Taidan vaihtaa merkkiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: ai niin

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Eero kirjoitti:jäin kerran muuten sitikan sisään kun keskuslukko juuttui ja sähköikkunat ei auenneet.
Miten pääsit ulos? :lol:
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

qaw kirjoitti: Yleisestiottaen melkein hävettää miten saabistit pitää omaa merkkiään maailman napana, kaikki muut on täyttä p***aa eikä aiheeseen edes viitsitä tutustua. Kannattais itse kunkin avata ne silmät välillä :)
Ääh! Turha hävetä.. Samahan se on muilla merkkifanaatikoilla :lol: . Sopii käydä kysymässä naapurin teini-bemaristilta jotain Saabista, niin vastaus tulee tod. näk. tyyliin " --ttu eihän ne oo ees turvallisia --ttu" :roll: .
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: ai niin

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jokke A kirjoitti:
Eero kirjoitti:jäin kerran muuten sitikan sisään kun keskuslukko juuttui ja sähköikkunat ei auenneet.
Miten pääsit ulos? :lol:
Soitin edelliselle omistajalle... Ei se vastannut olin kaupungilla ja päätin ajaa kotiin ja yrittää uudelleen. Kotona taas pelas ja ei sen jälkeen enää koskaan oikutellut
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
farmari95
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 17, 2003 11:31
Paikkakunta: SEINÄJOKI Halkosaari

merkin vaihto

Viesti Kirjoittaja farmari95 »

Turhia kommentteja merkin vaihdosta tällä palstalla, sillä eiköhän se ole selvä asia, että "ranskalaiset" kuuluu nakkikiskalle! :lol:
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Jaa citikkako???

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

älä nyt ihmeessä sitruunapatonkia mene vaihtamaan! Itselleni riitti muutama kuukausi Xanttua ja sillon lähti. Ei noita fransmanneja oikein autoksi kehtaa sanoa. Ainut hyvä puoli sittarissa oli alustan korkeuden säätö. Mitäs muuta siitä jäikään mieleen...hmmm...huonosti suunniteltu kone ja alustan tuenta nyt tulee ekana mieleen :?
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ei tämä mielestäni ole keskustelua muunmerkkisistä, vaan Saabin haukkumista kalliiksi. Jota se ei todellakaan ole, jossain määrin arvostuksen puutteesta johtuen.

Esimerkkinä voin vaikka pitää keskiviikkona itselleni ostamani ruiskusatku. Jos joku löytäisi ja toisi näytille tuplahintaan vertailukelpoista autoa, nostaisin jo hattua! 8O (Ei sitä ihan noin vaan löydä minkäänmerkkistä HYVÄÄ autoa 4-500€:n budjetilla..!)

Eikä IHAN kaikkea tarvitse tännekään purkaa, tee kuten parhaaksi näet! Ja se saamasi auto ei taida myöskään vahvistaa tätä juttuasi.. Teet sille tietysti mitä haluat, muttei ehkä kannata mennä ainakaan sitä vaihtamaan muunmerkkiseen, ja jos teet niin, älä AINAKAAN hehkuta siitä täällä. Kuva
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kyllä minä ainakin olen saanut joka kerta ihan sitä mitä olen ollut ostamassakin.. usein jopa paremmankin.

Käytetyn ja vanhan auton ostaminen on aina arpapeliä, etenkin jollei malta tutkia/ottaa selvää tarpeeksi. Jollei omat tiedot/taidot riitä, niin ihan takuulla täältä foorumilta löytyy päteviä vapaaehtoisia kavereita tutkimaan ostokkia.. näin välttyy pettymyksiltä.


Mainittakoon sinulle esimerkkinä tämä minun nykyinen kulkine, hankintahinta+rekisteröintikatsastus kaikkineen 90eur... sisältäen täyden tankin, uuden käyttämättömän vesipumpun(paikallaan olevakin on ok), uudet jarrusatulat edessä, uudet iskarit ympäri auton, kahdet renkaat joista kesänakit aluvanteilla jne...

No ehkä tämä oli liiankin hyvä esimerkki, eihän aina tuuri voi käydä.. joten mainittakoon toinenkin:
Edellinen(ja tuleva) kulkine hankittiin hintaan 200mk vaihtaen tavaraan, tiedossa oli että ahtimen laakerit sekä runkolaakerit ovat entiset... alle 1000mk vaan sekin kulki, vaikka olikin seissyt 9 vuotta paperisotkujen takia.

Ai vieläkin pelkkää hyvää tuuria? No kerrottakoon mikä oli sitä edellisen auton tarina... ostin 150mk -98 Unon, etukulma kolaroitu. Päivä oijottiin kaverin kanssa ja osiin meni 150mk, ajelin vuoden ja myin hintaan 3400mk... ja talvinakit 150mk siihen päälle.

Omaa työtähän noihin on mennyt jonkinverran, mutta kuitenkin erittäin kohtuullisesti ja töihin ei ole tarvittu mitään eksoottisia erikoistyökaluja.

Sitä saa, mitä ostaa. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10409
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

psa vastaan saab. Kun meet varaosakauppaan, psa-tuotteen kanssa täytyy ottaa rekisteriote mukaan varaosatiskille. Kun meet ostaa saabiin osia, niin riittää että kertoo korimallin ja vuosimallin. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Psa-yhtymän tuotteista minulla on kokemusta seuraavanlaisesti:
2x BX 16TRS (-87 ja 85), Visa 1.1RE (-85), Peugeot 405Mi16 (-88). Näistä kulkineista oli ehdottomasti paras tuo Visa, BX:t alkoivat olla jo ikääntyneitä, ja satuin ostamaan ne molemmat sellaiseen aikaan että sain juuri aloittaa uuden "kierron" sen kuluvien osien vaihtamisessa. Vaihtoon meni mm. takajousitolpat, hydrauliputket, etupään nivelet, renkaanlaakereita, hydraulipumppu, takatukivarsien helat, jnejne.

EI BX ole hurjasta maineestaan huolimatta mikään täydellinen fiasko, vanhemmiten auto vaatii kylläkin jonkimmoista asianharrastajaluonnetta, sillä auton ylläpito ei ole täysin vaivatonta ja uusia ihmeellisyyksiä saattaa löytyä päivittäin, kuten esim. keskellä Mechelininkadun ruuhkaa itsestään irtoava vaihdekepin nivel (pieni muovinivel, v-mäisessä paikassa rintapellin edessä).
Ajettavuuskin on ihan ok kun huomioidaan kuinka pienestä ja kevyestä autosta on kysymys.
Sähkövikoja en huomannut kummassakaan yksilössäni.
Ihan jollainlailla positiivinen kuva jäi , mutten siltikään ikinä sellaista enää ostaisi enkä suosittelisi kenellekään :wink: :lol:

405Mi16 -surkein auto jonka olen omistanut, suunnilleen kaikki mahdollinen tuli siitä korjattua (moottoria ja vaihdelaatikkoa lukuunottamatta). Uusia ongelmia lähes joka päivä/viikko.
Tässä autossa oli sähkövikoja sitten BX:ienkin puolesta.
Positiivista tässä kulkineessa oli kivanluontoinen moottori.

En suosittele Psa-yhtymän tuotteita :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ottakaapa muuten huomioon eri merkkejä kehuessa tai mollatessa, mikä on kunkin merkin pääasiallinen markkina-alue.
Ranskalaiset, italialaiset, saksalaiset, jne suunnitellaan ensisijaisesti keski- ja etelä- euroopan oloihin ja mitoitetaan kestämään sikäläinen auton keski-ikä.

Amerikkalaiset autot tehdään kertakäyttöfilosofialla leveille ja suorille teille maahan, jossa ei voi liikkua ilman autoa ja jossa bensa on (oli) puoli-ilmaista

Jos nyt muutama prosentti tuotannosta eksyykin johonkin pohjoiseen napapiirin tuntumaan jääkarhujen keskelle niin entä sitten? Ei autovalmistajien kannata nostaa tuotantokuluja käyttämällä arktisiin oloihin soveltuvia materiaaleja kaikissa autoissa.

Jos nyt joku auto onkin ruostunut korjauskelvottomaksi vähän yli kymmenvuotiaana, niin entä sitten? Sen ikäinen auto kuuluu paaliin muutenkin.

Tarina kertoo, kuinka Citroenin suomalainen maahantuoja (Auto-Bon?) aikanaan ilmoitti tehtaalle asiakkaiden valittavan, että Sitikka on kylmä talvella.
"Ei Citroen ei ole liian kylmä talvella. Suomi on liian kylmä talvella" oli valmistajan vastaus.

Ford mainosti vielä 80-luvun alussa, kuinka Taunuksen kylmäkäynnistyminen testattiin jopa :!: 20 asteen pakkasessa.

Totuus on, että vain Volvo ja Saab suunnittelivat aikoinaan autot täkäläisiin oloihin. Nykyään Ford ja GM todennäköisesti vähät välittävät jostain marginaalisista markina-alueista.

Hyviä autoja tekee moni tehdas mutta olennaista on se kuka tekee hyviä autoja täkäläisiin olosuhteisiin. Pelkkä neliveto tai siperiaan mitoitettu lämmityslaite eivät tee talviautoa eikä vapaan nopeuden autobahnin ajo-ominaisuudet takaa hyvää kulkua suomalaisella roudan syömällä pikkutiellä.

EDIT: ajatus- ja kirjoitusvirhe.
Viimeksi muokannut Svc, La Syys 03, 2005 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Svc kirjoitti:Ottakaapa muuten huomioon eri merkkejä kehuessa tai mollatessa, mikä on kunkin merkin pääasiallinen markkina-alue.
Ranskalaiset, italialaiset, saksalaiset, jne suunnitellaan ensisijaisesti keski- ja etelä- euroopan autot tehdään etupäässä sikäläisiin oloihin ja mitoitetaan kestämään sikäläinen auton keski-ikä.

Amerikkalaiset autot tehdään kertakäyttöfilosofialla leveille ja suorille teille maahan, jossa ei voi liikkua ilman autoa ja jossa bensa on (oli) puoli-ilmaista

Jos nyt muutama prosentti tuotannosta eksyykin johonkin pohjoiseen napapiirin tuntumaan jääkarhujen keskelle niin entä sitten? Ei autovalmistajien kannata nostaa tuotantokuluja käyttämällä arktisiin oloihin soveltuvia materiaaleja kaikissa autoissa.

Jos nyt joku auto onkin ruostunut korjauskelvottomaksi vähän yli kymmenvuotiaana, niin entä sitten? Sen ikäinen auto kuuluu paaliin muutenkin.

Tarina kertoo, kuinka Citroenin suomalainen maahantuoja (Auto-Bon?) aikanaan ilmoitti tehtaalle asiakkaiden valittavan, että Sitikka on kylmä talvella.
"Ei Citroen ei ole liian kylmä talvella. Suomi on liian kylmä talvella" oli valmistajan vastaus.

Ford mainosti vielä 80-luvun alussa, kuinka Taunuksen kylmäkäynnistyminen testattiin jopa :!: 20 asteen pakkasessa.

Totuus on, että vain Volvo ja Saab suunnittelivat aikoinaan autot täkäläisiin oloihin. Nykyään Ford ja GM todennäköisesti vähät välittävät jostain marginaalisista markina-alueista.

Hyviä autoja tekee moni tehdas mutta olennaista on se kuka tekee hyviä autoja täkäläisiin olosuhteisiin. Pelkkä neliveto tai siperiaan mitoitettu lämmityslaite eivät tee talviautoa eikä vapaan nopeuden autobahnin ajo-ominaisuudet takaa hyvää kulkua suomalaisella roudan syömällä pikkutiellä.
Olen miettinyt samaa ja todennutkin käytännössä Fiatin ja Citroenin omistajana. Ja kun käy Etelä-Euroopassa, niin saa hieman käsitystä, missä käytössä ne autot siellä on, kun kylät on kiinni toisissaan jne.

Toi viimeinen lause tuo mieleen Ladojen suosion naapurimaassa. Tosin, kai tiestön kunto sielläkin on paranemaan päin, luulisin/toivoisin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: Saab 99 GL Super '76
instagram.com/autoileva_veijari
Scania
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 09:10
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Scania »

Svc kirjoittaa asiaa. Ja oma lusikka soppaan pitää tietty työntää kanssa: en minä ainakaan täällä jaksais pyöriä jos Saabit ei olis lähellä sydäntäni. Tää on Saab-Klubi ja täällä käsittääkseni pyörii ne, joiden intohimona on Saabit. Jossei nappaa niin ei sekään haittaa, mutta ite en jaksais lähteä toisten automerkkien foorumeille kehumaan Saabia tai haukkumaan muita merkkejä minkään perusteella. Tai kitisemään kuinka kallis ja hankala auto Saab on. Elämä on.

Kuten tossa tulikin jo aikaisemmin: jokainen löytää varmasti sellasen auton mistä tykkää ja jos ei, niin, kenenkähän vika se sitten on :roll:

*purkautuminen suoritettu*
Homo Saabiens
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Paljonkin ranskalaisten autojen kanssa olen ollut tekemisissä (yhden Citroënin omistan tälläkin hetkellä) eikä ole mainittavampia vikoja tullut eteen. Ja mukavia pelejä ajaa ovat kaikki olleet. Ainoa negatiivinen asia on että aina saa kuulla v****ilua asiantuntemattomilta :D
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

kristian kirjoitti: Ainoa negatiivinen asia on että aina saa kuulla v****ilua asiantuntemattomilta :D
Asiantuntemattomilta? Otan tuon henkilökohtaisena loukkauksena. :lol:
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Miksi täällä ei ole mitään mainintaa japanilaisista? Vai onko japsiauto saabistille ylivoimainen käsite? Ei millään pahalla..

Sitä vaan, että jos etsii edullista, varmatoimista, halpakäyttöistä ja helppoa autoa, japanilaisista löytyy vaihtoehtoja.

Itse olen omistanut kaksi Saabia, kummatkin 900 turboja. Lisäksi olen omistanut kuusi japanilaista; yhden Mazdan, yhden Toyotan sekä neljä Nissania. Jos vertailee näitä autoja miltä tahansa kantilta (ylläpitokulut, hinta/laatu, luotettavuus, yms.) kyllä japsit vievät voiton aika puhtaasti. Ja tässä siis puhutaan hankintahinnaltaan sekä iältään samantasoisista autoista (80-lukuiset).

Saabeja sai rapata ja korjata vähän joka kantilta. Lähes idioottimaiset jarrut, maailman huonoin ruiskutusjärjestelmä sekä ihmeelliset tyyppiviat saivat repimään tukkaa päästä enemmän kuin kaksi kertaa. Ei sinänsä, mukavia pirssejä muuten, liikui mukavasti kunhan vain polki tarpeeksi (normaaliajossa kuin olisi kuminauhaa venyttänyt). Maantieajossakin ihan jees, ehkä hieman turhan äänekkäitä.

Otetaanpa sitten japseista yksi esimerkki. Nissan Sunny vm.84. Hintaa oli 340 euroa ja ajelin sillä reilun vuoden ja 15tkm. Öljyt vaihdoin kahdesti, sekä tulpat. Isommat korjaukset olivat: toinen takapyöränlaakeri ja startin hiilet. Omana työnä. Eipä sitten muuta. Mukavaa, varmaa (mutta tietenkin tavallaan kiikkerää) menoa ilman suuria huolia. Tehoiltaan ei tietenkään mikään häävi, 75 heppaa riitti kuitenkin normaaliajoon. Kulutus oli luokkaa 6-7 litraa satasella ajosta riippuen. Ei ehkä mikään katseidenkääntäjä, mutta vei paikasta A, paikkaan B.

Kyllä japseista on autoksi. Edullisen hintaluokan autoista omalle ostoslistalleni menisi (edelleen) Nissan Sunny. Vuosimallista 87 eteenpäin erittäin varmatoimisia pirssejä. Tekniikka on yksinkertaista ja varmaa, koneet ovat luotettavia, kunhan muistaa kunnon öljyt, sekä vaihtaa ajallaan (pätee tietenkin kaikkiin moottoreihin). Kori pysyy yllättävän hyvässä iskussa, ruoste ei ota lähellekään niin herkästi kuin esim. saman ikäisessä Toyota Corollassa. Ainoat mitä Sunnysta kannattaa ostaessa tarkastaa on seuraavat: ettei vetarit raksuta (tosin ei ajoa haittaa). Se että viitosvaihde pysyy päällä (oikeastaan ainoa ikävämpi tyyppivika noissa), tietenkin jos ajaa vain kaupungissa niin mitä väliä.. Varsinkin takaiskarit ja jouset saattaa olla väsähtäneet. Ruostevaurioita saattaa olla lähinnä helmoissa sekä takaoven kohdalla takarengaskaaressa.

Mutta vielä hieman Saabeista. En sano, ettenkö Saabisti olisi vieläkin, vaikka ko. merkkistä autoa en enää omistakaan. Saabismi on kai ”verissä”, ei siitä parane. Enkä sano, että edes haluaisin parantua. Kyllähän Saab autona (siis juuri turbo-saab, muuta en itselleni kelpuutaisi) saa keskustelua aikaan, ja on siinä aina tietty ”fiilis” mukana. Siinä on ”sitä jotain”.

Yksi asia on kuitenkin varma, kun Saabeista puhutaan: kasitappista en enää koskaan osta, nuo kaksi riittäköön kokemukseksi niistä. Vaikka onhan OG900 turbo aika vänkä peli, niin täytyy sanoa, ettei enää koskaan, kiitos. Ei edes 16-tappisena.

Jos joskus vielä Saabin ostan, niin se on matalakeula 9000 tahi sitten 9-5. Mutta tuollaiset ovat vielä kaukana haaveissa, olkoon kulkineeni nyt sitten pyörä.. tai ehkä ostan jonkun japsin, jos sopiva vastaan sattuu.

Oikein mukavaa syksyn jatkoa kaikille.
Vastaa Viestiin