16V -93 tyhjäkäynti liian korkea

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

16V -93 tyhjäkäynti liian korkea

Viesti Kirjoittaja peinu »

Olisi varmaan pitänyt nimetä tämä aihe:"Kysymyksiä 900:sta". Näyttää olevan muotia ;)

No eipä tuo kauheen korkea ole, nippa nappa yli tonnin. Vaan Alfamerin pyhä kirja kertoo, että pitäisi olla 850rpm.

Tuo tyhjäkäynti luulisi olevan täysin ruiskuboksin hallussa. Voiko tuohon ihminen vaikuttaa jotenkin?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eiköhän tuossa -93:ssa ole tyhjäkäyntimoottori, joka saattaapi olla puhdistuksen tarpeessa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jotain tollasta mä veikkasinkin paitsi, että aikaisempien aiheiden perusteella tyhjäkäynti on liian alhainen tai soutaa jos tuo tyhjis on tukossa. Pitänee tsekata kuiteskin.

Muitako mahkuja ei sit olis?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tyhjäkäyntimoottorin jumitus aiheuttaa kyllä usein myös liian ylös jääviä tyhjäkäyntikierroksia. Toinen joka aiheuttaa tyhjäkäynnin koholla oloa on risa lämpöanturi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Ainakin tonnarissa tuppasi tyhjäkäynti joskus tosikovilla pakkasilla jäämään käynnistettäessä jopa yli kahden tonnin. Syynä oli likainen tyhjäkäyntimoottori. Pari kertaa ko. moottoria ruuvarin kahvalla kopauttamalla tyhjäkäynti tipahti normilukemiin. Pesemällä häipyi tuokin ongelma.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

jcarlson kirjoitti:Tyhjäkäyntimoottorin jumitus aiheuttaa kyllä usein myös liian ylös jääviä tyhjäkäyntikierroksia. Toinen joka aiheuttaa tyhjäkäynnin koholla oloa on risa lämpöanturi.
Onko lämpöanturi sama, kuin kojelaudan lämpömittarin? Se näyttää aina nätisti kohti itää, joten pitää varmaan etsiä tuo tyhjäkäyntimoottori ja kaapia tyhjäksi. Missä kohtaa tuo on?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lämpöanturi on sama kuin tonnarissa (molemmissa LH-jetronic), ja sijaitsee keskellä imusarjaa suutinten välissä. Sininen tökkeli, se 10-20e osa motonetissä. Ei ole sama kuin mittariston lämpöanturi, vaan ruiskun oma anturi.
Periaatteessa siis ihan samat metkut pätee LH-jet tonnariin kuin satkuun, eroa on vain hiukan osien sijoittelussa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kattelin tuota Alfamerin korjauskirjaa, mutta tyhjäkäyntimoottorista ei näkynyt mainintaa. Kulkeeko tuo kapine myös jollain muulla nimellä?

Missä tuo tyhjäkäyntimoottori siis on?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

peinu kirjoitti:Kattelin tuota Alfamerin korjauskirjaa, mutta tyhjäkäyntimoottorista ei näkynyt mainintaa. Kulkeeko tuo kapine myös jollain muulla nimellä?
Alfamerin tonnarikirjassa käytetään tyhjäkäyntimoottorista nimitystä joutokäyntiventtiili. Se sijaitsee imusarjan yhteydessä, siihen tulee kaksi letkua, toinen läppäkotelosta ennen kaasuläppää, toinen läpän jälkeen. Jos ei ole tyhjäkäyntimoottoria, niin sitten on vastaavanlaisella letkujärjestelyllä lisäilmaventtiili=lisäilmaluisti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kiitti, tota lisäilmaventtiiliä mä vähän arvelinkin. Se vaan ei näyttänyt moottorilta alkuunkaan :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin