Petro ja sen polttoaine

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Petro ja sen polttoaine

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Niin mistä muuten enää saa petro SAABiin polttoainetta, käsittääksenihän sitä ei oo saanu aikoihin.

Voihan petrolla ajaa pelkällä bensallakin, mutta vain siten etä laittaa bensaa bensa tankkiin. Jos laittaa bensaa petroolin tilalle, niin kuulemma sulaa imusarja. Olenko oikeassa?

Mutta turbonhan petrosta sais tehtyä helpommalla?
SAAB
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ei siinä kyllä imusarja sula...

Käyttöohjekirjassa muistaakseni kerrotaan mitä pitää tehdä jos aikoo väliaikaisesti ajaa pelkällä bensalla.

Jos aiot siirtyä bensaan kokonaan niin poista petroolin esilämmityslämmönvaihdin ja imuilman esilämmityskenno ja kytke polttoaineen vaihtoautomatiikka pois toiminnasta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä tuosta petrosta kyselin joku aika sitten kun sellanen ilmesty taloon, tosin jatko jo matkaansa.

Toi lienee aika harvinaista että siinä olisi kaikki petrovermeet enää paikoillaan ja tankin väliseinä ehjä.

Mutta jos kumminkin on niin ei välttämättä ole kauhean fiksua tankata petroolitankkiin bensaa kun se käsittääkseni kulkee sitten esilämmittimen läpi tuolla konehuoneessa mistä saattaa tulla pientä tulipalovaaraa.

Jotain petroolia saa kalliilla ja sekään ei käsittääkseni sovi petroautoihin.

Turbonhan tuosta saa helpolla kun männät on valmiina, jos ei ihan viimesiä hepoja haeta niin periaatteessa riittää että lisää ruiskun ja vaihtaa imu- ja pakosarjan turbosta.
Ja tietty tankin.

Jos sulla vielä petrovermeet on paikoillaan ja haluut helpolla vähän isomman tankin bensalle niin bensaanturi pois ja pitkällä taltalla väliseinään reikiä, näin ne tekivät virallisemmissakin korjaamoissa jossei halunnu uudesta tankista maksaa. Lisäks kannattaa tuosta valintakytkimestä irrottaa johdot ja kytkee se sille pakkobensalle.

Noiden asioiden kanssa oikeesti pelanneet saavat tarkentaa/korjata, mun jutut kun on imuroitu vaan muiden kertomisista. Tuohon aikaan kun noilla ajeltiin niin mä ajelin vielä polkuautolla. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Jos...

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin jos minä sellaisen Petrin hankin niin en missään tapauksessa pura niitä vehkeitä pois sieltä. Taikka sitten asennan siihen turbon.

Eihän siitä Petrion hankinnnast muuten mitään hyötyä oo.

Mutta entäs jos laittaiskin petroolin tilalle etanolia?

Jos sitä meinaan alkaa samaa tulevaisudessa Suomessakin!

Dieseliä ei taida voida laittaa?
SAAB
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Jos...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

kimmoisa kirjoitti:Niin jos minä sellaisen Petrin hankin niin en missään tapauksessa pura niitä vehkeitä pois sieltä. Taikka sitten asennan siihen turbon.

Eihän siitä Petrion hankinnnast muuten mitään hyötyä oo.

Mutta entäs jos laittaiskin petroolin tilalle etanolia?

Jos sitä meinaan alkaa samaa tulevaisudessa Suomessakin!

Dieseliä ei taida voida laittaa?
Voi olla aika harvinainen tapaus sellanen missä noi olis jäljellä täydellisenä ja toimivana kun eivät kahteenkymmeneen vuoteen ole käytössä olleet.

Korvikepolttoaineisiin en ota mitään kantaa mutta noista etanolikäyttösistä on tainnu lähiaikoina olla lehdissä enempikin juttua että niistä vois bongata onko toi polttoaineena lähelläkään petrooli.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Dieseliä ei voi laittaa eikä etanolia sen paremmin.

Veneilijät käyttää vanhoissa olympioissa ja wickströmmeissä erinäköisiä cocktaileja vaihtelevin seurauksin (kiinnileikanneita koneita, palaneita kansipahveja jne, joskus moitteetonta käyntiäkin). Huhutaan että 60/40 suhteessa sekoitettu lämmityspetroli ja bensa tai 70/30 suhteessa sekoitettu JET A1 ja bensa olisi hyvä moottoripetrolin korvike. Jälkimmäiseen suhtautuisin hieman varauksella koska JET A1 on lentopetroli nimityksestään huolimatta lähempänä dieseliä kuin petrolia.

Diesel ja bensa eivät sekoitu vaan niillä saa aikaan kiinnileikanneen koneen ja julmasti raakana läpi tulevaa polttoainetta...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Petroolia ei ole saanut sitten vuoden 1995 jolloin loppui myös oma petroSaabilla ajo.

Jos Petrossa on vielä alkuperäiset vermeet paikallaan ja haluat ne säilyttää niin poista imuilman lämmitin. Petrossa imuilmaa lämmitetään jäähdytysnesteen lämmittämällä kennolla. Lisäksi pitää poistaa petroolin lämmitin. B-koneissa se oli samassa paketissa kuin imuilman lämmitin ja H-moottoreissa se oli erillinen laite.
Polttoainetankkiin ei tarvitse koskea eikä polttoaineen vaihtolaitteisiin. Tankkaile vain kumpikin tankki täyteen bensaa ja ajele petroasennolla. Kun petrotankki tyhjenee napsauta bensan pakkosyöttö päälle niin voit ajaa sen pienemmän bensatankin tyhjäksi.
Lisäksi poista johtoliittimet kaasuttimen kurkussa olevasta kahdesta lisäpolttoaineruiskusta etteivät turhaan ruiski lisäbensaa kiiihdytyksessä ja kylmäkäynnistyksessä.

Jos petrosta haluaa tehdä turbon niin petron johtosarjat on sama säilyttää. Helpommalla vetää ruiskua varten muutaman piuhan kuin alkaa petron johtija siihen soveltamaan, niillä kun ei ole mitään yhteistä.

Aikanaan selvittelin noita petron korvikkeita mutta Ajoneuvohallintokeskus teki selväksi, että he kyllä sitten verottavat sen verran, ettei se ainakaan halvaksi tule.....
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

petromies kirjoitti:Aikanaan selvittelin noita petron korvikkeita mutta Ajoneuvohallintokeskus teki selväksi, että he kyllä sitten verottavat sen verran, ettei se ainakaan halvaksi tule.....
Ei siitä tarvitse maksaa veroja, vaikka tupajumilla tai tärpätillä ajaisi. Otteessa lisätiedoissa nimenomaan mainitaan"...rinnakkainen järjestelmä toista nestemäistä polttoainetta varten..."
UKIn tekemät petrot ovat verovapaita, sekä ennen tuplaveroasetusta rakennetut. Tainneet vaan kohta lahota pois kaikki petrosaabit :cry:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

forssassa on forssan tehokansi nimisellä koneistamolla 99 petro varaosien haku autona. niin hankkivat kuulemma virosta petroolin siihen. on muuten kuin uusi tämä kyseinen petro hyvät käryt antaa kun kaupungilla painelevat sllä osien perässä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Onhan siellä se merkintä siitä rinnakkaisesta polttoainejärjestelmästä. Mutta kun lisäksi käyttövoimaksi on merkitty bensiini+moottoripetroli niin AHK:n tädin mukaan se sulki muiden verottomien polttoaineiden käytön pois.
Vastaa Viestiin