Ilmamassa mittarin kunto ja By-pass venttiili?
Ilmamassa mittarin kunto ja By-pass venttiili?
Moi, Voisitteko kertoa miten voin testata onko ilmamassa mittari loppu? Auto 900 T16 -85. Ilmamassa mittari Bosh 0 280 212 005.
Autossa ei ole imuputkiin kiinnitettynä kuin APC:n magneetti venttiili. Kuuluuko autossani olla By-pass venttiili? Turbo Garret TB0339.
Oireet:
(1) Kulutus sekalaisessa ajossa ollut n.13l/100km, 80% maantie ajoa. (2) Auto sammuu kun kaasun päästää alas suurilla kierroksilla, eli kun ahtopaine törmää sulkeutuneeseen kaasuläppään. Tällöin kuuluu vuoto ääntä, ikäänkuin kuin ilma suhisisi pois jostain liitoksesta. (3) Pitkä startti lämpimänä. Välitön käynnistyminen kylmänä.
Olen tiivistänyt imuputkistot. Olen tarkistanut lämpö anturin arvot pakkasesta +80 aseteeseen.
Autossa ei ole imuputkiin kiinnitettynä kuin APC:n magneetti venttiili. Kuuluuko autossani olla By-pass venttiili? Turbo Garret TB0339.
Oireet:
(1) Kulutus sekalaisessa ajossa ollut n.13l/100km, 80% maantie ajoa. (2) Auto sammuu kun kaasun päästää alas suurilla kierroksilla, eli kun ahtopaine törmää sulkeutuneeseen kaasuläppään. Tällöin kuuluu vuoto ääntä, ikäänkuin kuin ilma suhisisi pois jostain liitoksesta. (3) Pitkä startti lämpimänä. Välitön käynnistyminen kylmänä.
Olen tiivistänyt imuputkistot. Olen tarkistanut lämpö anturin arvot pakkasesta +80 aseteeseen.
Jarmo
Eli luulisin että kun on T16, niin siellä on bypass. näet sen kyllä. Majailee siinä turbon ja kytkinkopan välissä, ahtaassa välissä. toinen letkuliitin menee turbon imuputkeen, ja toinen lähtee läppäkoteloon. ja päähän menee alipaineletku. ime siitä alipaineletkusta. Jos ilmaa tulee läpi nii paljon kun jaksaa imeä, niin silloin rikki.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
kopioi ton viestin kahteen kertaan.
Viimeksi muokannut 900aero-84, Ma Tammi 19, 2004 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Joutuu poraamaan yhen reiän lisää imusarjaan jos meinaa laittaa by-bass venan jälkeen päin. Ku itekkin kattelin sitä imusarjaa ja etin by-bass reikää mut olihan se siellä mutta puhkaisemattomana. Ja mulla oli tollanen sama ongelma kesällä, ku polkas kunnolla ni sit ne kierrokset laski tosi alas ja sammahteli välillä. Talvella ongelmaa ei ole havaittu. Ja mullakin vie ainetta aika reippaasti vaikka en ole saanu mitattua vielä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Sivulta http://nohkola.cjb.net/saab/faq.html löytynee massamittarin ja bypassin testailua. Massamittari voi olla myös siten rikki, ettei potikka säädä seosta.Jarmo kirjoitti:Onko mitään testiä millä voisi todeta onko ilmamassamittari rikki?
(Esim. yleismittarilla)
Esa
http://nohkola.cjb.net/saab/faq.html
*************
Ilmamassamittarin testaus:
005-loppuiset:
- Tyhjäkäynnillä 3 ja 5 pinnien välillä ~2V, kaasutettaessa lukeman tulee nousta
017-loppuinen:
- Kuten yllä, mutta pinnit 2 ja 3
*************
Tästä voisi ymmärtää että ilmamassamittari pitää olla kytkettynä normaalisti, ja jotenkin ujuttaa mittaus langat liittimen väliin. Löytyiskö jostain vielä jännite arvoja mitä pitää saavuttaa suuremmilla pyörintä nopeuksilla?
Foorumissa on puhuttu mittarin "vanhenemisesta" n.300tkm jälkeen.
*************
Ilmamassamittarin testaus:
005-loppuiset:
- Tyhjäkäynnillä 3 ja 5 pinnien välillä ~2V, kaasutettaessa lukeman tulee nousta
017-loppuinen:
- Kuten yllä, mutta pinnit 2 ja 3
*************
Tästä voisi ymmärtää että ilmamassamittari pitää olla kytkettynä normaalisti, ja jotenkin ujuttaa mittaus langat liittimen väliin. Löytyiskö jostain vielä jännite arvoja mitä pitää saavuttaa suuremmilla pyörintä nopeuksilla?
Foorumissa on puhuttu mittarin "vanhenemisesta" n.300tkm jälkeen.
Jarmo
Kun joku kertoisi vielä 009 loppuisen ilmamäärämittarin testaukseet ohjeet, oirehan on laiha seos kierroksilla. Seos menee jopa niin laihalle että yksi mäntäkin suli.. ongelma on tuttuni autossa ja hän saattaisi olla halukas ostamaan kyseisenlaisen mittarin, tai ainakin lainaamaan testausta varten varmistaakseen vian.
Minkäsvuotinen auto on, onko ilmamassamittarin liittimessä 5 vai 6 pinniä? Periaatteessahan nuo mittapinnit voi arpoa, sillä jännitemittauksellahan ei saa mitään rikki ja yhdistelmiä ei ole kauhean paljon.Myrkky kirjoitti:Kun joku kertoisi vielä 009 loppuisen ilmamäärämittarin testaukseet ohjeet, oirehan on laiha seos kierroksilla. Seos menee jopa niin laihalle että yksi mäntäkin suli.. ongelma on tuttuni autossa ja hän saattaisi olla halukas ostamaan kyseisenlaisen mittarin, tai ainakin lainaamaan testausta varten varmistaakseen vian.
Uskon kuitenkin, ettei tuommosta ongelmaa saa millään yleismittarilla selville. Toisen auton massamittarin lainaus olisi varmaan ainoa tapa paikallistaa vika. Seosmittarihan kannattaa kyllä asentaa heti jos epäilee laihaa seosta kierroksilla, toimiihan muuten kaasuläppäanturin täyskaasurikastus?
Itseasiassa en tiedä tarkkaa vuosimallia, mutta joku-86-87 9000i on kyseessä. Kaasuläppäanturista en osaa sanoa mutta valtuutetussa bosch-huollossa olivat diagnoosin tehneet, eli itse en vielä ole ongelmaan enempiä perehtynyt.mcfeast kirjoitti: Minkäsvuotinen auto on, onko ilmamassamittarin liittimessä 5 vai 6 pinniä? Periaatteessahan nuo mittapinnit voi arpoa, sillä jännitemittauksellahan ei saa mitään rikki ja yhdistelmiä ei ole kauhean paljon.
Uskon kuitenkin, ettei tuommosta ongelmaa saa millään yleismittarilla selville. Toisen auton massamittarin lainaus olisi varmaan ainoa tapa paikallistaa vika. Seosmittarihan kannattaa kyllä asentaa heti jos epäilee laihaa seosta kierroksilla, toimiihan muuten kaasuläppäanturin täyskaasurikastus?
Mitä todennäköisemmin pinnijärjestys on sitten jompi kumpi noista mainituista.Myrkky kirjoitti: Itseasiassa en tiedä tarkkaa vuosimallia, mutta joku-86-87 9000i on kyseessä. Kaasuläppäanturista en osaa sanoa mutta valtuutetussa bosch-huollossa olivat diagnoosin tehneet, eli itse en vielä ole ongelmaan enempiä perehtynyt.