99:n kytkin (ja paskat...)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

99:n kytkin (ja paskat...)

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kaikkihan aina kehuu 99:n kytkyttimen vaihdon helppoutta. Onhan tuo pari kertaa tullut tehtyä ja hyvin on mennyt, paitsi nyt. Jouduin perkules tekemään tuon välirenkaan uusiksi kun tuolta pellin alta paljastui tuollainen Borg&Beck (joku sinnepäin..) johon ei mielestäni ollut lähellekään yhtä helppo asentaa tuota rengasta väliin...
Mikäs kytkytin tuo on?
Kuva
Vasemmalla LUK ja oikealla tuo B&B(?)...
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Olisko turbon kytkin.... Ja itselläni muistakseni B&B tupliksessa ja satkussa samannäköisiä ja turbon asetelmat on molemmissa....
Satkussa oli vanhan mallinen asetelma mihin oli tosiaan helpompi saada kalvojousen väliin tavaraa. Tuossa uudessa on vain nuo kynnet ja alle laitettavan "pidikkeen" tulee olla kyllä melko kovaa ja oikean kokoista....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä tuo oikeanpuoleinen näyttää ihan samanlaiselta Borg&Beck-kytkimeltä jonka omaani laitoin. Ja samanlainen vähän pienemmällä levyllä oli edellinenkin.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kumpikohan noista olisi parempi... Molemmilla pitäisi olla ajettu alle 3tkm. Laitan varmaan tuon B&B:n takaisin, kun tuo LUK on "varastorasvassa" jo valmiiksi. Ja vielä tarkennukseksi: piti vaihtaa painelaakeri kun vihellys rupesi käymään välillä hermoille...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10288
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla ainaskin lörpsähti yks borg & beck vanhuuttaan. Muuttui sellaiseksi, että riippui täysin kierrosluvusta, millä korkeudella poljin otti pitoja. Se oli niin vinkee vekotin, että edes minä itse omistajana en osannut lähteä sujuvasti liikkeelle omalla autollani. Aina sain joko hirveen luistatuslähdön tai sitten "töks" lähdön. Nyt on tosin myöskin borg & beck paikallaan. Onhan tuo pari vuotta pelannut...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Eikös borg and beck ole alkuperäisosia...???
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: 99:n kytkin (ja paskat...)

Viesti Kirjoittaja ecopower »

lordofgreed kirjoitti:Kaikkihan aina kehuu 99:n kytkyttimen vaihdon helppoutta. Onhan tuo pari kertaa tullut tehtyä ja hyvin on mennyt, paitsi nyt. Jouduin perkules tekemään tuon välirenkaan uusiksi kun tuolta pellin alta paljastui tuollainen Borg&Beck (joku sinnepäin..) johon ei mielestäni ollut lähellekään yhtä helppo asentaa tuota rengasta väliin...
Mikäs kytkytin tuo on?
Kuva
Vasemmalla LUK ja oikealla tuo B&B(?)...
kumpikin on alkuperäis kytkimiä riippuen vuosimallista! :roll:
pienempi (vas) "kehäiseen"tungetaan 5mm panta ja suurempi(oik)"kehäiseen"tungetaan 4mm panta asetelman väliin! 8O :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

juuri pari viikkoa sitten irrotin ysiysin entisestä koneesta tuon böörn&börkkenin.

tuota on kuulemma sekä isolla että pienellä kehällä, ja isokehäinen on uudempaa mallia..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1063
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mulla oli vm 88 900c:ssä juuri tuollanen B&B:n (hyvin väsynyt) asetelma kuin tuossa kuvassa oikealla. Kytkinlevy olikin sitten Valeo ja aika iskemättömän näkönen vaikka paketti ei pelannut huonostikaan. Vaihdoin
turbon kytkimen ja tuntumat parani dramaattisesti, taispa tulla tehojakin
vähän lisää... :lol:
Vastaa Viestiin