Hei!
Ostin äskettäin tuollaisen 9001 vm. -87 kakkosautoksi ja ihmettelen mikä merkitys imusarjan ja alipainesäätimen välisellä pyöreällä lieriöllä (hidastin?) on alipaineletkussa? Ja ennen kaikkea minua ihmetyttää miten päin sen kuuluu olla? Laitehan päästää ilmaa vain toiseen suuntaan.
Lieriössä on tekstit 'to carburator' ja se on alipainesäätimeen/virranjakajaan päin kun taas teksti 'to distributor' on imusarjaan päin. Mielestäni mokkula on nyt väärin päin.
Vaihtamalla suuntaa en saannut mitään ihmeitä aikaiseksi joten heräsi kysymys voiko teksteihin luottaa vai pitäisikö sen antaa olla kuten se on ennenkin ollut? Vai pitäisikö koko vempain poistaa kun sitä ei yhdessäkään korjausoppaassa ole? Miksi sellaisia on lisätty? Olen nähnyt vastaavan myös joissain kaasutinmalleissa ja tekstihän viittaa kaasuttimeen.
Toinen kysymys liittyy (manuaali) vaihteiston öljytikkuun jonka tuki oli ruostunut poikki. Uusimme tuen mutta minua jäi vaivaaman se että pääseekö tikun juuresta roskaa vaihteistoon vai onko se tiivis vaikka se liikkuukin aika vapaasti edestakaisin jos tukea ei ole. Oli onko asia kunnossa kun tuki on paikallaan vai pitäisikö tikun juurta vielä tilkitä jotenkin?
900i -87 outo klöntti alipainesäätimen ja imusarjan välissä
Alipainesäätimen letkun hidastin littynee päästöjenhallintaan. Ei se kai ihan yksisuuntaventtiili ole, virtaa molempiin suuntiin jonkin verran kuristettuna, toiseen suuntaan vähän vapaammin. Oikea asennussuunta on joka tapauksessa to distributor -teksti kohti virranjakajaa.
Vaihteistoöljytikun juuressa on kumikaulus, joka joustaan jonkin verran. Jos kumi on ehjä, niin ei liene syytä huoleen. Jos kumi ei ole ehjä, niin öljyä vuotaa kyllä ulos siitä kohdasta.
Vaihteistoöljytikun juuressa on kumikaulus, joka joustaan jonkin verran. Jos kumi on ehjä, niin ei liene syytä huoleen. Jos kumi ei ole ehjä, niin öljyä vuotaa kyllä ulos siitä kohdasta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00