Pitäskö vaihtaa ketju ?
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Pitäskö vaihtaa ketju ?
moi,
otin venakopan auki 2,1:stä ihan ennaltaehkäisymielessä. Autolla nyt mittarissa 230 tkm ja tosi siisti oli kone. Ei mitään paskoja/töhnää näkyvissä ja öljytkin tosi kirkkaat. (vrt. GM Saabit). Ketjun kiristin oli kyllä aikalailla ulkona, onko maksimi 19 mm ? Kiristin oli ulkona yli 15 mm. Pitäskö siis vaihtaa ketju vai onko turhaa ? Ketju oli hyväkuntoisen oloinen ja keskeltä ku paino alas niin ehkä tommosen 5 mm anto periksi.
9-5 Nordic
otin venakopan auki 2,1:stä ihan ennaltaehkäisymielessä. Autolla nyt mittarissa 230 tkm ja tosi siisti oli kone. Ei mitään paskoja/töhnää näkyvissä ja öljytkin tosi kirkkaat. (vrt. GM Saabit). Ketjun kiristin oli kyllä aikalailla ulkona, onko maksimi 19 mm ? Kiristin oli ulkona yli 15 mm. Pitäskö siis vaihtaa ketju vai onko turhaa ? Ketju oli hyväkuntoisen oloinen ja keskeltä ku paino alas niin ehkä tommosen 5 mm anto periksi.
9-5 Nordic
Eikös se vaihtoraja ole 11mm? Ainakin uudemmissa koneissa, mutta sama jakopää noissa silti on..
Suosittelisin vaihtamista, se on ennenpitkää kuitenkin edessä, ja pitkällä ketjulla alkaa ajoitus heittämään vähäsen + venynyt ketju on turha riskitekijä.
Suosittelisin vaihtamista, se on ennenpitkää kuitenkin edessä, ja pitkällä ketjulla alkaa ajoitus heittämään vähäsen + venynyt ketju on turha riskitekijä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Ei kait noita kilometrejä kannata paljoa katsella, vaan ketjun kuntoa, toiset kestävät kilometrejä toisia enemmän, varmaan käytetyillä öljyillä, ajotavalla, kylmäkäynnistysten lukumäärällä, ja materiaalien laatueroilla on vaikutusta.
15mm alkaa olla jo aika finaalissa, tosin on siinä kiristimessä varmaan muutama pykälä vielä varaa. Jos vielä roplattaa etenkin kylmänä, suosittelen edelleen vaihtamista.
15mm alkaa olla jo aika finaalissa, tosin on siinä kiristimessä varmaan muutama pykälä vielä varaa. Jos vielä roplattaa etenkin kylmänä, suosittelen edelleen vaihtamista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Turha niitä kilometrejä on tuijotella. Vaihtokunnossahan se jo on. Itse olen vaihdattanut pariin, jolloin kilometrit ovat olleet 300 tkm paikkeilla. Tässä nykyisessä tuo on edessä vuoden-parin sisään viimeisen tarkastuksen perusteella ja kilometrejä on silloin joka tapauksessa alle 200 tkm. Aikakin tekee tehtävänsä. Näissä 8v vehkeissä tuon vaihtotarpeen kuulee aika selvästi äänestä, siinä on ihan oma soundinsa, kun ketju alkaa olla lopussa. Vaihra pois, niin ei tarvitse asialla päätä enää vaivata tuon auton käyttöiän puitteissa, väittäisin.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713