Pitäskö vaihtaa ketju ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Pitäskö vaihtaa ketju ?

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi,

otin venakopan auki 2,1:stä ihan ennaltaehkäisymielessä. Autolla nyt mittarissa 230 tkm ja tosi siisti oli kone. Ei mitään paskoja/töhnää näkyvissä ja öljytkin tosi kirkkaat. (vrt. GM Saabit). Ketjun kiristin oli kyllä aikalailla ulkona, onko maksimi 19 mm ? Kiristin oli ulkona yli 15 mm. Pitäskö siis vaihtaa ketju vai onko turhaa ? Ketju oli hyväkuntoisen oloinen ja keskeltä ku paino alas niin ehkä tommosen 5 mm anto periksi.

9-5 Nordic
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

12 tai 13 mm on maksimi suositus mitä se ulos ennen ketjun vaihtoa tulisi..
joten saattaa vaihto olla hyvinkin aiheellista..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös se vaihtoraja ole 11mm? Ainakin uudemmissa koneissa, mutta sama jakopää noissa silti on..
Suosittelisin vaihtamista, se on ennenpitkää kuitenkin edessä, ja pitkällä ketjulla alkaa ajoitus heittämään vähäsen + venynyt ketju on turha riskitekijä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

kysytääs toisin päin eli kuinka moni täällä on vaihtanut ketjun 227 tkm ajetussa satkussa ?

9-5 Nordic
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Omalla on ajettu nyt 410tkm ja nyt se pitäisi vaihtaa... :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24088
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kröhöm vaihdoin just katkenneen ketjun 260tkm ajetusta 99:Stä!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

370tkm mittarissa, kahteen olen silloin vaihtanut, oli ulkona 12mm. ässästä en vielä ole kurkannutkaan, siinä tosin vasta 280tkm mittarissa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei kait noita kilometrejä kannata paljoa katsella, vaan ketjun kuntoa, toiset kestävät kilometrejä toisia enemmän, varmaan käytetyillä öljyillä, ajotavalla, kylmäkäynnistysten lukumäärällä, ja materiaalien laatueroilla on vaikutusta.
15mm alkaa olla jo aika finaalissa, tosin on siinä kiristimessä varmaan muutama pykälä vielä varaa. Jos vielä roplattaa etenkin kylmänä, suosittelen edelleen vaihtamista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Turha niitä kilometrejä on tuijotella. Vaihtokunnossahan se jo on. Itse olen vaihdattanut pariin, jolloin kilometrit ovat olleet 300 tkm paikkeilla. Tässä nykyisessä tuo on edessä vuoden-parin sisään viimeisen tarkastuksen perusteella ja kilometrejä on silloin joka tapauksessa alle 200 tkm. Aikakin tekee tehtävänsä. Näissä 8v vehkeissä tuon vaihtotarpeen kuulee aika selvästi äänestä, siinä on ihan oma soundinsa, kun ketju alkaa olla lopussa. Vaihra pois, niin ei tarvitse asialla päätä enää vaivata tuon auton käyttöiän puitteissa, väittäisin.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Vastaa Viestiin