900i -87 tekniikan vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Juhasu
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: To Elo 18, 2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

900i -87 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

Moro! Joudun toiseen kertaan aloittamaan tämän aiheen kun vanha katosi johonkin.. Eli vanha aiheeni kuului näin:

Terve!
Saabin kyydissä ikäni istuneena ja nyt ajokortti-iän lähestyessä olisi aika saada AUTO alle. Kysyisin siis tekniikan vaihdosta. Paljon kysymyksiä tulossa ja ehkä joillekkin ihan itsestään selvyyksiäkin, mutta itselläni ei vielä autojen laitosta kokemusta ole, mutta innostusta kylläkin.

Olisi tarkoitus vaihtaa 900i 2d -87 keulille turbon kone. Tallista löytyisi pari monta vuotta seissyttä 900i 4d T8 -81 ja -82 joista kaikki tarpeellinen saataisiin (toisessa mätä kori ja toinen kolariauto). Kysymys kuuluu että onko tuomoiseen operaatioon ryhtyminen kannattavaa? Onko mahdottoman iso ja vaikea homma? Tuleeko jotain yhteensopivuus ongelmia? Entä muutoskatsastus, tuleeko siinä jotakin ongelmia?

Mitä kaikkea osia tuohon -87 i8 mopoon joutuisi vaihtamaan jotta siitä tulisi "turbo"? Moottori+laatikko, apc-systeemi, hilut jotka välittävät vedon renkaille, iskarit+jouset, pakoputkisto, jäähdytyslaitteisto, mittaristo.. ja mitä kaikkea vielä?

Ja sitten vielä: Onnistuuko joidenkin lisävarusteiden asennus jälkikäteen. Kuten Ohjaustehostin, sähkölasit (4d autosta 2d mallin oviin), sähköpeilit ja keskuslukitus.

HUH, siinä siis paljon kysymyksiä. Kiitoksia etukäteen jos joku jaksaa vastata."


Muutamia vastauksia sain kysymyksiini, mutta muutama asia ei ole vielä selvinnyt. Niin mitenkä tuommoisen tekniikan vaihdon jälkeen muutoskatsastus onnistuu kun runko viistokeilainen -87 ja kone vanhemmasta turbosta. Tuleeko tuossa jotakin ongelmia?

Ja toiseksi on vielä epäselvää, mitä osia vaihtamalla tuosta 2d -87 traktorista saisi ajettavuudeltaan ja mataluudeltaan turbon veroisen? Vai saako tuosta edes yhtä matalaa mitenkään?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Milloin autosi on rekisteröity? Kriittinen päivämäärä on 15.7.1987. Tätä vanhemmissa onnistuu helposti, uudemmissa joudut varmaan lisäämään katalysaattorin..

Ajettavuus paranee huomattavasti kun laitat paremmat jouset ja iskarit. Hyvät ja edulliset madallusjouset joilla alustasta tulee vakioturboakin jäykempi ja matalampi löytyy esim. motonetistä. Valmistaja Lesjöfors/Kilen. Jotkut kaasuiskarit vielä kaveriksi niin siinä se.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Juhasu
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: To Elo 18, 2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

Joo tuo on 97,544% varmuudella ennen tuota päivämäärää rekisteröity. Ainakin -87 varaosia ostaessa joutuu ostamaan alkuvuodenmallin osia.

Joo eli taitaa kannattaa vaihtaa suoraan uudet Lesjöfors:it ja jotkut iskarit koneen vaihdon yhteydessä.. 8) Kahtelin vähän saab.on.sair.-sivustoilta niin Lesjöfors: "ei-turboa 35mm ja turboa 20mm madaltava jousi" ja Sachs Advanteget ilmeisesti edulliset kelpopelit Lesjöforsien kaveriksi?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juu, kyllä nuo advantaget ihan hyvä ja edullinen ratkaisu on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

mitenkäs

Viesti Kirjoittaja Eero »

Meneekös noi vanhemmat koneet sitten päästörajoihin kun kuudessa vuodessa on tiukentuneet arvot jonkinverran? -85 taidettiin pienentää oleellisesti päästö vaatimuksia..
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Juhasu
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: To Elo 18, 2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

Iltaa. Onnistuuko sähkölasien jälkikäteen asennus tuommoiseen 2d malliin? MItä osia tarvitsee hankkia kaikenkaikkiaan?

Ainakin tuommoisia kojelaudassa (lämpösäätimien alla) olevia lasinnostimien kytkimiä olisi jo ennestään noista vanhoista malleista tallella jos niitä voisi hyödyntää.. 4d mallin lasinnostinmoottoreitakin olisi mutta kun ne ei kuulemma käy 2d malliin. :?
Vastaa Viestiin