Satkun öljyvuoto venttiilikopan tiivisteestä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Satkun öljyvuoto venttiilikopan tiivisteestä
Ei varmaankaan kovin harvinaista tuo öljyn valuttaminen venttiilikopan tiivisteen välistä.
Vaihdatin autoon tiivisteen viikko sitten. Vaihdon jälkeen huomasin että vuoto ei vähentynyt, mutta siirtyi yhteen ainoaan pisteeseen (aiemmin tihkui koko alareunan matkalta). Nyt kone tiputtaa öljyä venttiilikopan alemman reunan etuosasta. Tippa tippuu siihen pakosarjan päälle ihan turbon kiinnityksen viereen.
Hirvittävä katkuhan siitä tulee ja hieman alkoi mietityttää ettei palaisi koko auto.
Valitettavasti vaihtotyön tehnyt pikkukorjaamo jäi heti sen jälkeen muutamaksi viikoksi kesälomalle, enkä viitsisi viedä toiselle korjaamaan uudestaan.
Mutta se KYSYMYS: onkohan kansi nyt kiero, vai voiko sen tiivisteen laittaa niin huonosti että vuotaa. Ajosta kun sammuttaa niin parissa minuutissa tiputtaa noin 5 tippaa öljyä ja tippuu sitä ajon aikanakin.
Nyt on väliaikaisesti viritetty kerääjä joka estää öljyn tippumisen pakosarjalle, mutta ei sitäkään kauaa viitsi siellä kantaa. 8.7 saa korjaamo ottaa auton uudelleen käsittelyyn.
SUMMA SUMMARUM: Onko kansi kiero vai mikä siinä voisi olla?
Vaihdatin autoon tiivisteen viikko sitten. Vaihdon jälkeen huomasin että vuoto ei vähentynyt, mutta siirtyi yhteen ainoaan pisteeseen (aiemmin tihkui koko alareunan matkalta). Nyt kone tiputtaa öljyä venttiilikopan alemman reunan etuosasta. Tippa tippuu siihen pakosarjan päälle ihan turbon kiinnityksen viereen.
Hirvittävä katkuhan siitä tulee ja hieman alkoi mietityttää ettei palaisi koko auto.
Valitettavasti vaihtotyön tehnyt pikkukorjaamo jäi heti sen jälkeen muutamaksi viikoksi kesälomalle, enkä viitsisi viedä toiselle korjaamaan uudestaan.
Mutta se KYSYMYS: onkohan kansi nyt kiero, vai voiko sen tiivisteen laittaa niin huonosti että vuotaa. Ajosta kun sammuttaa niin parissa minuutissa tiputtaa noin 5 tippaa öljyä ja tippuu sitä ajon aikanakin.
Nyt on väliaikaisesti viritetty kerääjä joka estää öljyn tippumisen pakosarjalle, mutta ei sitäkään kauaa viitsi siellä kantaa. 8.7 saa korjaamo ottaa auton uudelleen käsittelyyn.
SUMMA SUMMARUM: Onko kansi kiero vai mikä siinä voisi olla?
Mie kokeilisin ensin vähän kiriä pultteja, voihan se asettua tuolleenkin. Jos ei asetu, niin sitten ottaisin kopan auki ja laittaisin vuotoalueelle tiivisteliimaa ja uudestaan läjään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Pultit on kireällä, kokeiltu on.Mertmi kirjoitti:Mie kokeilisin ensin vähän kiriä pultteja, voihan se asettua tuolleenkin. Jos ei asetu, niin sitten ottaisin kopan auki ja laittaisin vuotoalueelle tiivisteliimaa ja uudestaan läjään.
Taitaa käydä niin, että saa odottaa kunnes paja on taas auki. Jaksa nyt ruveta etsimään sopivia tiivisteliimoja yms. Ja pitäähän työllä olla aina joku takuu, jos ei muu niin takavalotakuu. (Ja tarkoittaa siis tässä tapauksessa sitä, että jos ei muuta takuuta ole, niin minun takavalot näkyy sinne korjaamolle viimeisen kerran.)
Hyvinpä tuo paja on tähän asti tehnyt korjaukset Saabeihini. Hinta on ollut kohdallaan ja työn laatu hyvä. Joku fiba siinä on varmaan tällä kertaa tullut, mutta eiköhän se saada kuntoon sekin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Halki
Jep, 16v se on.Kisälli kirjoitti:Jos on kyse 16v veikkaisimpa et sen on jo joku kerinnyt kiristämään halki
No, sen kai olisi korjaamo minulle kertonut, tai sitten ovat nyt kiristäneet halki. Katsotaan mitä sanovat kunhan palaavat lomalta.
Ja siis nythän ei ole onneksi kyseessä kansi, vaan venttiilikopan kansi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
No niin. Meinasin pistää editillä, mutta nouskoon keulille tämä topic hetkeksi niin asia huomataan.
Autoon oli sattunut hieman viallinen tiiviste.
Kun tiiviste"pinta" tekee korkeussuunnassa mutkan virranjakajan akselin kohdalla, pitäisi tiivisteen tiivistää ne terävät nurkat sen akselin läpimenon reunoilla. Alemman kulman kohdalla tiivisteen "nurkka" oli loiva ja nurkkaan jäi pieni reikä josta öljy pääsi ulos. Eilen tiiviste vaihdettiin uuteen ja nyt kone on aivan kuiva.
Miika
PS: Tänään satku katsastettu onnistuneesti, ei huomautuksia.
Autoon oli sattunut hieman viallinen tiiviste.
Kun tiiviste"pinta" tekee korkeussuunnassa mutkan virranjakajan akselin kohdalla, pitäisi tiivisteen tiivistää ne terävät nurkat sen akselin läpimenon reunoilla. Alemman kulman kohdalla tiivisteen "nurkka" oli loiva ja nurkkaan jäi pieni reikä josta öljy pääsi ulos. Eilen tiiviste vaihdettiin uuteen ja nyt kone on aivan kuiva.
Miika
PS: Tänään satku katsastettu onnistuneesti, ei huomautuksia.
Noiden tiivisteen mutkien ja "puolikuiden" ympäristöön kai pitäisi oikeaoppisesti laittaa tiivisteliimaa. Näin itse ainakin tein porukoiden 900S:n kansirempassa ja hyvinhän tuo piti ensiyrittämällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Moi!Mertmi kirjoitti:Noiden tiivisteen mutkien ja "puolikuiden" ympäristöön kai pitäisi oikeaoppisesti laittaa tiivisteliimaa. Näin itse ainakin tein porukoiden 900S:n kansirempassa ja hyvinhän tuo piti ensiyrittämällä.
Tiivisteliimaa oli käytetty oikein runsaastikin. Siitä huolimatta öljyä vuoti runsaasti. 200km matkalla melkein ½ desiä.