bensa lähtee karkuun..?
bensa lähtee karkuun..?
kertokaa mikä autoa vaivaa...eli yön aikana bensa ilmeisesti valuu takaisin tankkiin putkista, jonka seurauksena saa pyörittää konetta todella kauan ennenkuin lähtee käyntiin.
käynnistäessä ensin melkein lähtee käyntiin, mutta sitten ei lähdekään, eli pyörittää tyhjänä aika pitkään...
muuten tän vian kanssa pärjäis, mutta kun pakkasella pitäis käynnistää, niin ehtii akku tyhjentyä just ennenkuin kone alkaa saada bensaa...
eli onko bensa laitteistossa joku bensan takaisin valumisen estävä venttiili, joka vois olla rikki?
auto on siis T8.
käynnistäessä ensin melkein lähtee käyntiin, mutta sitten ei lähdekään, eli pyörittää tyhjänä aika pitkään...
muuten tän vian kanssa pärjäis, mutta kun pakkasella pitäis käynnistää, niin ehtii akku tyhjentyä just ennenkuin kone alkaa saada bensaa...
eli onko bensa laitteistossa joku bensan takaisin valumisen estävä venttiili, joka vois olla rikki?
auto on siis T8.
Yksi konsti on käyttää avainta pari kertaa virrat päällä asennossa ennen starttia, niin pitäis ainakin bensalinjat täyttyy.
Tankin lähettyvillä pitäis olla paineenvaraaja, minkä pitäis pitää paine systeemissä.
Jos toi paineenkeräys ei auta, niin jatka Mimmin vinkeistä.
Niiden johdot on monesti aika haurastuneet.
Tankin lähettyvillä pitäis olla paineenvaraaja, minkä pitäis pitää paine systeemissä.
Jos toi paineenkeräys ei auta, niin jatka Mimmin vinkeistä.
Niiden johdot on monesti aika haurastuneet.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Onko kallis tuo lämpöaikakytkin
900 i 16- valveen.2l...en löytänyt motontin sivuilta...
Saako muualta kuin merkkiliikkeestä ???
Saako muualta kuin merkkiliikkeestä ???
Bensapumpun jälkeen on vastaventtiili, jos se vuotaa/on jumiutunut auki niin käy jokseenkin kuvaamallasi tavalla. Elikkäs rail ja putkisto ei saa sammutuksen jälkeen valua kuivaksi tankkiin, muuten saa sahata jonkun aikaa ennen kuin paineet nousee... elikkäs tilanne on sama kuin olisi ajanut tankin tyhjäksi ja starttaisi ensi kertaa.
Sitä en sitten kuolemaksenikaan muista kymmenen vuoden takaa missä ja millainen se T8:ssa on.
-J-
Sitä en sitten kuolemaksenikaan muista kymmenen vuoden takaa missä ja millainen se T8:ssa on.
-J-
akku on pari viikkoo sitten ostettu...(oisko ollu Salama?)Mimmi kirjoitti:Ota kokeeksi akun napa irti. Jos aamulla löytyy täysi sähkö, auto purkaa akkua. Sitten voit laittaa koestuslampun irroitetun MIINUSnavan ja auton rungon väliin, sen pitäisi olla sammuksissa. Jos se palaa, ota yksi kerrallaan sähkövermeitä irti, kunnes lamppu sammuu. Se, jonka kohdalla lamppu sammui on viallinen (eli kuluttaa sähköä koko ajan).
Tämä kaikki on sillä oletuksella, että akku on VARMASTI ehjä, eikä purkaa itseään.
tossa onkin vähän hommaa, kun rupee noita vempaimia yks kerrallaan irrotteleen..kai se on pakko.
no huomenna oon intoo täynnä, kun saa uuden maskin valmiiks...jee!!
Yksi mahdollinen paikka joka syö akkua on takaluukun valo, jos sellainen on. Omassani aikanaan oli vika takaluukun elohopeakytkimessä ja tyhjäs akun sitä kautta.
Elikkäs takaluukun valolle on luukun kannessa elohopeakytkin (en tiedä onko kaikissa/kuinka yleinen, kyseinen oli -84 900T8), joka ainakin omassani kunnossa olessaan kytki heti kun luukkua vähän raotti ja se oli epäkunnossa/väärässä asennossa, eli poltti valoa kokoajan.
Sähkön karkaamista voi katsella niinkin että ottaa plus-navan irti ja kytkee akun ja kengän väliin ampeerimittarin... katsoo vain että ei samalla kytke akkua oikosulkuun tai ylikuormita mittaria. Siitä saa selkeän lukeman, jonka perusteella voi sitten laskella mistä vika voisi johtua ja onko vika akussa vai auton virtapiireissä. Halpojen yleismittareiden 10A alue riittää ihan hyvin, kunhan ei ala ajovaloja kytkemään tai starttailemaan.
-J-
Elikkäs takaluukun valolle on luukun kannessa elohopeakytkin (en tiedä onko kaikissa/kuinka yleinen, kyseinen oli -84 900T8), joka ainakin omassani kunnossa olessaan kytki heti kun luukkua vähän raotti ja se oli epäkunnossa/väärässä asennossa, eli poltti valoa kokoajan.
Sähkön karkaamista voi katsella niinkin että ottaa plus-navan irti ja kytkee akun ja kengän väliin ampeerimittarin... katsoo vain että ei samalla kytke akkua oikosulkuun tai ylikuormita mittaria. Siitä saa selkeän lukeman, jonka perusteella voi sitten laskella mistä vika voisi johtua ja onko vika akussa vai auton virtapiireissä. Halpojen yleismittareiden 10A alue riittää ihan hyvin, kunhan ei ala ajovaloja kytkemään tai starttailemaan.
-J-
takaluukun valon kytkimessä jotain hämminkiä kyllä on, koska valoa ei saa pois päältä, siis kun luukku on auki...Jussi kirjoitti:Yksi mahdollinen paikka joka syö akkua on takaluukun valo, jos sellainen on. Omassani aikanaan oli vika takaluukun elohopeakytkimessä ja tyhjäs akun sitä kautta.
Elikkäs takaluukun valolle on luukun kannessa elohopeakytkin (en tiedä onko kaikissa/kuinka yleinen, kyseinen oli -84 900T8), joka ainakin omassani kunnossa olessaan kytki heti kun luukkua vähän raotti ja se oli epäkunnossa/väärässä asennossa, eli poltti valoa kokoajan.
Sähkön karkaamista voi katsella niinkin että ottaa plus-navan irti ja kytkee akun ja kengän väliin ampeerimittarin... katsoo vain että ei samalla kytke akkua oikosulkuun tai ylikuormita mittaria. Siitä saa selkeän lukeman, jonka perusteella voi sitten laskella mistä vika voisi johtua ja onko vika akussa vai auton virtapiireissä. Halpojen yleismittareiden 10A alue riittää ihan hyvin, kunhan ei ala ajovaloja kytkemään tai starttailemaan.
-J-
kerran jo tarkistinkin ton takaluukun valon takapenkin kautta, mutta silloin ei ainakaan palanut.
voisko olla, että valo syttyy ja sammuu omia aikojaan..?
Voi olla niinkin, vaikka auton asennon mukaan... meikäläisen satkussa ainakin oli kytkimenä lasiputki, jonka sisällä oli elohopeapisara joka sitten putken kääntyessä yhdisti langat... ja sen liike oli tosi herkässä asennon suhteen. Samanlainen viritys oli Talbot 1510:ssä... siinä tosin valo heittäytyi täysin toimimattomaksi eikä tyhjännyt akkua....voisko olla, että valo syttyy ja sammuu omia aikojaan..?
Minulla kytkin oli tod.näk jotenkin väärin laitettu/epäsopiva harmikeosa... en siihen sen kummemmin perehtynyt vaan revin pois. Kyseisessä katiskassa oli suurempiakin huolenaiheita juuri tuolloin (takajouset poikki ja turbo sanonut sopimuksensa irti ).
-J-
Ainakin mun vanhassa 99:ssä virtaa hukkui jonkun verran vilkkureleen kautta ja se sotkee vähän mittailuja. Sama homma oli naapurin 90:ssä eli se kuuluu asiaan. 99:ssä oli muuten just toi sama vika, mutta se jostain syystä korjaantu kun otin laturin irti, purin sen ja kun vikaa ei löytynyt, kokosin sen uudestaan ja pistin paikalleen. Auto oli mulla vielä kolme vuotta sen jälkeen ja akku ei kertaakaan tyhjentynyt, mitä nyt joskus talvella startatessa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su Loka 26, 2003 20:12
- Paikkakunta: Seinäjoki
Jatketaanpa tähän ketjuun kun vaikuttaa vika autossa ( '86 900T8) samanlaiselta.Jussi kirjoitti:Bensapumpun jälkeen on vastaventtiili, jos se vuotaa/on jumiutunut auki niin käy jokseenkin kuvaamallasi tavalla. Elikkäs rail ja putkisto ei saa sammutuksen jälkeen valua kuivaksi tankkiin, muuten saa sahata jonkun aikaa ennen kuin paineet nousee... elikkäs tilanne on sama kuin olisi ajanut tankin tyhjäksi ja starttaisi ensi kertaa.
Sitä en sitten kuolemaksenikaan muista kymmenen vuoden takaa missä ja millainen se T8:ssa on.
-J-
Kun surauttaa bensapumppua, kuuluu paineenvaraajasta kurahtelua, kunnes parin surautuksen jälkeen on paineet kerätty ja kuuluu vain pumpun surahdus. Välittömästi kuitenkin kun lopettaa pumpun käytön, alkaa kuulua paineenvaraajasta jousen narinaa ja bensaa luullakseni valuu suoraan tankkiin (ei haise bensa auton alla eikä moottorissa).
Kylmänä auto lähtee hyvin käyntiin kylmäkäynnistyssuuttimen avulla, tosin joskus meinaa tupehtua ja ei käy kaikilla sylintereillä, mutta heti kun painetta on tarpeeksi käy hyvin.
Ongelmia syntyy sitten kun auto on seisonut n. 15min - 3h (riippuen lämpötilasta), jolloin joutuu sahaamaan startilla pitkään. Kylmällä ilmallahan tuo syö akun tyhjäksi melko nopeaan, jos joutuu usein starttaileen puolilämpimällä moottorilla.
Bensapumpussahan on takaiskuventtiili, jonka pitäisi estää tuo suoraan tankkiin valuminen. Otin tuon venttiilin irti pumpusta, mutta ei siinä päällepäin mitään vikaa näkynyt, sisällä oleva jousikin näytti ehjältä.
Kysymys kuuluukin, onko tuolla jossain muuallakin vastaava venttiili, vai mistäkähän tuo bensan tankkiin valuminen voisi johtua ?
samaa juttua on varmaan monella näillä pakkasilla.
Vuotovirta tietenkin kannattaa kyteksiä sulakekohtaisesti ( eli tietenkin sulake kerrallaan irti , ja katsoo vaikuttaako virranottoon), siis jos on enemmän vuotovirtaa kuin se kellon ottama olikohan jotain 20 mA. Häläri ja muut luonnolliset kuluttajat siihen lisäksi.
Selkeintä on virittää bensanpaineen mittaus tai näkee sen jollain varmuudella sitenkin, jotta pikkasen löystää jotain painepuolen liitosta. Jos on terve vertailuyksilö, niin suht samoin pitäis tietyn seisonnan jälkeen ruiskaista.
Munkin pitäis toi homma tehdä kun bensapumpun vaihdon jälkeen muuttui startti kovin pitkäksi. Onko noissa satkun bensaletkun päässä olevissa takaiskuissa joku jousi ( siis valbro- pumpussa). kysyn siksi , koska mulla ei ollut tai sitten se lensi mäkeen kun aukaisin takaiskuvenan pumpun vaihdon yhteydessä. Ihmettelen vain miten se voi ilman jousta toimia.??????
Vuotovirta tietenkin kannattaa kyteksiä sulakekohtaisesti ( eli tietenkin sulake kerrallaan irti , ja katsoo vaikuttaako virranottoon), siis jos on enemmän vuotovirtaa kuin se kellon ottama olikohan jotain 20 mA. Häläri ja muut luonnolliset kuluttajat siihen lisäksi.
Selkeintä on virittää bensanpaineen mittaus tai näkee sen jollain varmuudella sitenkin, jotta pikkasen löystää jotain painepuolen liitosta. Jos on terve vertailuyksilö, niin suht samoin pitäis tietyn seisonnan jälkeen ruiskaista.
Munkin pitäis toi homma tehdä kun bensapumpun vaihdon jälkeen muuttui startti kovin pitkäksi. Onko noissa satkun bensaletkun päässä olevissa takaiskuissa joku jousi ( siis valbro- pumpussa). kysyn siksi , koska mulla ei ollut tai sitten se lensi mäkeen kun aukaisin takaiskuvenan pumpun vaihdon yhteydessä. Ihmettelen vain miten se voi ilman jousta toimia.??????
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00