Lämmityslaitteen hanan vaihto
Lämmityslaitteen hanan vaihto
Auto on 900 vm.85. Lämmityslaitteen säätö teki lakon eli kojetaulun säädin rupesi pyörimään 360 astetta!
Purkamisen jälkeen havaitsin, että tangon päässä oli vain muovitappi, jossa oli kiinni metallinen "hässäkkä". Päättelin siis hanan hajonneen?
Yritin katsella miten tuon ympyräisen hananpohjan (ympyrä, jossa keskellä kohouma) saisi irti? Näytti olevan kiiinni jollain klipseillä jos oikein näin???
Etsin haulla täältä aiempia juttuja asian tiimoilta, mutta en saanut asiaani selventävää vastausta eli:
- Tankohan siis kiinnittyy hanaan ts.lämmönsäätimeen?
- Millä tavoin ko.hana on kiinni siinä putkihässäkässä?
- Olisiko kellään linkkiä kuvaan hanasta ja asennusohjeisiin?
Purkamisen jälkeen havaitsin, että tangon päässä oli vain muovitappi, jossa oli kiinni metallinen "hässäkkä". Päättelin siis hanan hajonneen?
Yritin katsella miten tuon ympyräisen hananpohjan (ympyrä, jossa keskellä kohouma) saisi irti? Näytti olevan kiiinni jollain klipseillä jos oikein näin???
Etsin haulla täältä aiempia juttuja asian tiimoilta, mutta en saanut asiaani selventävää vastausta eli:
- Tankohan siis kiinnittyy hanaan ts.lämmönsäätimeen?
- Millä tavoin ko.hana on kiinni siinä putkihässäkässä?
- Olisiko kellään linkkiä kuvaan hanasta ja asennusohjeisiin?
jaa
No ihan tarkkaan en nyt ymmärrä mitä tarkoitat, siis ite hanaa vai sitä kojetaulun osaa.
Ei sen säätimen pitäisi pyöriä ympyrää vaikka tanko olis irti siitä.
Niin ite hana on sieltä alapäästään kennossa neljällä torx- tai kuusiokolopultilla.
Joudot irttottaan kojetaulun, ainakin sen alaosan. Ekaks vaan otat sen lämmityslaitteen alaosan pois. Kummallakin sivuilla ruuvit. ja on myös keskellä 2 kpl ja yksi ylempänä (saa irroitettua kun otat sen värillisen osan pois). Värillnen osa lähtee kun irrotat tuhkaluukun takaa pultin ja sitten auton konetilasta molemmilta puolilta sellaset pienet pultit.
Ei sen säätimen pitäisi pyöriä ympyrää vaikka tanko olis irti siitä.
Niin ite hana on sieltä alapäästään kennossa neljällä torx- tai kuusiokolopultilla.
Joudot irttottaan kojetaulun, ainakin sen alaosan. Ekaks vaan otat sen lämmityslaitteen alaosan pois. Kummallakin sivuilla ruuvit. ja on myös keskellä 2 kpl ja yksi ylempänä (saa irroitettua kun otat sen värillisen osan pois). Värillnen osa lähtee kun irrotat tuhkaluukun takaa pultin ja sitten auton konetilasta molemmilta puolilta sellaset pienet pultit.
SAAB
Tarkennan hiukan kysymystäni eli:
- Tangon päässä roikkuu vain muovinen tappi ja sellainen "metalliklipsi".
- Säätönuppi pyörii siis ilman vastausta (ei siis 360 astetta
) eikä lämpöä voi säätää.
Jos käsitin kimmoisan vastauksen oikein itse hana on kiinni alhaalla kennossa ja siinä kiinni putki, joka menee ylös, jossa sijaitsee tuo vikakohta eli kyse on siis putkessa olevasta säätimestä ei itse hanasta?
Olen pahoillani, että tämä voi tuntua hiukan rautalangan vääntämiseltä
...
- Tangon päässä roikkuu vain muovinen tappi ja sellainen "metalliklipsi".
- Säätönuppi pyörii siis ilman vastausta (ei siis 360 astetta

Jos käsitin kimmoisan vastauksen oikein itse hana on kiinni alhaalla kennossa ja siinä kiinni putki, joka menee ylös, jossa sijaitsee tuo vikakohta eli kyse on siis putkessa olevasta säätimestä ei itse hanasta?
Olen pahoillani, että tämä voi tuntua hiukan rautalangan vääntämiseltä

Niin siinä on semmoinen klassinen kardaaniakseli-ihan kuin isoissa kuormaautoissa
Elikkä metallitanko, jossa päissä on muovikappaleet, joissa on puoliympyränmuodoiset lovet-ihan kuin isoisän radiovastaanottimen nupeissä.
Jos se pyörii vapaasti, niin arvelisin, että yks tai molemmat muovikappaleet on irti tai rikki-viroksi katki
itse hana ei ilmeisesti pyörii tosiaan 360 astetta

Elikkä metallitanko, jossa päissä on muovikappaleet, joissa on puoliympyränmuodoiset lovet-ihan kuin isoisän radiovastaanottimen nupeissä.
Jos se pyörii vapaasti, niin arvelisin, että yks tai molemmat muovikappaleet on irti tai rikki-viroksi katki

itse hana ei ilmeisesti pyörii tosiaan 360 astetta
Juuri hetki sitten oli keskustelua lämmityslaitteen alipainejärjestelmästä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 959#184959
Samalta sivustolta josta löytyy alipainehässäkän kuvaus, löytyy myös hana- ja kennokuvaus:
http://saabpics.org:3000/gallery/albun20
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 959#184959
Samalta sivustolta josta löytyy alipainehässäkän kuvaus, löytyy myös hana- ja kennokuvaus:
http://saabpics.org:3000/gallery/albun20
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos vastauksista!
Tarkennuksena vielä...
Katselin noita kuvia tuosta jusin laittamasta linkistä ja päättelin tangon kiinnittyvän toisesta päästään siis suoraan hanaan?
Tulkitsinko oikein?
Ja koska sieltä päästä on juuri tuo kiinteä muovitappi poikennut (itse tanko ja sen muoviset nivelpäät ovat ehjiä) täytyy hana vaihtaa kokonaisuudessaan?
Tarkennuksena vielä...
Katselin noita kuvia tuosta jusin laittamasta linkistä ja päättelin tangon kiinnittyvän toisesta päästään siis suoraan hanaan?
Tulkitsinko oikein?
Ja koska sieltä päästä on juuri tuo kiinteä muovitappi poikennut (itse tanko ja sen muoviset nivelpäät ovat ehjiä) täytyy hana vaihtaa kokonaisuudessaan?
900S 2.3 Talladega 1997
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
Jees hana uusiksi
Ota kuskin puoleinen kaiutin pois...............kuten olet jo ottanutkin
sitten otat polkimien päällä olevat paneelit irti/sivuun
Toisin sanoen väänät sen alemman paneelin mutkalle............auu sattuu
Ja se ylempi ääni eriste pois.
Sitten alakautta tosiaan torkseilla tai niillä kuusiokoloilla se kraana pois.
Letku avain on hyvä.............ikävässä kulmassa pari ruuvia
muistat tietty laskea pakkasnesteet ulos ettei niitä tarvitse imuroida sieltä matolta sisältä.
Takaisin laittaessa liimaa o renkaat kraanaan kiinni
Kraanan letkut tietty täytyy irroittaa kone huoneesta
Asennus muuten käänteisessä järjestyksessä
Ei paha homma mutta työ asento on syvältä
t jari
sitten otat polkimien päällä olevat paneelit irti/sivuun
Toisin sanoen väänät sen alemman paneelin mutkalle............auu sattuu
Ja se ylempi ääni eriste pois.
Sitten alakautta tosiaan torkseilla tai niillä kuusiokoloilla se kraana pois.
Letku avain on hyvä.............ikävässä kulmassa pari ruuvia
muistat tietty laskea pakkasnesteet ulos ettei niitä tarvitse imuroida sieltä matolta sisältä.
Takaisin laittaessa liimaa o renkaat kraanaan kiinni
Kraanan letkut tietty täytyy irroittaa kone huoneesta
Asennus muuten käänteisessä järjestyksessä
Ei paha homma mutta työ asento on syvältä
t jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Kiitos kaikille vastaamaan vaivautuneille
Hanahan vaihtui aika helpolla, mutta muovisia osia halkesi
eli se neliön muotoinen levy, jossa kiinni ne läppäsysteemit. Nyt lämpöä tulee ja sitä kykenee säätämään, mutta puhallus puuttuu yläosista. Johtunee siis koska nuo muoviosat ovat irti???
Tuolla ostetaan puolella haeskelenkin taasen uusia osia


Hanahan vaihtui aika helpolla, mutta muovisia osia halkesi


Tuolla ostetaan puolella haeskelenkin taasen uusia osia
