin ei saanut yhtään lämpöä. Näinhän ei saisi muutenkaan tehdä, koska vesikierto häiriintyy, mutta kun oli pakko. Sitten aloin epäilemään vesikierron tehokkuutta. Syyllinen oli siis peltisiivikolla oleva vesipumppu. Siivikko oli tosi horo sinne pumpun pesään. Siivikkohan ei voi kulua käytännössä, joten se on ollut uudesta lähtien sellainen. Valurautaisella siivikolla olevassa pumpussa siivikko on tosi pienellä välyksellä sovitettu pesäänsä. Pumpun vaihdon jälkeen tuo maasturi pelasi talvitermarin kera kesällä asuntovaunun vedossa ilman mitään ongelmia.

Taitaa siinä jonkun euron ero olla hinnassa. Motonetin mukaan:
99 H-moottori 82--84 (lohkon takapäädyssä). . . . . . . . . 30-9071 22.90
99 H-moottori 82--84 Valurauta-siipipyörällä. . . . . . . . 30-9800 24.50

eli hintaero näkyy olevan huimat 1,60e 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus kirjoitti:Luca, suosittelisin että hommaat nyt aluksi uuden alkuperäistermostaatin merkkiliikkeestä.
nyt on tämä trolhättanin termari laitettu :)

ei muuttunut mikään. nyt olen aika varma et jäähdytin on tukossa tässä autossa. kun vauhti nousee sataan, lämmöt nousee puoleenväliin ja lämppärin kuuma ilma alkaa haalenemaan. vauhdin nosto 120 ja lämmöt nousee n. 20% yläviistoon ja lämppäristä tuleva ilma muuttuu kylmäksi. termari toimii precis samalla tavalla kun vanha termari.

MUTTA nyt itse ainakin oivalsin yhden eron SAAB termareissa ja tarvike-termareissa. SAAB -termostaatissa on ohjuri!

ainakin h-moottorin termostaattikotelossa näyttää olevan kolo termostaatin ohjurille. manasin jo tovin että eihän prkl tämä saab-termari edes sovi tuonne termostaattikoteloon.

kunnes onneksi huomasin sen ohjurisysteemin, eli termari menee tasan vain yhdessä asennossa sinne! eli siinä termarin laipassa alapuolella oli sellainen ylimääräinen köntsä joka pitää sovittaa termostaattikotelossa olevana koloon.

no, tästä kokeilusta oli ainakin se hyöty, että tiedän tuon ylimääräiseksi jääneen termostaatin toimivaksi ja säilyttämsen arvoiseksi.

ei kai tässä auta kun etsiä paikka missä jäähdytysjärjestelmän vois kunnolla huuhdella, ja kädet ristissä toivoa että se auttaisi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

petromies kirjoitti:Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun hetken vauhdin hurman palkinto on sylinterikannen halkeamisen ( varsinkin 2-kaasutinmalleissa)
mielenkiintoinen kommentti. sain viikonloppuna kuulla vanhemmalta autoharrastajalta, että eihän se haittaa jos lämmöt nousee, kunhan vedet pysyy sisällä. haitta syntyy vasta silloin jos alkaa keittämään jolloin heittää vedet pois.

itse en ole tekniikkaihminen, ja tietotaito on aika vähissä.

onko kannanottoja tällaiseen väitteeseen? eikös tuosta voisi tehdä sen johtopäätöksen, että kansipahvin palamista on turha pelkaa kunhan pitää huolen että järjestelmässä pysyy vesi ja sitä on riittävästi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

lucaf kirjoitti:
petromies kirjoitti:Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun hetken vauhdin hurman palkinto on sylinterikannen halkeamisen ( varsinkin 2-kaasutinmalleissa)
mielenkiintoinen kommentti. sain viikonloppuna kuulla vanhemmalta autoharrastajalta, että eihän se haittaa jos lämmöt nousee, kunhan vedet pysyy sisällä. haitta syntyy vasta silloin jos alkaa keittämään jolloin heittää vedet pois.

itse en ole tekniikkaihminen, ja tietotaito on aika vähissä.

onko kannanottoja tällaiseen väitteeseen? eikös tuosta voisi tehdä sen johtopäätöksen, että kansipahvin palamista on turha pelkaa kunhan pitää huolen että järjestelmässä pysyy vesi ja sitä on riittävästi?
Minun mielestä korkea veden lämpötila kertoo suoraan sitä, että jossain muuallakin on korkea lämpotila :D Mekaanisen aparaatin ollessa kyseessä olisihan se kuitenkin hyvä, että kävisi lämpötilassa, jossa sen on alunperin haluttu käyvän. Mitä kuumempi metallikappale, sitä suuremman lämpömäärän se on varastoinut ja sitä lähempänä ollaan lämpömäärää, jossa kappaleen muoto muuttuu olennaisesti tai metalli antaa periksi. Kyllä minä olen aina huolestunut lämpötilan noususta ja pyrkinyt selvittämään, että miksi se nousee.

Toisaalta olen ajellut 900:lla myös ilman vettä :D Edellinen 900i vm88 ajettiin romikselle ilman vettä noin 20km:n matkan. Yksi aiempi taas sylkäisi vedet ulos reissussa ja ajattelin ajaa suurinpiirtein samanmoisen matkan kotio, kun ajattelin, ettei ole paljoa menetettävää. Takakontissa oli työkalut kilvenirroitustakin varten.. Molemmissa tapauksissa moottorit toimivat tämän "ilman vettä" tempauksen jälkeenkin..
Citroen C5, OG900t16
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ai niin, välillä ihmettelin, kun mun appiukon mielessä "saab" tuntui olevan synonyymi sanoille "palanut kannentiiviste" tai "haljennut kansi". Tähän syyksi selvisi se, että alussa 99:ien tyyppivikana oli liian ahtaat vesikanavat kannen ja lohkon välissä. Tästä seurasi tietysti paljon haljenneita kansia ja palaneita kannentiivisteitä, jos käytti moottorin turhan kuumaksi. Keittääkään ei moottorin edes tarvinnut. Myöhemminhän nämä kanavat ovat muuttuneet moneen kertaan?

Jos on tullut lämpökameralla leikittyä, niin näkee helposti, että moottorin lämpötila ei ole ihan yksiselitteinen juttu, vaan lämpötilan muutokset on erilaisia eri kohdissa moottoria. Tarkemmin ajateltuna, en ainakaan minä suhtautuisi kovinkaan kevyesti, jos lämmöt aina karkaisi korkeisiin lukemiin.. syy pitäisi kyllä selvittää.
Citroen C5, OG900t16
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

toi mukamas 88 termari käyttäytyy jännästi. heti kun lämpöneula menee vaakatason yli, ohjaa kaikki vedet jäähdyttimeen ja lämppäristä tulee pelkkää kylmää. lämmöt palautuu vaakatasoon vasta jos vauhdin laskee johonkin sadan tietämille. ja senkään jälkeen lämppäristä ei tule vielä lämmintä, pitää hidastaa ihan 70-80 vauhtiin ja antaa neulan laskea alle vaakatason ennenkuin lämppäristä alkaa tulemaan lämmintä taas.

Vaikka Termari ohjaakin vedet jähdyttimeen ei se saa johtaa siihen, että lämmityslaitteesta tulee kylmää ilmaa. Neste lämmityslaitteeseen otetaan moottorista kuumimmasta paikasta jossa se on aina kuumaa, huolimatta siitä onko termostaatti auki tai kiinni. Jos moottorin lämpö laskee termostaatin avautumisen takia niin termostaatti haistaa sen ja alkaa sulkeutua uudelleen jotta käyntilämpö pysyy oikeana.
Lämpö käyttäytyy moottorissa siten, että ennenkuin termostaatti avautuu se käy hieman koholla, putoaa hieman kun termari avautuu ja sitten nousee normaaliin jossa sen tulee pysyä.
Saab 99:ssä käytetään (jos viitsii termaria vuodenaikojen mukaan vaihdella) talvella 91-92 ja kesällä 88 asteista termaria. Saabin termarin erikoisuutena on se alaläppä. Tavallinenkin termari käy, mutta lämpö humpaa ylös alas. Alkuperäinen termostaatti (jota sai kyllä aikanaan tarvikkeenakin) on paras.
Tuo, että lämmityslaitteesta tulee välillä kylmää ilmaa viittaa siihen, että järjestelmässä on ilmaongelmia. Ne voivat johtua järjestelmän huonosta ilmauksesta esim. termarin vaihdon jälkeen, palaneesta kannentiivisteestä, halenneesta sylinterikannesta jne. Kun sylinterikansi halkeaa siihen tulee pieni halkein joka elää lämpötilan mukaan. Joskus se tihuuttaa nestettä palotilaan, joskus päästää painetta nestepuolelle, varsinkin kovemmassa ajossa. Yleensä halkein löytyy 2 tai 3 sylinterin pakoventtiilin seudulta.
Joskus jäähdytin voi mennä ulkoisesti niin huonoon kuntoon, että lämmöt asuvat ylhäällä. Esim. vanha 99 (eihän niitä enää muita olekaan) jäähdyttimen lamellit voivat olla niin hapertuneita, ettei lämpö niiden kautta enää kertakaikkiaan siirry.

Tuo kannanotto, että sama se missä lämmöt on, kunhan ei keitä, ei ole mielestäni ihan kohdallaan. Lämpöjen ylhäällä olo on merkki siitä, ettei kaikki ole ihan ok. Siinä vaiheessa kun keittää, on kannentiiviste pieni murhe. Silloin pitää jo olla huolissaan, meneekö kansi ja männänrenkaat.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

muistanko ihan oikein että jossain saab-dokumenteissa sanotaan, että jäähdytysjärjestelmä ohjaa kaikki vedet jäähdyttimeen (eikä yhtään lämmityslaitteelle) jos lämpötila nousee riittävästi?

itsekin elättelen toivoa että järjestelmässä olis vain ilmaa. mutta toisaalta, tuo oireilu syntyi jo aikaisemmin ennen termarin vaihtoa. olisko silloinkin ollut kyse siitä että joku ilmakupla lähti liikenteeseen siellä.

jäähdytin on ulkoisesti hyvän näköinen, vaihdoin sen viime kesänä, ostin sen vähänkäytettynä ja vähänkäytetyn näköinen se olikin. nyt näkyy jo vähän vihertävää mutta on vielä ihan kova silti.

hmm...mutta vaatiskohan se itse jäähdytin ulkoista pesua?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin