AAMUKÄYNNISTYSONGELMIA / SAAB 900i

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vms
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2003 14:52
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

AAMUKÄYNNISTYSONGELMIA / SAAB 900i

Viesti Kirjoittaja vms »

Kesän kuluessa on Saab 900i ( 8 venttilinen ) vm88 autoni alkanut kenkkuilla seuraavasti:

1)
Aamuinen ensimmäinen käynnistyminen vaatii useita yrityksiä. ( Sitten kun on kerran saanut käynnistymään lähtee päivän kuluessa, tuniytenkien seisokin jälkeen, käyntiin heti kun vain avainta vähän näyttää)

2)
Tyhjäkäynti pudonnut turhan alas, sinne 500..600 rpm:n kieppeille.


Ruiskupuolella ei ole vuotoja ja myös kylmäkäynnin ruiskusuutin antaa annoksen käynistysvaiheessa.

Mistä lähteä hakemaan vikaa ?

Kuten edellä mainitsin kylmäkäynnistyksen lisäruisku toimii kuten pitääkin.
Lisäsin hiukan kierroksia kaasuläpän ruuvista, joten sain tyhjäkäyntikirerrokset 700 rpm:n kieppeille.

Mutta tuo aamuinen käynistys vaatii eedelleen sahaamista. Kaasupolkimen asennolla ei näyttäisi olevan merkitystä - ehkäpä helpoimmin kun ei koske lainkaan.

Jotenkin tulee tuntu kuin ei saisi riittävän rikasta seosta. Seosruuviin en ole kovin halukas kajoamaan ilman että samalla olisi mahdollisuus pakokaasuanalyysiin.

Pahin mielikuvani on kansivaurio, mutta eikö sen tulisi ilmetä muutoinkin ja vaikuttaa käynnistymiseen myös lämpimänä ?
( Vaihtokansi remontteineen maksaisi varmaan koko auton arvon verran ? Kuinka on ? )

Kone lähtee käyntiin loistavasti heti kun on kerran aamusta sen käyntiin saanut - siis käynnistyvyysongelmiin riittää kun on aamusta käyttänyt vaikka vain 15..20 sekuntia.

Miten kansivauriot helpoimmin tuitkittavissa ?
Jäähd.nesteet säilyvät = eivät "kulu"

Mitä tekijöitä tulisi/voisin kotikonstein ja välinein seuraavaksi läpikäydä ?
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Pikkusen samanlaisia oli oireet omassa 900:ssa aikoinaan.

Polttoainepumpun paine ja tuotto pitäis ainakin tarkistaa.

Jostain syystä sulla häviää pensat putkista yön aikana. Tähän voi syynä olla a) vuotava suutin ja/tai b) pumpussa muistaakseni on takaiskuventtiili, joka voi vuotaa, ja painevaraajakin voi olla sökö. Sahaamisen voi välttää kun ennen käynnistysyritystä kääntää virrat päälle ja antaa olla kunnes pumppu pysähtyy, tämän kun toistaa 4-5 kertaa, niin selviää onko vika pumpun vai suuttimien päässä.

Kannattaa myös tarkistaa, ettei ilmamassamittarin lautanen ole "liimaantunut" kiinni öljytahmalla.

Kansivaurioon on osaa ottaa kantaa, mutta tuntuu epätodennäköiseltä.
anahei
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 16:38
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja anahei »

Itselläni on 900i vm.91. Siinä aamuisten käyntiongelmien syy on katalysaattori, jossa on ilmamassamittarit ja pelit ja ne kun laitetaan 8-venttiiliseen antiikki koneeseen, niin ei ihme jos ei toimi. Mun saappi lähtee kyllä käyntiin, mutta sammuu ensimmäiseen risteykseen ja sen jälkeen sitä saa sahata jonkun aikaa käyntiin. Sitä on käytetty merkkiliikkeessä ja yhdessä jyväskyläläisessä saappeihin erikoistuneessa yksityisliikkeessä, mutta apua vaivaan ei löydy. Paitsi jos vaihtaa ruiskun kaasariin. :(
petrite
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 20:42
Paikkakunta: Helsinki

käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petrite »

Teillä on siis saabissanne sama malli kuin minullakin myös vuosimalli, niin käynnistysongelmaa. Mulla on taas sellainen ongelma että lämpimäksi ajettuani saabi ei meinaa hörähtää vasta kun on kymmenen kertaa yrittänyt käymään.

Auton tulee seisoa puolestatunnista tuntiin, että sitä saa sahata oikein olan takaa käynnistyäkseen!!

Kylmänä heti käyntiin, pakkasella kuin pakkasella! :S

Mikä neuvoksi? Vuotaiskohan jokin ruiskutussuuttimista?
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Käynnistysongelmista

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Melko yleisiä vikoja aiheeseen liittyen :

- Kaasuläppäkotelo likaantunut kaasuläpän kohdalta ( irroita kumikartio
ja laita kaasuläppä täysin aukiasentoon ja puhdista rasvanpoistoaineella
ja rievun avulla karsta kurkusta)

- kaasuläpän ja tyhjäkäynnin säätö suoritettu mahdollisesti väärin ( ohi-
virtausruuvi ensin täysin kiinni ja läpän ruuvista säätö 600 -700 r/min ja
ohivirtausruuvista loput . Tyhjäkäynti 850 -900 r/min)

- Ilmaläppälevy epäkeskeisesti kartiossa tai likaantunut, eli jumittaa kar-
tiossa. (läpän keskitys ja puhdistus)

- Polttoainesuuttimet kuluneita eli antavat epätasaisia ja "karkeita" suih-
kuja. (suuttimien tarkastus /vaihto)
HRalli
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

petrite kirjoitti:Teillä on siis saabissanne sama malli kuin minullakin myös vuosimalli, niin käynnistysongelmaa. Mulla on taas sellainen ongelma että lämpimäksi ajettuani saabi ei meinaa hörähtää vasta kun on kymmenen kertaa yrittänyt käymään.

Auton tulee seisoa puolestatunnista tuntiin, että sitä saa sahata oikein olan takaa käynnistyäkseen!!

Kylmänä heti käyntiin, pakkasella kuin pakkasella! :S

Mikä neuvoksi? Vuotaiskohan jokin ruiskutussuuttimista?
Taistelin aivan vastaavan ongelman kanssa, syylliseksi vastentahtoisesti ilmoittautui lukuisien tuntien ja kirosanojen jälkeen määränsäätimen kupeessa(bensapaluuletkun vieressä) oleva paineensäädin.

Lisäys: Ja kun lähti pitkän sahauksen jälkeen käyntiin, kävi ensin hetken vajailla pytyillä ihan kun järjestelmä olisi ollut aivan kuiva..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yks yleinen moka on säätää tyhjäkäyntiä kaasuläpästä.

Ensin säädetään kaasuläppä. Kierrä säätöruuvia kiinni, kunnes se juuri koskettaa rajoitinta ja sitten vielä 1/3kierrosta. Kaasuläpän ja seinämän välin tulee olla 0,05mm. Lukitse mutteri.

Tyhjäkäynti taasen säädetään kaasuläpän akselin yläpuolella olevasta ruuvista, joka kuristaa läpän ohi kulkevaa kanavaa.

vms:

Lisäilmaluistin jumittuminen kiinni voi olla todennäköisin syy liian alhaiseen tyhjäkäyntiin kylmällä moottorilla. Lämpimään moottoriin se ei vaikuta. Sen voi saada liikkumaan liuottamalla jollakin aineella, tai hommaat toisen tilalle. Jos tyhjäkäynti on lämpimälläkin moottorilla liian alhainen, vika on jossakin muualla.

Olethan tarkastanut, ettei missään oli ilmavuotoja, jotka pääsevät laihentamaan seoksia liikaa? Esim. Ventiilikoppaan menevän huohotusletkun kulmapalan tiivistekumi menee usein niin huonoon kuntoon, että moottori vetää ilmaa siitä välistä. Imuvuodot voivat aiheuttaa huojuvaa tyhjäkäyntiä.
petrite
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 20:42
Paikkakunta: Helsinki

VIKA LÖYTYI!!

Viesti Kirjoittaja petrite »

:D Kiitoksia kaikille minua auttaneille, teistä oli apua suunnattomasti!!
Vika todella löytyi!! Bensatankin juuressa oleva paineensäädin vuosi bensaa ja näinollen kulutuskin kasvoi julmetusti. Moottori ei saanut kunnolla bensapainetta kun oli bensavuoto. KIITOS!!! :D
Vastaa Viestiin