tulipahan käytyä konttorilla (900 1985 sedan) ja tuomio oli aika tyrmäävä:
hitsattavaa on ja paljon:
-oikea etusuoja
-alapalkki etuoikea
-oikea takapyörän kotelo
-vasen takapyörän kotelo renkaan takaa
noh, pelit on ja mig pysyy kourassa, mutta kysymys onkin?
-saako etulokasuojaan korjauspaloja mistään (tai olisko jollain ehjä suoja, vaaleansininen mieluummin)?
-kannattaako alkaa hitsaamaan tommoista 418000km ajettua autoa (esim. nettiautossa oli parempi hintaan 230€:a, siis ajettu 300000)?
kaikki muu kyllä toimii, katsastusherra sanoi ettei viitsi ovia hakata, tulee vaan lisää reikiä.
mitäs olette mieltä?
-eeko
Sanoisin etten välttämättä itse viitsisi tuota lähteä hitsailemaan, kerran noinkin paljon korjattavaa löytyi, sekä mahdollisesti hitsauksien edetessä saattaa lisääkin ilmaantua + oletettavasti ovien korjaus. Autolla on ajettu jo noinkin paljon joten se ei liene muutenkaan enää täysin priima?
Onneksi noista on kivasti tarjontaa
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
en minäkään lähtisi rakentamaan. 900:ia tässä maassa riittää. Jos meinaa loppua, niin ruotsista lisää. Nää on vähän kuin ratikoita. Jos yksi jättää, niin seuraava on jo näkyvissä. Ehjät autot on ainoastaan jonkin arvoisia, muiden ollessa kierrätyskamaa merkistä tai mallista riippumatta. hitsaamiseen käytetyllä vaivalla ja jälkitarkastuksen rahalla tosiaan saa jo leimatun auton + vanhasta varaosia.
Viimeksi muokannut Sami, Ti Elo 30, 2005 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jos auto pitäisi hitsauttaa ulkopuolisella, varmaan miettisin kahdesti. mut jos itsellä on vehkeet, ja auto on teknisesti muuten luotettavassa ja kunnossa ja huollettu, niin eikös silloin jää punnittavaksi vaivannäkö vastaan tuleva käyttöarvo (eikä suinkaaan myyntiarvo).
vieraan käytetyn auton käyttöönotto on aina oma rahareikänsä; usein saa tehdä määräräaikaishuollon toimenpiteet jotta auto on ns. normaali-käyttökunnossa. tulpat, nesteet, johdot yms. pientä uusittavaa löytyy loppujen lopuksi aina yllättävän pitkä lista. ja tämän hintaluokan autoissa tulee boonuksena aina joku yllätys, esim jarru alkaa laahaamaan, pyöränlaakeri ujeltamaan, vesipumppu, bensapumppu, pallonivel jne jne.
autojen myyntiarvossa heijastuu huonosti se, mitä huoltoja auto kaipaa. ja tuo kostautuu tämän hintaluokan autokaupoissa; minäkin ostin keväällä 300 euron auton, leimaa oli jäljellä lokakuun loppuun. niin siinä kuitenkin vain kävi että remppaa ja huoltoa on tehty jo varmaan 400 euron edestä (en uskalla tarkistaa, summa on varmasti suurempi, otin opiskeni, ehkä). käyttöarvot ja myyntiarvot kulkevat ihan omia polkujaan
aivan eri tavalla on mahdollisuus järkeillä, jos on mahdollisuus säilyttää nykyinen auto varaosa-autoksi tulevalle ostokselle kuten Sami kirjoittaa. varaosa-autohan on tässä "elämäntavassa" ehjääkin arvokkaampi
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kori on kärryn arvokkain osa ehdottomasti. kun son loppu niin laulukin on loppu.
Vaikka jotakuta himottaisi itselleen "ilmaiseksi " hitsailla niin rajatapauksissa kantsii kysyä joltain kokeneelta jotta kannattaako, usein ei, omaa vaan rakastaa liikaa ja on sokee.
kuten kamut edellä kertoili vanhoja suht ilmaisia on tyrkyllä, niistä vaan valkkaa parhaan jne
aatelkaa ny, parempia koreja mänöö raakasti paaliin, veikkaisin
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Tekniikkaa vaihtaa paljon helpommin kuin koria hitsaa. Tämä on ainakin minun mielipide.
Asiat pitää tietysti suhteuttaa. Pohjaan saa kyllä muutaman paikan hitsailla ennenkuin vastaa vaihdelaatikon vaihtoa.
Omilla taidoilla ja vehkeillä vaihdelaatikon vaihtaa 8h, eli normi työpäivässä. Tämä sitten ei sisällä mitään muuta. Stefojen sun muiden vaihdot tulee tuohon päälle.
Kytkimen esimerkiksi vaihtaa 1.5h helposti, kun on pelit ja pensselit. 1.5h:ssa ei kovin montaa ruostepaikka kerkeä auton alla konttaamaan.
Kaasarin vaihtoi 30minuuttiin kun oli varaosa valmiiksi kädessä ja vanha irtosi imusarjasta siististi jättäen tiivisteen ehjäksi.
Samaa mieltä. kori on auton kallein osa.
Minulla on ollut omien autojen kanssa nyrkkisääntönä, että suoralle lattia/verhous -pellille voin hitsata, mutta kun kotelot on rei-illä, on auton osalta laulut laulettu. Satkuissa valitettavasti on täytynyt venyä vetaritunnelin pohjan hitsaamiseen ja se on ollut ainut poikkeus tuosta säännöstä.
Jos ei erityisesti rakasta hitsausta, rälläköintiä ja alustamassan käryä, olisi ehkä viisaampaa ostaa ei-laho yksilö, hintaahan noilla ei montaa satasta ole.
Ja kun kori on päässyt pahaksi, se täytyisi purkaa ja hitsata kunnolla alusta loppuun, nuo vuosittaiset pikakorjauspaikat eivät tahdo kauaa kestää, ja hitsattavaa tulee joka vuosi lisää.
Etsi vaan hyvä yksilö joka ei ole ehtinyt vielä sekoittua happeen kovin pahasti, noita satkuja kun on vielä melkein riesaksi asti
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kyllä, multakin saa ostaa tuon satkun pois, lahoa ei pitäisi pahemmin olla, ovissa tietty iän mukanaan tuomat ruosteet. Voisin siirtyä vanhempaan kalustoon, ja jättää nämä modernit lelut niitä arvostaville
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tuo kaveri osti sen minulta keväällä, oli erittäin jämäkkä ja hyvä peli kaikin puolin, ja siistissä kunnossa. Ajoin sillä vajaan 3kk, eikä mitään moitittavaa ollut ja meni katsastuksesta läpi (kaasari korjautettiin ja toinen jousilautanen vaihdettiin).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98