Saab 900i -87 tekniikan vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Juhasu
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: To Elo 18, 2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Saab 900i -87 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

Terve!
Saabin kyydissä ikäni istuneena ja nyt ajokortti-iän lähestyessä olisi aika saada AUTO alle. Kysyisin siis tekniikan vaihdosta. Paljon kysymyksiä tulossa ja ehkä joillekkin ihan itsestään selvyyksiäkin, mutta itselläni ei vielä autojen laitosta kokemusta ole, mutta innostusta kylläkin.

Olisi tarkoitus vaihtaa 900i 2d -87 keulille turbon kone. Tallista löytyisi pari monta vuotta seissyttä 900i 4d T8 -81 ja -82 joista kaikki tarpeellinen saataisiin (toisessa mätä kori ja toinen kolariauto). Kysymys kuuluu että onko tuomoiseen operaatioon ryhtyminen kannattavaa? Onko mahdottoman iso ja vaikea homma? Tuleeko jotain yhteensopivuus ongelmia? Entä muutoskatsastus, tuleeko siinä jotakin ongelmia?

Mitä kaikkea osia tuohon -87 i8 mopoon joutuisi vaihtamaan jotta siitä tulisi "turbo"? Moottori+laatikko, apc-systeemi, hilut jotka välittävät vedon renkaille, iskarit+jouset, pakoputkisto, jäähdytyslaitteisto, mittaristo.. ja mitä kaikkea vielä?

Ja sitten vielä: Onnistuuko joidenkin lisävarusteiden asennus jälkikäteen. Kuten Ohjaustehostin, sähkölasit (4d autosta 2d mallin oviin), sähköpeilit ja keskuslukitus.

HUH, siinä siis paljon kysymyksiä. Kiitoksia etukäteen jos joku jaksaa vastata.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Lisävarusteet sopii pääpiirteittäin mutta esim sähköliittimet on erillaisia jo noin isolla ikäerolla ja esim 4D lasinnostimet ei passaa 2D oviin. Peilitkin voi vaihtaa mutta sähköliittimet , sähköliittimet... jos saisit jostain samanikäisen "kantaauton" ja ovilukum. ois sama niin ois vaan Bolt-on hommia jos vermeet on ehkäsiä ja pelaa. Tahtoo olla että pitää koko johtosarja riisua vanhemmasta ja siirtää uuteen = ei hyvä. Uudemmissa on jo paremmat liittimet ( Tiiviimmät) . Tai ajaa 8v. ruiskulla .... vaan jos on aikaa ja keuhkot ja maksa kestää ( Norttia ja keskaria) , osaa ja on tilat ja tietotaitoo niin mikä ettei, yrittänyttä ei laiteta.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tekniikkapuolihan sinne konehuoneeseen menee aika nätisti, bensansyöttökin on sama k-jetronicruisku pumpun ja bensalinjojen jne osalta, mutta ettei vaan tulisi katsastuksessa juuri nuo vuonna 1987 tulleet muutokset harmiksi?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Itsehän tein vastaavan projektin, alkoi 1,5 kuukautta sitten ja nyt on turbolla tuhat kilsaa takanapäin.. -86 vuoden 8v iivari oli ja siihen -83 vuoden 8v turbo autosta osat... Omaan projektiin vaihdoin alustan, siis kokonaan! turbosta kaikki alusta osat irti, hiekkapuhallus, maali pintaan(punainen) hieno :D . Muutama pusla ja pallonivelet vaihdettiin samalla. täydellinen koneremppa 8O , ja sitten purettiin iivari ja laitettiin turbon osat tilalle helppoa ja yksinkertaista.. yeah right! Välillä vitutus nousee uskomattomiin lukemiin mutta onhan sitä tehoa! kun saat toimimaan...
Juhasu
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: To Elo 18, 2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

Unohtui mainita että tuo -87 tietysti viistokeula, tosin taitaa olla jo kaikki tuon vuotiset?

Nuo sähkölaitteet eivät ny tietenkään ole niitä tärkeimpiä tuossa, mutta jos tekniikan saa vain vaihdettua, niin tuleeko muutoskatsastuksessa jotain ongelmia kun tuo moottori on paljon vanhempi kuin tuo itse auto?
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Ei pitäisi tulla jos auto on valmistettu tai otettu käyttöön(en muista kumpi) ennen 1.7.-87. Sen jälkeen on tullut ensimmäinen päästöraja satkuun näin jotenkin se menee oikaiskaa jos meni jotenkin väärin...
Juhasu
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: To Elo 18, 2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

Mitä kaikkea alustan osia tuohon normaaliin i8 joutuisi vaihtamaan turbosta, jotta siinä olisi normaalin turbo-mallin mataluus ja ajettavuus? Vai saako tuommoisesta mallista edes yhtä matalaa ja hyvää kuin tuosta turbo-mallista?
Vastaa Viestiin