By-pass OG Turboon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

By-pass OG Turboon

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onko OG Turboon mahdollista laittaa by-pass-venttiiliä? Vaikuttaako negatiivisesti moottorin tai APC ja ruiskuboksien toimintaan?

Auto on siis tuo mun OG900T16 M1992 ja ruisku on Lucas.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Täh? Siis eikös noissa uudemmissa muka ole bypassia, kun 1984 900T16:ssakin jo on...

Eski
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

S mallis ei kait ole.
Lucasista päättelin???
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulla on ainakin lucas ja S malli, jossa on by-pass. Täysin vakiovehje. Ei APC:ta aikä välijäähdytintä. Olikohan 91:stä eteenpäin kaikki T16 mallit lucasilla?
Citroen C5, OG900t16
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tä? Pitäiskö tuossa olla by-pass? Pitääpä tutkia tarkemmin, kun siinä on niin perkuleesti niitä putkia ja letkuja. Missä päin se by-pass on? Niin, pirssi ei oo S-malli.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tossa vanhemmassa T16:ssa ainakin on tässä kuvassa näkyvä
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/pics/ ... /letku.jpg kumiletkumutka kiinni turbossa ja tuohon pieneen reikään tulee bypass-vena. Aika hankalassa paikassa verrattuna Trionic-laitteisiin.

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pitääpä kattella sitten sinne ahtimen suuntaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä -92 turbossa on aina vakiona by-pass. 8-venttiilisissä ei ole eikä '84 vuosimallin t16:ssa (tehtaalta). 90-93 T16:t ovat lucasilla samoin kuin S:t, ja ässissä on myös by-pass vakiona.

Se löytyy hiukan piilosta sieltä kytkinkopan yläpuolelta.. Voi vaikka yrittää seurailla alipaineletkuja, kyllä yksi niistä sinne by-passille johtaa. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Siitä imusarjasta seurailee sitä ahtimelle päin menevää letkua, niin löytyy.
By-pass on löytynyt ainakin kaikista minun turboista ja pitäisi olla kaikissa saabin turboissa muutenkin? Alipaine ohjattuna sen tehtävänä on päästää imuputkiston paine takas ahtimeen, kun kaasu nostetaan. Vaimentaa tätä muutosilmiötä, mikä seuraa, kun kaasuläppä sulkeutuu yhtä-äkkiä.

edit: oho, kerkis kaverit jo vastata. No, sama asia tulee uudestaan :D eikä sittenkään näköjään kaikissa turboissa ole tuota by-passia...
Citroen C5, OG900t16
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Itselläni on OG-84 T16
On kait vain Aerossa nuilla vuosilla.
Eikös sen bypassin lähtö ole läppäkotelossa. Eniten keulaapäin on minulla tulpattu reikä, bypassin paine puoli siihen. Ja se kumireikähärveli on se minne bypassi puhaltaa ulos.

Mitenkäs oli se mopon tehofiltteri ja takaisku vena --> ulospuhaltava wlopWOOOOOSH :D
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Mulla ei ainakaan ollu -84 aerossa by-bassia vakiona mut kannattaa laittaa jos sitä ei löydy. Boschin ruiskussa nuo mopo filtteri viritykset ei ainakaan toimi, oon ite kokeillu ja on ollu jonkun verran juttua niistä ennennkin täällä. Minkään laista ääntä siitä ei saa irti (boschin ruiskussa) ellei ota imu putkea irti ilman putsari kotelosta ja että auto pysyis käynnissä. Ei hyödytä edes vaikka niitä laittaa kaks vierekkäin jos ilman putsari/vv suodatin on paikoilla, oon kokeillu.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Olihan siellä by-passi ja oli muuten piilossa. Inttisanastolla suorastaan "paremmassa piilossa" :lol: Näytti se alipaineletku hieman haperolta joten pistän sen vaihtoon jahka kerkeän.

Tilaa oli sitten niin vähän, että tuohon on varmaan turha alkaa laittamaan taivaalle puhaltavaa by-passia. Ellei sitten putkella tuo by-passia väljempään tilaan. No, never mind. Pidän tuon niin vakiona kuin Saabin 185hp virisarjalla, JT:n downpipellä, sporttikatilla ja Ferritan puolisarjalla voi :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Elä laita taivaalle puhaltavaa, LH-jet menee rikkaalle, jos tuuppailet jo mitattua ilmaa pois järjestelmästä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jope kirjoitti:Elä laita taivaalle puhaltavaa, LH-jet menee rikkaalle, jos tuuppailet jo mitattua ilmaa pois järjestelmästä.
No, enpä usko et LH-jet tekee yhtään mitään, jos autossa on Lucasin ruisku :D Mutta Lucas toiminee vastaavasti kuten Boschilainen joten jätän noi harakoille päästelevät laittamatta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin