900 ohjaus kummittelee...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

900 ohjaus kummittelee...

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Joo elikkä 900 turbo 84 kyseessä. En aivan samanlaista kuvausta löytänyt muiden ohjauksen vetelemisestä joten siksi kirjoittelen. Elikkäs ohjaus vetäisee yleensä napakasti oikealle kun painaa kytkimen pohjaan taikka päästää kytkimen, vielä yleensä niin että pohjaan painaessa kerran ja päästäessä kaksi kertaa. Nykäisyt ovat "teräviä". Alkoi tänään kuin salma kirkkaalta taivaalta. Mielenkiintoista oli se että kun auto tänään seisoi noin tunnin verran, ja lähdin ajamaan kotiin, yritin tarkoituksella saada ohjausta nykimään, niin eihän se nykinyt. Kun olin ajellut noin viisi kilometriä alkoi ohjaus nykimään ja sitten se nykäisi joka kerta kun kytkinpolkimeen kajosi. En tiedä oliko sitten sattumankauppa vai mitä. Muuten nykimistä ei esiinny paitsi ehkä moottorijarrutuksessa. Tästä en ole aivan varma kun en paljoa tohtinut enää baanalla päästellä. Ilmeisesti siis jossain voimansiirrossa vika on, mutta kun on vähän vähemmälle näihin asioihin perehtyminen jäänyt eikä tututkaan oikein osanneet sanoa niin ajattelin että jos joku täällä keksisi ratkaisun.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ihan ensimmäisenä tulee mieleen murrosvika. Mahtaako olla aiemmin tai nyt päästellyt mitään sivuääniä lähinnä kääntäessä? Sanoit että oireilee kytkintä painaessa, mutta onko sama tilanne pelkästään kaasua nostaessa?

Muutama lisäkuva autosta löytyy http://personal.inet.fi/koti/cabbe/wanhukset.html ja sieltä aivan sivun alalaitaan ;)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Joo. Elikkäs jos on moottorijarrutusta tekee pienellä vaihteella(kiekkoja enemmän ko 3000) niin saattaa nykiä, edellyttää että auto ikäänkuin "nytkähtelee" moottorijarrutuksen aikana. Siis jos päästää kaasun ja moottori jarruttaa tasaisesti vauhtia niin mielestäni ei nykimistä esiinny. Kaasua painaessa ei myöskään mielestäni nykimistä esiintynyt.
Niin ja noista sivuäänistä mielestäni ei ole mitään kolinaa kuulunut/tuntunut. Mutta onhan siinä äänetkin melko kovat...Kulkineen eräänä edellisenä omistajana saatat jopa muistaa, jos siintä jo silloin puuttui toinen änkäri takaa.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Mulla oli samanlaista ihme nykimistä -87 900i:ssä...

Purin koko vetarin pois ja en löytänyt mitään vikaa mistään...

Vetarin kuppiosassakaan ei ollut mitään kulumaa... ??? Nivelkin oli ehjä ja kuulat kondiksessa...

No siispä koko karuselli takaisin paikoilleen ja testaamaan...

Kaikessa tohinassa tuli mieleen vaihdevälin lyhentäjä... no, tilalle vaihdoin vakio kepin...

Testilenkillä ei ilmennyt nykimistä ollenkaan ???

Mystistä 8O

Eli jos sulla on vaihdevälin lyhentäjä kiini, nin ota poijes ja kokeile vakiokepillä ????
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

No joo... Mulla ei oo vv:n lyhentäjää.Tänään käytiin tallilla vähän raapimassa päätä. Ja tuli ensimmäisen kerran oikein kuulosteltua ajon aikana kaksin miehin miltä kuulostaa/tuntuu. Sitten paikkoja auki ja ei oikein mitään epäilyttävää löytynyt(tosin pintapuolista tutkiskelua). Sitten se todettiin myös että vika ilmenee todellakin vasta kun autolla ajanut n. viitisen kilsaa. Lisää tutkimista ja nyt epäilyt saivat osakseen myös hanttarin puolen jarrun koska ajottain on kuultavissä vikinää sen puolen jarrusta. Ja kun ei minkäänlaisia ylimääräisiä sivuääniä, rutinaa, tärinää ilmennyt niin ei oikein muuta keksitty kun että jarru välillä hivenen laahaa ja lämmetessään alkaa nappaamaan kiinni, tästä varmaan se että nykäisy tulee kun kytkintä nostaa/laskee. Ja selittäisi myös sen että vetely ei ole säännöllistä vaikka takana olisi 20 kilsaakin. Pitää huomenissa otta jarrut levälleen ja tarkastaa että onko kaikki kunnossa. Ja tulihan tuossa mieleen että samalla puolella käsijarrua käytettäessä jaa aina jumiin. Ajon jälkeen ei kuitenkaan vaikuttanut että hanttarin puolen jarrut olisivat yhtään sen lämpöisemmät kuin kuskin. No tiedä sitten mutta huomenna tahi sunnuntaina varmaan selviääpi, voisko olla vikä jarrussa...
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

No niin. Elikkäs repsikan jarru kyllä laahaa, mutta ompa siitä myös todennäköisesti murroksetkin menneet, ainakin äänistä päätellen kun tallissa rengasta pyöriteltiin. Ja on alkanut kolisemaan ja rutisemaan ajossa välillä...ja alkoi sopivasti syylärikin vuotamaan ja apc-järjestelmä pitäisi käydä läpi,venttiilien välykset säätää, vähän hitsata, sähköjä tutkia ja suihkia maalia pintaan jotta taitaapi saapi lähteä "telakalle" joksikin aikaa. Vaihtaakkaan ei viitsisi kun ei noita 3d turboja kattoluukulla ole paljoa myynissä, ainkaan opiskelijan budjetille sopivalla hinnalla :cry:
Pitää vaan toivoa ettei mitään älyttömiä yllätyksiä peltien puolelta tule vastaan kun alkaa saapia purkamaan :D
Vastaa Viestiin