900 iskunvaimentimien asennusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

900 iskunvaimentimien asennusta

Viesti Kirjoittaja Sami »

Eilen tuli aloiteltua iskunvaimentimien vaihtoa.

-Ostin motonetistä jotkut "Lip-tec" kaasuiskarit. Myyjä katsoi taulukoistaan, ettei sachin iskareita saa enään turbomalleihin ja tarjosi noi edellämainitut. Sacheista on aiemmin hyviä kokemuksia, joten vähän harmitti merkin vaihto..


Takaiskarit:

-Eilen pudotin alatukivarren alas (vaihdoin myös jouset) ja uusien iskareiden asennuksessa huomasin, että vanhan iskarin alatukivarteen tuleva holkki (tästä holkista menee kiinnitysmutteri läpi) on huomattavasti lyhyempi kuin uudessa iskarissa. Avasin vielä alatukivarren taaemman pultin siinä toivossa, että tukivarsi leviäisi hieman ja saisin uuden iskarin siihen upotettua. Ei vaan mahtunut, koska paikka josta iskari kiinnitetään pultilla on kapeampi, kuin uuden iskarin holkki?? (tämmöistä ei kyllä ennen ole vastaan tullut).

Onkos muille käynyt näin? Hivenen aikaa katselin ns. väkivaltatyökaluja ja harkitsin kiinnityspaikan "levittämistä", mutta väkivalta ei oikein tunnut viisaalta näissä autohommissa.

Etuiskarit:

-Tämäkin meni eritavalla, kuin joskus aiemmin. kuskinpuolen etuiskarin yläpäässä on ABS:n painesäiliö pahasti tiellä ja pultteja joutuu nyhräämään nivelen avulla. Mäntähän sitten lähti pyörimään läpi ja eihän siitä mitään tullut. Seuraava temppu on tehdä kulmahiomakoneella mäntään lovet, johon saa putkipihdit kiinni ja sitten väkisin vääntää pultit auki. Tässä ei nyt mitään ongelmaa ole ja iskarit saa sieltä irti vaikka paloissa. Tulipahan vaan huomattua, että iskarinvaihtomuistot vm. 85 900i ajoilta erosivat hieman tästä 900S tilanteesta. Hirveästi on kaikenmaailman rojua tullut huoltotoimintojen hankaloittamiseksi. Onneksi ei ole ilmastointia :D
Citroen C5, OG900t16
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Tiedä sitten mitä nuo Lipin kaasuiskarit on laadultaan, mutta ainakin saman valmistajan öljyiskarit on kyllä ominaisuuksiltaan selvästi esim. Kybin öljyjä huonommat. Tai ainakin ne yksilöt oli, mitkä mulla oli alla. Jotenkin vain ei vahvista laatuvaikutelmaa, jos kerran valmistustoleranssit on sellaiset, ettei ei edes mahdu alle ilman väkivaltaa.

Muistaakseni viimeksi (öljy)iskareita vaihtaessani otin vain reilusti putkipihdeillä kiinni iskarin ylemmästä putkesta, joka meni samalla sen verran lyttyyn, että siitä pystyi pitämään hyvin vastaan.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, kyselin juuri kaverilta, joka puuhailee autojen kanssa ammatikseen ja hän totesi, ettei alatukivartta pidä mennä sen kummemmin levittelemään. Jos ei iskari mahdu, niin iskari ei sitten kuulu kyseiseen autoon :D Sanoi myös, ettei maksa vaivaa mennä hiomaan holkkiakaan kapeammaksi vaan kehoitti viemään Lip-tecit takaisin sinne, mistä ne on tulleetkin..

Taidanpa ottaa vinkistä vaarin ja etsiä sachit. Kumma, kun motonetissä olivat sitämieltä, ettei sacheja valmisteta enään turbomalleihin/kallistuksenvaimentajilla oleviin. Muista liikeistä näitä näyttäisi ainakin puhelisoitolla löytävän.
Citroen C5, OG900t16
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Sami kirjoitti:sacheja valmisteta enään turbomalleihin/kallistuksenvaimentajilla oleviin.
Tämän väitteen voinee useampikin täällä foorumissa pyörivä tehdä tyhjäksi.
Kyllä käyvät kallistuksenvakaajillakin oleviin.
Ei kuitenkaan omakohtaisia kokemuksia minulla, kunhan toistan usein veisattua virttä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Voin todistaa, että Sachs Advantaget on 900 Aerossa kiinni kallistuksenvakaajien kera ja hyvin toimii...

Eski
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Oiskohan tässä kyse varaosaliikkeen tietokannasta? Motonetissäkin tuntuvat aina selaavan päätteeltään ja kyselevät, että mikäs auto herralla on? Päätteeltä sitten kattovat, että turbolle löytyy vain näitä tarvikeiskareita ja muille malleille sitten sacheja vaikka todellisuudessa sachit kävisivät myös kallistuksenvaimentajalla oleviin?

Muissa varaosaliikkeissä sitten vissiin tuo tietokanta on järjestetty eritavalla ja sieltä löytyy turbonkin alta joku sachin malli.

Välillä teettää vähän ylimääräistä työtä. Pitäs itse suoraan tietää noistakin, että mitä ostaa. Tuli vain tiskillä niin yllätyksenä tuo kysymys, että onko turbo ja onko kallistuksenvaimentajia. Ei siinä hoksannut, ettei sillä nyt niin hirveästi pitäisi merkitystä olla.

Onko sacheja todellisuudessa montaa erilaista OG900:een menevää vai ovatko kaikki samoja?

EDIT: suosittelen jättämään Lip-tecit ostamatta. Vertailin vielä etuiskareiden alakiinnityksiä ja lieviä eroavaisuuksia kumeissa on. Vähän pelottaa, ettei pultit mahdu kiinni, enkä jaksa enää turhaan kokeillakaan. Vien nämä takaisin motonettiin..
Citroen C5, OG900t16
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Katso motonetin sivuilta tuotekoodi niille sacheille ja ostat sen mukaan.Mulla on ainakin autossa turbo ja kallistuksenvakaajat ja täytyy sanoa että ihan hyvät perusiskarit ovat kun on vielä madallausjousetkin.lippejä ei tosiaankaan kannata asentaa.Mulla tosin oli yhdessä satkussa korkeapaine lipit ja ne toimi hyvin,mutta asennuksessa niissäkin oli hankaluuksia.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ok, kiitoksia tiedoista ja nopeista vastauksista. Nyt onkin jo selvää tästä eteenpäin..
Citroen C5, OG900t16
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Lisään vielä tähän asiaa noista Lip-tec kaasuista:

Kävin motonetissä vaihtamassa iskarit Sachin Advantageihin. Erittäin yllättävää oli myyjän asiallinen suhtautuminen tilanteeseen. Myyjä mittasi holkkien pituudet ja vertasi sachin vastaaviin. Sitten myyjä meni teknisen tuen pakeille ja lopputuloksena oli myös heidänkin taholtaan, että ko. iskarit eivät istu saab900:een. Holkkeja ei pidä mennä hiomaan lyhyemmäksi, koska puslat sulaa, eikä myöskään alatukivartta pidä mennä laajentelemaan. Etuiskareista huomasivat, ettei yläpään pitäisi yltää kiinni tai jos yltää, niin häthätää. Kertoivat, että asia menee noiden lip-tecin kaasujen kohdalta selvitykseen firman pääkonttorissa turussa.

Nyt on siis taas käytännössä todistettu, että autohommissa ei kannata turvautua väkivaltaan ja meikäläinen ei tästä lähtien ostele muita iskareita kuin sacheja, oli sit turbon tai ei...

Jos joku löytää hakusanalla tämän ketjun, niin lisään vielä hakusanoja:

lip-tec , iskunvaimennin , kaasuiskari, iskari. ÄLÄ OSTA Lip-tec iskareita!! :D
Citroen C5, OG900t16
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muistelen lukeneeni jostakin, että kallistuksenvaakaajien tullessa mallistoon ( 900 Aero -84:een? ) olisi käytetty hieman löysempiä etuiskareita. Siksi on siis olemassa eri tyyppi vakaajalliseen je ei vakaajalliseen. Itse täräytin sen sachs-advantage paketin 900S:ään ja hyvähän siitä tuli. Ei se missään tapauksessa ole huonompi kuin vanhoilla löysillä iskareilla. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Minullakin on nyt noi sachit alla. Kyllä todellakin on nyt mukava ajettava. Kaikenlisäksi asennus sujui helpolla, kun iskareiden kiinnikkeet on sopivat, mitä noi tarvikeiskarit eivät olleet...

Kuskin puolelta etuyläpään kiristys oli aluksi vähän vaivalloinen, kun ABS:n säiliö ja jarrunestesäiliö letkuineen on vähän pahasti siinä edessä, mutta erikoistyökaluja keksimällä sekin sujuu näppärästi.
Citroen C5, OG900t16
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: 900 iskunvaimentimien asennusta

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Taitaa olla ominaisuus eikä vikasarja kun kolmen vuoden kuluttua pitää hioa alapäätä edelleen.
Vastaa Viestiin