Saabin sytytysennakon (perus)arvo?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ibi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 12:51

Saabin sytytysennakon (perus)arvo?

Viesti Kirjoittaja ibi »

Tervehdys!

Kyselin aiemmin ongelmasta aiheessa "uusi perheenjäsenemme nykii ja yskähtelee ajoittain". Sainkin vastauksia, että saabille ryyppyä ongelmien ratkaisuksi. Tuo auttoikin osittain. Mielenkiinnosta tutkailin myös sytytyspuolta ja paljastuihan sieltä muutakin.

- alipainesäädin vuoti (kalvo puhki)
- katkojan kärjet avautuivat tuskin havaittavasti

Motonetista hain varaosia ja uusin samantien alipainesäätäjän, kondensaattorin, kärjet, virranjakajan O-renkaan (vanha kovettunut), tulpat sekä ilmanputsarin (oli paskanen).

Säädin sytytysennakon sähkökynää apuna käyttäen. Huoltokirjassa mainitaan ennakoksi 18 astetta ja kierroksia 2000 rpm. En omista "stroboa", joten osaatteko sanoa, miten paljon tuo meni pieleen?
Pitäisikö ennakko perussäätää pienemmäksi esim. 15 astetta jolloin se olisi 2000rpm kierroksilla tuo toivottu 18 astetta? Eikö ennakko muutu myöhäisemmälle kierrosten kasvaessa ja kuormituksen muuttuessa?

En ajanut autolla, kokeilin käynnistää. Kävihän se huomattavasti tasaisemmin kuin ennen huoltoa :lol:
IBI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En tiä sun Saabin mallia, mutta olen kuullut, että 19 on hyvä ennakon arvo. Ja ku sulla on vielä kärjellinen malli, niin suosittelen Ignitorin ostamista. Mm. Willy's motors myy. Menee kärkien tilalle ja kärkiväli ei muutu.

Kts. http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Links/Jakaja2.html

Kuva on vähän tärähtänyt, mutta siitä saa hyvän kuvan Ignitorista. Autona mulla on 99GL (-80) B-koneella, jakaja on Bosch JFU4, kärjet olis vasenkätiset (jos olis). Ignitoria saa myös oikeankätisille kärjille...

EDIT: Luonnollisesti...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ibi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja ibi »

Kiitos Mimmi oikaisusta. Tarkoitin tosiaan että sytytys aikaistuu, mutta kirjoitin että myöhästyy. Kyllä ihmisen aivot on kummallinen hökötin - ajattelu ja kirjoittaminen ei aina ole synkronissa :wink:

Dimebak:
Auto on mallia 900 GL (1983) yhellä kaasarilla. Virranjakaja on mallia Bosh, mutta muuta en muista. Kärjet on ilmeisesti oikeakätiset? Myötäsuuntaan kärkihässäkkää katsottaessa kärjet päässä (miten nyt tuon sanokaan) :oops:

En ole koskaan kuullut tuollaisesta vekottimesta. Viimeksi olen omistanut kärjellisen auton kuusi vuotta sitten. Siis kärjetön - nyt etsimään lisätietoa :)

Sain työkaverilta lainaksi ajoitustesterin. Täytyy kokeilla.

Kiitokset vastauksista.
IBI
Vastaa Viestiin