ohjaustehostin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja juuso »

mistä johtuu satkussa ohjaustehostimen jäykkyys?

kaikki arvailut tervetulleita... :wink:
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Pitää käydä joskus punttisalilla....
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

:D (joo ei tekis pahaa...)

hmm...ohko muita hyviä ehdotuksia?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tukos jossain. Tai sitten ohjaustehostimen letkut on tehnyt saman ku kytkimen letku tekee. Eli hajoaa sisältä niin, että se irtoava puru tukkii ja estää nesteen virtauksen kunnolla...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

tarkennus vikaan:

eli tehostin on jäykkä auton ollessa kylmä. kun auto lämpenee :arrow: tehostin "notkistuu"... :?
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Sama vika omassa -86 mallin tehostajassa. Pelkäänpä vain, että joudut uusimaan hammastangon jos haluat tehostajan taas toimivan (352.86€ motonetissä). Kuluu meinaan noi ohjauksen osat sillälailla ettei tiivisteiden vaihto auta, eli vuotaa edelleen. Ohjasivat Saabin merkkiliikkeestä motonetin tiskille, koska hammastangon saa kuulemma huomattavasti halvemmalla sieltä.
Niin ja huomion arvoista lienee se, ettei kannata laittaa muita kuin saabin omia tehostajanöljyjä. On ilmeiseti ainoat öljyt mitkä pysyy edes sisällä. Itse en ole koittanut vaihtaa tiivisteitä, eli tämä on vain kuultua juttua. Ihmettelen kuitenkin tuota vuosimallia, koska -88 mallista eteenpäin piti ohjauksen osat olla eri matskusta, eli kestävämpiä. Voihan se olla, että selviät pelkillä tiivisteiden vaihdolla/perushuollolla. Toivotan onnea yritykselle. Jos saat tehostimen toimimaan, niin olisin kiitollinen tiedoista miten sinä onnistuit. Itse olen tyytynyt vääntämään kovempaa.
Viimeksi muokannut IlkkaO, Su Tammi 25, 2004 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

hmm...mikä sattuma, tää saabi on kans -86... :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi temppu on, joita ovat kuulemma usein tehneet: Siinä ohjausakselissa on tiiviste, nailonia tai sen tapaista. se halkaistaan vinoittain ja alkaa tehostamaan. Tietääkseni ohjaustehostimien perusvika olisi varsinkin vanhemmissa osittainen tehostaminen vain toiseen suuntaan tai kylmänä tehostuksen puute. Tuo vuosi 1988 on ratkaiseva sen rungon rakenteen osalta. Tuosta vuosimallista lähtien runko on parempi, eikä ohjausakselin sija kulu pilalle niin herkästi, kuin vanhemmissa. En ole varma voisiko tehostuksen puutetta aiheuttaa pumpussa olevan venttiilin jumittuminen tai roska. Venttiilin vajaatoiminta voisi paljastua esim. erilaisena tehostuksena eri kierrosluvuilla. Nämä oli sitten vihjeitä harrastajalta.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ennen kuin tekee mitään noin radikaalia, niin kannattaa tarkastaa alapallonivelet huolella. Just vaihdoin appiporukoiden satkuun alapallot ja ohjaus keveni huomattavasti.
Ja tietty saabin omat öljyt tehostimeen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9808#19808

En tiedä onko mitään samaa, muuta kuin vika. Kannattanee lukaista toikin
Vastaa Viestiin