turbokone ysikymppiin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

turbokone ysikymppiin?

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Tervehdys te viisaammat!
Ostin muutama kk sitten -86 mallisen Saab 90:n. Suunnitelmissani olisi tehdä siitä "sleeper", mutta kysyisinkin seuraavaa:

Käykö ysisatasen 16-venainen turbomylly suoraan heittämällä ysikympin keulille? Ajatuksessa olisi vaihtaa suht vakio turbokone (tai mahdollisesti ruiskukone) auton keulille ja ehostaa auto päällisin puolin alkuperäiseksi.
Jarrupuoli pitää joka tapauksessa kunnostaa, joten samalla vaivalla kai sinne alle menee turbo-satkun jarrupalat? Vai meneekö?

Tällä hetkellä ajokki on lauluautokäytössä, mutta ehkä jo vuodenvaihteen jälkeen alkaa perusteellinen kuntoutus, ken tietää... Talven yli auto saa kuitenkin lepäillä.

Tämmöistä kyselee
Matias N.
Turku
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

ysikymppistä ei voi turbottaa. Tehot menee yli. Koska "noppaa" on tehty vain 100hp kaasarilla, on maksimiteho 120hp. Dynottamalla tietysti, mutta kuka uskoisi 120hp 16v turboa?


-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tehdas taitaisi sallia, mutta Suomen laki ei.
8v ruisku menee kyllä. Kertovat, että on jopa kannattava homma, koska omainisuudet muuttuvat positiivisesti.
Vornasen pasilla on varmaan eniten asiasta kokmusta, koska Pasin nopan konetta oli lisksi härnätty muutenkin...taisi olla maan ainut 90i :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:taisi olla maan ainut 90i :)
Ei ainakaan enää ole ainut, J-anillakin on, ja jokos Myrkylläkin?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10957
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21690
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Miksi ei saisi? :roll: En ole tutustunut Suomen lainsäädäntöihin, mutta miten esimerkiksi tälläiset saadaan katsastuksesta läpi? http://www.jarnokalliomaki.com/galleria ... hp?album=1 :D
#2277
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Oletkos varma, että tuo on katsastettu?
Voihan se olla katsastettukin, mutta tuskin ainakaan täysillä ahtopaineilla. Ahtoja kun ei konttorilla mitata vaan katsotaan dynolappua. Harva katsari myöskään alkaa ahtimen tyyppikilpeä etsimään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

90 T16

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Itsekin ajatuksesta hekumoiden tutkin "kaikki" mahdollisuudet nopan turbottamiseksi: ainoa laillinen keino on hakea AKE:lta muutoslupa.
Luvan saamiseen suhtauduttiin AKE:ssa p e r i a a t t e e s s a myönteisesti, Saabin tehdastodistus 180 hv:aan asti auttaa.
Sama lupa tarvitaan, jos vaihdetaan 16i:n kone 90:iin - kannen vaihto 8v=>16v = moottorin vaihto ja kun tehoa tulee yli 20% lisää...
Muutosluvan hinnalla 250€ (vaiko peräti 275€?) päätin muokkauttaa LH 2.2:n softaa, jos on tarvis, se nimittäin tulee 8-tappiseen 90:n alkuperäiskoneeseen.

Ensi talven aikana syntyy 90 EMS -87!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Svc kirjoitti:Harva katsari myöskään alkaa ahtimen tyyppikilpeä etsimään.
Nykyään muutoskatsastuksen yhteydessä valitettavasti merkitään rekisteriotteeseen ahtimen tyyppi.
Ainakin mulla on merkitty: "Ahdin Garrett TO3"
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tämä se oli juuri pointtini. Vaikka se ahtimen tyyppi otteessa lukeekin, harva sen tarkistaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
soossi
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 21:44

Viesti Kirjoittaja soossi »

Entäs jos laikkais ysiysistä perän vekka ja pistäis nopan perän tilalle? Sitten vaa nahdettua konetta keulille. Ainakin näyttäis turbo-nopalta ja vois olla jopa laillinen.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

soossi kirjoitti:Entäs jos laikkais ysiysistä perän vekka ja pistäis nopan perän tilalle? Sitten vaa nahdettua konetta keulille. Ainakin näyttäis turbo-nopalta ja vois olla jopa laillinen.
Jep, prosentit vaan menis osittaisesta korinvaihdosta, mut tuotakin on mietitty.

Samassa yhteydessä lievästi päihtyneenä tuli vieläkin häiriintyneempi idea: Turbo-satkun keulaosa ja tuplaysin "ankanpyrstö" peräosa.. :P 8O :twisted:

Edit: Ja jos täällä on joku photoshoppaajaguru paikalla, niin tahtos luonnoksen moisesta.. :)

Edit2: Siis haettiin tämän tapaista, jonka sitten tulostin ja leikkelin..
http://www.kolumbus.fi/kariikonen/saab990.jpg
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

no huh teidän kanssa. Minusta toi 99 cc on kiva yhdistelmä. Mistähän johtuu? :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Myrkky kirjoitti:Samassa yhteydessä lievästi päihtyneenä tuli vieläkin häiriintyneempi idea: Turbo-satkun keulaosa ja tuplaysin "ankanpyrstö" peräosa.. :P 8O :twisted:

Edit: Ja jos täällä on joku photoshoppaajaguru paikalla, niin tahtos luonnoksen moisesta.. :)
Ei tarvita photoshoppaajaa, selaa vaan vaan ruottin tapahtumien kuvia niin niistä löytyy tyylikäs punanen satku ankanpyrstöllä. :D

Jos ottais turbosatkun aihioksi niin prosentitkin jäis tuosta "kolarikorjauksesta" kohtuu vähäisiksi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mazeos »

siis jos 90n keulille heittää Satkun ruiskukoneen, niin jarrut ym. alustan hilppeet pitää vissiin vaihtaa myös ruisku-satkusta?

-Mazeos-
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ymmärsinkö oikein, eli meikäläisen -85 noppaan ei saa laillisesti turbokonetta, mutta tuohon pihassa lojuvaan -73 99:iin pystyy tuosta noin vaan muutoskatsastamaan esim. b202 T16 koneen jossa on katalysaattori tai esim. B234 LPT:n katilla? 8O :lol:
Edit: vai paljonkos iskutilavuus saikaan kasvaa, taitaa mennä liian isoksi tuo 2.3-kone?
No en ole wanhukseen tuollaista konetta laittamassa mutta sinänsä olisi mielenkiintoista tietää mitä kaikkea tuosta tuplaysistä saisi tarvittaessa rakenneltua :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin