Saab levisi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Saab levisi

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tänään saab sanoi yhteistyösopimuksensa irti. Kuskinpuolen eturipustus petti.

Ajelin ihan rauhassa ja ylitin hidastetta. Auto meinasi sammua (mikä ei ole yllättävää kun ottaa huomioon, että Saabissani on pierupurkin kaasari) joten käynnistin vain vaihteella. Ajelin eteenpäin ja Saab alkoi puoltamaan oikealle. Painoin jarrua ja puoltaminen loppui. Jarru kai jumitti, ajattelin ja jatkoin matkaa. Noh, puoltamin alkoi uudestaan ja hetken matkaa pääsinkin ja sitten Saab oikeen ryykäsi oikealle. Onneksi vauhtia ei ollut kuin noin 50 joten sain vältettyä ojaanajon.

No ei siinä muu auttanut kuin parkkeerata tien sivuun ja hypätä ulos. No perkeles, kuskin puolen etupyörän camperi oli melkoinen ja etupyörä oli siirtynyt kymmenisen senttiä eteenpäin. Ilmeisesti alatukivarsi oli pettänyt. Silminkatsoen mitään ei ollut revennyt, oli tosin hieman hämärää joten en nähnyt kunnolla.

Ja juuri kun kehuin kavereille kuinka hyvä auto saab on...
Viimeksi muokannut Frostwind, La Huhti 16, 2011 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ohoh. 8O Sattuu sitä tuollaistakin. En ole kyllä koskaan nähnyt noin pehmennyttä tukivartta, yleensä ne on vaan pintaruosteen peitossa. Vai oisko pelti revennyt tukivarren kiinnityspisteestä?

Lohduttaudu sillä, että varaosa on halpa. :) Purkuautosta varmasti löytyy käypä puoli-ilmaiseksi täältä foorumilta. Tarjoaisin omaa, mutta ei mene vielä purkuun ja tarvii siirtää sitä vielä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kyllä niitä silloin tällöin näkee tosi puhki ruostuneitakin , itse olin kyydissä kun 99 meni takaa poikki , meille kävi kerran , et vaimon uunosta petti 80 vauhdista etu tukivarsi , oli siinä ollut pitämistä et pysyi omalla kaistalla ja rekka tuli vastaan , sen jälkeen olenkin tarkkaillut mm. renkaan vaihdon yhteyksissä tukivarret läpi.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Tukivarsista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Mazda 626:en (vm. 1989) takatukivarsi petti, onneksi parkkipaikalla suhatessa. Ko. Mazdojen "erityinen" paikka, mikä varmasti helpottaa kun ruostepaja on saattanut muutaman muunkin samanmerkkisen auton hitsata :)

Mutta silti, ei tuollaiset yllätykset ole millään tavalla mukavia. Katsastusta kirotaan, mutta eikö sen tarkoituksena ole juuri löytää ko. potentiaalisesti hyvin vaaralliset viat? Jos ko. tukivarsi petti ajettaessa 50 km/h, niin mitä sitten olisi käynyt, jos olisit ajanut esim. normaalimaantieteo 100 km/h (tuplanopeus siis) ja osunut vaikka ikävään teräväreunaiseen routakuoppaan, joita viime talven jälkeen on syntynyt kaikkialle?

No, jos vielä tulee kuudes og900:nen ostettua, niin pitää sitten taskulampun kanssa katsella ainakin päällisin puolin miltä tukipisteet näyttävät. Todennäköisesti sitä ei koskaan viitsi alkaa kaivamaan tunkkia esiin ja ryömimään auton alle.. :oops:
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

jcarlson kirjoitti:Ohoh. 8O Sattuu sitä tuollaistakin. En ole kyllä koskaan nähnyt noin pehmennyttä tukivartta, yleensä ne on vaan pintaruosteen peitossa. Vai oisko pelti revennyt tukivarren kiinnityspisteestä?
Minulla on parissa satkussa pullistellut vetaritunnelin seinä. Tarkempi tutkiskelu osoitti, että vetaritunneli oli niin mätä, että alatukivarren kiinnitys ei ollut mitenkään kovin kiinteä. Tukivarret eivät revenneet irti, vaan tunnelin sivuseinä taipuili sitämukaa, miten tukivarsi halusi liikkua. Ei mitenkään tavattomasti liikkuneet, mutta huomasi aina ratin asennosta ajossa. Molempien autojen kuolemantuomiohan se oli.
Citroen C5, OG900t16
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mielenkiintoisen näköisiä kuvia.. Jännän havaintoesityksen saa aikaiseksi, kun nostaa ehjääkin satkua etummaisesta tunkinkohdasta reilusti ylös ja avaa auton ovet. Ovet ei meinaa lähteä helpolla auki ja kun lähtee, niin ei mene millään kiinni. Kun auton laskee alas, niin tilanne on taas normaali. Kaikki siis elää ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Minä lähtisin siitä, että kokonaan uusista peltiosista tuommoiset pitäisi tehdä, jos lähtee tekemään. Paikkalappu systeemeillä paikattuja en henk. koht pidä edes autoina.. tai en kovin mielelläni kyydissä istuisi, varsinkaan lasteni kanssa. Ehdottomana satku fanaatikkona ainakin päädyin etsimään ehjän auton, kun näitä kuitenkin vielä on olemassa.. Tässä on vähemmän vaivaa ja lopputuloskin on huomattavasti parempi...
Citroen C5, OG900t16
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Sami kirjoitti:Mielenkiintoisen näköisiä kuvia.. Jännän havaintoesityksen saa aikaiseksi, kun nostaa ehjääkin satkua etummaisesta tunkinkohdasta reilusti ylös ja avaa auton ovet. Ovet ei meinaa lähteä helpolla auki ja kun lähtee, niin ei mene millään kiinni. Kun auton laskee alas, niin tilanne on taas normaali. Kaikki siis elää ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Hmm, minusta taas satku on siitä hauska auto, että ovet aukeavat vaivattomasti tunkattunakin, vaikka auto olisi kuinka mätä. Tonnarin "ominaisuutena" olen tuota pitänyt.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Minä olen taas jo kuuden satkun kohdalla todennut, että etupisteistä nostaminen aiheuttaa painetta etuoviin ja kun ne avaa, niin niitä ei saa kiinni. Takaa nostettaessa tätä ei tapahdu... Tämä ei siis ole missään tekemisissä ruosteisuuden kanssa, vaan on ihan luonnollinen ilmiö ja noin kuuluu ollakin. Sillä voi demonstroida itselleen, että minkälaisia voimia nämä paikkalaput erilaisissa tukirakenteissa ajanmittaan kokevat..
Citroen C5, OG900t16
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Tukivarsista

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

petteri75 kirjoitti:Mazda 626:en (vm. 1989) takatukivarsi petti, onneksi parkkipaikalla suhatessa. Ko. Mazdojen "erityinen" paikka, mikä varmasti helpottaa kun ruostepaja on saattanut muutaman muunkin samanmerkkisen auton hitsata :)

Mutta silti, ei tuollaiset yllätykset ole millään tavalla mukavia. Katsastusta kirotaan, mutta eikö sen tarkoituksena ole juuri löytää ko. potentiaalisesti hyvin vaaralliset viat? Jos ko. tukivarsi petti ajettaessa 50 km/h, niin mitä sitten olisi käynyt, jos olisit ajanut esim. normaalimaantieteo 100 km/h (tuplanopeus siis) ja osunut vaikka ikävään teräväreunaiseen routakuoppaan, joita viime talven jälkeen on syntynyt kaikkialle?

No, jos vielä tulee kuudes og900:nen ostettua, niin pitää sitten taskulampun kanssa katsella ainakin päällisin puolin miltä tukipisteet näyttävät. Todennäköisesti sitä ei koskaan viitsi alkaa kaivamaan tunkkia
esiin ja ryömimään auton alle.. :oops:
Tässä tapauksessa oli onni onnettomuudessa, että sanoi kavereille tullessamme Seinäjoelta Alavudelle päin: "Eiköhän kierretä piruuttaan ton peräseinäjoen keskustan kautta". Jos olisimme lähteneen valtatie 18:ta pitkin jolla on 100 rajoitus niin olisi voinut tulla tukalat paikat ripustuksien pettäessä.

Tämä asia on vielä siinäkin mielessä hyvin outo, että Saab on katsastettu kesäkuussa ja silloin ei ollut mitään valittamista tukivarsista. Voisi melkein valittaa katsastuskonttorille. Pitää kai tästä lähteä pajalle tarkistamaan vauriot. Voi olla, että tämän nykyisen taistelijan saa laittaa varaosiksi ja alkaa etsimään ruiskua/turboa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Saab levisi

Viesti Kirjoittaja HM »

Frostwind kirjoitti:Auto meinasi sammua (mikä ei ole yllättävää kun ottaa huomioon, että Saabissani on pierupurkin kaasari) joten käynnistin vain vaihteella.
Vastalause :!: Pierburg toimii hyvin kun se ja auto muutenkin on kunnossa, se ei sammuttele autoa töyssyihin :evil:

:wink:
#2274
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Saab levisi

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

HM kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:Auto meinasi sammua (mikä ei ole yllättävää kun ottaa huomioon, että Saabissani on pierupurkin kaasari) joten käynnistin vain vaihteella.
Vastalause :!: Pierburg toimii hyvin kun se ja auto muutenkin on kunnossa, se ei sammuttele autoa töyssyihin :evil:

:wink:
Pierburg vaan harvoin toimii hyvin, ei ainakaan meikäläisen saabissa. Ei mikään yllätys sinänsä, onhan tuolla tullut jo kelattua sellaiset 370 tkm.

EDIT: Kalvo on kyllä kunnossa. Öljyä katoaa kaasuttimesta. Itseäni saan tässä kyllä syyttä koska en tuohon pierupurkkiin sen paremmin ole jaksanut perehtyä.
Viimeksi muokannut Frostwind, La Huhti 16, 2011 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joskus olen tuota katsastusta itsekin ihmetellyt. Aikoinaan työhön liittyi vanhojen kuorma-autojen ja bussien ajamista ja moneen kertaan talvikelissä tuli mietittyä, että mitenkähän tämäkin vehje on saatu katsastettua.

Myös omien henkilöautojen katsastuksessa olen huomannut, että riippuen katsastusasemasta päästävät autoja läpi vähän turhan helpolla. Tikkurilassa tuntui, että mitenkään ei saanut ruostevaurioista läpi, kun taas muilla katsastusasemilla meni heittämällä. Kerran aiheutin hylsyn itse, kun ryhdyin kuvailemaan katsastusmiehelle erästä huojumisongelmaa ajossa ja halusin, että katsastusmies vähän arvioi, että mistä se johtuu. Mies vähän ihmetteli ja ryhtyi sitten katsomaan sanoen, että voihan sitä pikaisesti tähänkin aikaa uhrata. Hylsy sitten tuli ja takatukivarren kiinnityskohta takapenkin alta pitkälti uusiksi.

Se että auto menee katsastuksesta läpi ei todellakaan tarkoita sitä, että auto olisi hyvässä kunnossa tai edes liikenneturvallinen. Ihmisiä ne katsastusmiehetkin ovat ja heilläkin on rajalliset mahdollisuudet.
Citroen C5, OG900t16
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Saab levisi

Viesti Kirjoittaja HM »

Frostwind kirjoitti:Pierburg vaan harvoin toimii hyvin, ei ainakaan meikäläisen saabissa. Ei mikään yllätys sinänsä, onhan tuolla tullut jo kelattua sellaiset 370 tkm.

EDIT: Kalvo on kyllä kunnossa. Öljyä katoaa kaasuttimesta, kakoo kiihdyttäessä, huippunopeus jää sinne 150 tietämille. Itseäni saan tässä kyllä syyttä koska en tuohon pierupurkkiin sen paremmin ole jaksanut perehtyä.
Kuulostaa hieman sellaiselta kuin oma kaasari oli sen ostaessa. Tosin vikaa oli loppukädessä myös HALL-anturissa joka aiheutti varsinkin kiihdyttäessä kakomista.. lopulta sammutteli autoa kesken ajon.
#2274
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Saab levisi

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

HM kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:Pierburg vaan harvoin toimii hyvin, ei ainakaan meikäläisen saabissa. Ei mikään yllätys sinänsä, onhan tuolla tullut jo kelattua sellaiset 370 tkm.

EDIT: Kalvo on kyllä kunnossa. Öljyä katoaa kaasuttimesta, kakoo kiihdyttäessä, huippunopeus jää sinne 150 tietämille. Itseäni saan tässä kyllä syyttä koska en tuohon pierupurkkiin sen paremmin ole jaksanut perehtyä.
Kuulostaa hieman sellaiselta kuin oma kaasari oli sen ostaessa. Tosin vikaa oli loppukädessä myös HALL-anturissa joka aiheutti varsinkin kiihdyttäessä kakomista.. lopulta sammutteli autoa kesken ajon.
Itsellä tekee juuri samaa. Risteyksiin tultaessa meinaa sammua ja kiihdyttäessä hieman reippaammin kakoo. Ryypyllä joutuu välillä avittamaan jottei sammuisi. Mitäköhän toimenpiteitä teit kaasarillesi?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Vastaa Viestiin