kysyisin viisaammilta.
olen vaihtamassa kytkintä uuteen
kuinka paksu välikappale pitää laittaa sinne paineasetelman kuoren ja jousen väliin (paksuus ja halkaisia)saako jostain ostetua sellaisen "erikois työkalun"ja mitä maksaa,vai voiko sen tehdä ite.jos voi niin mistä sellainen kannattais tehdä
katsoin kirjasta et sinne vois tehdä sellaisen työkaliún vesi putkesta vaan eipä puhuneet halkaisiasta mitään
mitenkäs se työ sylinteri mahtuu tuleen levyn ja asetelmankanssa pois yhtä aikaa.
kokeiltiin ottaa se pois mutta sylinteri kanittaa vastaan hanakasti meinas siinä hommassa leka alkaa suurenemaan mutta kasattiin sitten takaisin ja jäätiin mietiskelemään et ei tuu tehtyä tuhoa kovin paljon
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Muistaakseni esim. fillarin jarruvaijerin kuorikin piisaa välikappaleeksi ihan hyvin, kun sen vaan tunkee tarpeeksi pitkälle kynsien väliin (kytkin alas, vaijeri niin syvälle asetelman väliin kuin menee, kytkin ylös ja uudelleen alas, vaijeria taas hieman syvemmälle jne...). Kun välikappale on kunnolla paikoillaan, tulevat asetelma ja kytkinsylinteri hyvin ylös yhtä aikaa. Jolleivat tule, niin voiman lisäys ei ainakaan auta.
Parhaimmaksi tuohon hommaan olen havainnut 4mm kuparilangan. On helposti käsiteltävä mutta samalla periksiantamaton. Yhtenä vaihtoehtona on myös esim. tulpanjohto tai paksu kuparijohto (esim. apukaapeli).
Tärkeämpi kuin tuo, minkä sinne käpälien ja painesetelman rungon väliin tunkee, on se kuinka pitkälle sen saa laitettua. Mitä syvemmalle käpälät jäävät sen parempi.
Hommaan tarvitset kaverin. Kaveri polkaisee kytkinpolkimen pohjaan. Sinulla on kaksi isoa meisseliä joilla pönkkäät painelaakeria jäähdyttimestä päin niin, ettei se pääse palautumaan sylinteriin päin kun kytkinpoljin löysätään ylös. Kun laakeri on tukevassa meisselien otteessa, kaveri löysää kytkimen nopeasti ylös ja polkaisee uudelleen. Taas löysät talteen meisseleillä ja nopea polkaisu vielä kerran.
Meisselien otteen pitää olla siis tukeva, sillä sinun pitää pystyä niillä voittamaan paineasetelman paine. Paras kohta meisselien kärille on painelaakerin ulkoreunan lähellä oleva sauma, silloin laakerin kuori ei mene ruttuun. Meisselin varret tuet työsylinterin kuoreen.
Nyt pitäisi painelaakerin olla melko ulkona ja käpälien sisässä. Kaveri pitää kytkinpolkimen pohjassa ja sinä asetat langan käpälien ja rungon väliin. Varsinkin kaapelia/tulpanjohtoa voi tunkea syvemmälle vielä meisselillä. Tämä on tärkein vaihe, sillä jos lanka ei mene syvälle tai sitä ei saa kunnolla, käpälät palautuvat ja tila jää ahtaaksi.
Kun lanka on paikallaan, kaveri löysää kytkimen ja sinä painat painelaakerin meisseleillä takaisin sylinterin pohjaan, eli mahdollisimman eteen. Sen jälkeen irrota painelaakerin kolme pulttia ja paineasetelman pultit ja nosta koko paketti kerralla pois (Kytkinakseli on jo tässä vaiheessa irrotettu). Paketti nousee edestä katsoen oikealle yläviistoon ja mikäli lanka on oikein voimaa ei tarvita.
Kun paketti on irti ei kytkinpoljinta kannata painella, sillä työsylinteri silloin saattaa purkautua osiksi.
kiitoksia oikein kovasti
toi rautalangasta vääntäminen saatoi olla hyväksikin näin eka kertalaiselle mut oppia ja ikää kaikki toivotta vasti se sujuu multa
tietysti jos halukkaita asian osaajia ilmoittautuu niin otan mielelläni mukaan vaihtamaan kytkintä :)tietysti jos lisäohjeita muilla on niin laittakaa vain tulemaan lisää
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131