ONKS TIETOO?
Omilla hauillani en ole löytänyt mitään laajempaa yhteenvetoa LH-ruiskujen osien vaihtokelpoisuudesta, onko jollain parempaa tietoa?
Esim. OG 900 ja 9000, samanikäisissä on eri ECU-boxit, mutta ei voine olla suuria eroja, IMM samoin.
LH-ruiskujen osien vaihtokelpoisuus
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 181
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
LH-ruiskujen osien vaihtokelpoisuus
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Saabit 90,99,900
Yleensä ottaen Saabin ruiskujen välillä on ohjauspuolella aika huonosti osia vaihdettavissa keskenään, bensalinjan puolella kyllä suurin osa sopii, kunhan vain mm. suuttimet ja paineensäätimet ovat samankokoiset. Suuttimien kohdalla vain pitää muistaa, että Lucas käyttää matalaohmisia suuttimia kun taas kaikki Boschin ruiskut (ja Trionic) käyttävät korkeaohmisia.
Kuitenkin LH 2.2:ssa ainakin kaasuläppäkytkin on vaihtokelpoinen, IMM on muutaman vuosimallin sisään yhteensopiva, esim. metallikuorinen (84-85) ja muovikuorinen (86-89). Kolme viimeistä numeroa saattavat poiketa ja mittari saattaa silti toimia ihan hyvin, mutta ainakaan muovikuorisia ja metallikuorisia ilmamassamittareita ei voi käyttää ristiin. Ruiskubokseissa on myöskin eroja vuosimallien välillä, tosin itse eprommilla sijaitseva ohjelma on aika helppo muokata ja vaihtaa jos on prommeri käytössä. Ohjelma ei ole 2.2 ruiskuissa pahemmin vuosien välillä muuttunut, mutta tonnarissa kartta on kuitenkin erinäköinen kuin satkussa, todennäköisesti johtuen erilaisista pako- ja imusarjoista, itse kone kun on identtinen. Tonnarin bokseista löytyy myöskin tyhjäkäyntimoottorin ohjaus, joten satkun boksi todennäköisesti ei toimi tonnarissa oikein. Toisinpäin kuitenkin on todettu toimivan. Hommaa silti hankaloittaa se, että myös boksin elektroniikassa on tullut vuosien varrella pieniä muutoksia, joten vaikka softa olisi muutettu samaksi niin ongelmia saattaa syntyä ja täyden varmuuden saa vain samalla Bosch-numerolla olevalla boksilla.
LH 2.4.x:ssa tulee lambda mukaan ja näin ollen ei ole yhteensopiva vanhempien 2.2:ten kanssa. LH 2.4:ten keskinäisiin eroihin en ole suuremmin perehtynyt, mutta ainakin og900:n kohdalla 2.0 16v ja 2.1 16v on ruiskussa eroa, 2.1 koneessa on uudempi versio (2.4.2) jossa on ainakin kaasuläppäkytkin potikkamallinen eikä mikrokytkin.
90-93 og900 turboissa on Lucas jota on vain kahta eri versiota, M90 ja M91-93. Lucas on siinä mielessä helppo että melkein kaikki osat ovat identtisiä, ainoastaan M90 matalapaineen boksin lastulla on ilmamassarajoitus. Lisäksi M90 on erilaiset suuttimet kuin M91-93. IMM on kaikissa Lucas-ruiskuisissa sama, kuten myös muut osat.
Kuitenkin LH 2.2:ssa ainakin kaasuläppäkytkin on vaihtokelpoinen, IMM on muutaman vuosimallin sisään yhteensopiva, esim. metallikuorinen (84-85) ja muovikuorinen (86-89). Kolme viimeistä numeroa saattavat poiketa ja mittari saattaa silti toimia ihan hyvin, mutta ainakaan muovikuorisia ja metallikuorisia ilmamassamittareita ei voi käyttää ristiin. Ruiskubokseissa on myöskin eroja vuosimallien välillä, tosin itse eprommilla sijaitseva ohjelma on aika helppo muokata ja vaihtaa jos on prommeri käytössä. Ohjelma ei ole 2.2 ruiskuissa pahemmin vuosien välillä muuttunut, mutta tonnarissa kartta on kuitenkin erinäköinen kuin satkussa, todennäköisesti johtuen erilaisista pako- ja imusarjoista, itse kone kun on identtinen. Tonnarin bokseista löytyy myöskin tyhjäkäyntimoottorin ohjaus, joten satkun boksi todennäköisesti ei toimi tonnarissa oikein. Toisinpäin kuitenkin on todettu toimivan. Hommaa silti hankaloittaa se, että myös boksin elektroniikassa on tullut vuosien varrella pieniä muutoksia, joten vaikka softa olisi muutettu samaksi niin ongelmia saattaa syntyä ja täyden varmuuden saa vain samalla Bosch-numerolla olevalla boksilla.
LH 2.4.x:ssa tulee lambda mukaan ja näin ollen ei ole yhteensopiva vanhempien 2.2:ten kanssa. LH 2.4:ten keskinäisiin eroihin en ole suuremmin perehtynyt, mutta ainakin og900:n kohdalla 2.0 16v ja 2.1 16v on ruiskussa eroa, 2.1 koneessa on uudempi versio (2.4.2) jossa on ainakin kaasuläppäkytkin potikkamallinen eikä mikrokytkin.
90-93 og900 turboissa on Lucas jota on vain kahta eri versiota, M90 ja M91-93. Lucas on siinä mielessä helppo että melkein kaikki osat ovat identtisiä, ainoastaan M90 matalapaineen boksin lastulla on ilmamassarajoitus. Lisäksi M90 on erilaiset suuttimet kuin M91-93. IMM on kaikissa Lucas-ruiskuisissa sama, kuten myös muut osat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com