Jarrusatuloiden vaihto keskenään.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tuna1000
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2005 20:22
Paikkakunta: Siilinjärvi

Jarrusatuloiden vaihto keskenään.

Viesti Kirjoittaja tuna1000 »

Kuulin huhua että 99 Saabissa kävis etu ja taka jarrusatulat keskenään. Eli eestä taakse ja toisinpäin. Onkohan tämä totta? Sais vaan käsijarrun taakse.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Enpäole ennen mokomaa kuullut, liekö kukaan tosissaan yrittänyt. Eiköhän vaadi ainakin jonkinlaisen adapterin, tuskin ovat reiät, etäisyydet ym samat?
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ei helevetissä, 5 senttii vetoo ettei passaa.
ei meitä saapastelijoita saa noin rajusti vedättää, saadaan vaikka allergia tai luukato moisesta järkytyksestä .
Son sit direktiivin mukanen tuotevastuujuttu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Nehän on muistaakseni eri näköisetkin....
tuna1000
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2005 20:22
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tuna1000 »

No kyllä minäkin ihmettelen ja kummastelen kovasti. Eräs Saabisti oli vaan kaverille kenenkä kanssa omistetaa 99 kovasti väittäny ja ku autoki on kaverin luona niin ei voi edes katella niitä satuloita nyt. Pitäs vaan saada se käkkäri ottamaan taakse eikä jaksas oikein väsätä hydraulista jarruakaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

sit jos

Viesti Kirjoittaja mestari »

ne vaikka kävisikin niin mites se käsijarrun vaijerin veto? tarvis vissiin vetää vaijerit rissapyöränkautta takapuskurista että toimisi... hyviä juttuja kyllä noi..
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

tuna1000 kirjoitti:Pitäs vaan saada se käkkäri ottamaan taakse eikä jaksas oikein väsätä hydraulista jarruakaa.
Vaihda 900:sen takakäsijarru, joita löytyy -88 alkaen. Yksinkertaisinta vaihtaa koko taka-akseli. Lisäksi joutuu tosin vaihtamaan myös keskikonsolin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ei kas tos muuta ku uudempi akseli napoineen ja jarruineen taakse. etupäähän saa olla ennallaan.
En sit tiiä käykö toi uudempi kahva ihan heittämällä mutta ei se varmaan paljosta oo kiinni.
sit on känkät molemmissa päissä, voi tehdä piruetteja sekä eteen että taakse :)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Ysiysissä oli vuosimalliin -74 asti edessä käsijarru erillisillä jarrukengillä. Jarrurumpu on samaa valua jarrulevyn kanssa. Kaikissa ysiyseissä on myös TAKANA juuri tuo sama jarrulevy rumpuineen, jota ei tietysti käytetä. Vm. -74 asti oli jarrusatula samannäköinen Aten valmistama sekä edessä, että takana. Eivät kuitenkaan vaihtokelpoisia, koska takana on pienempi.
Myös kaikissa ysikympeissä sekä satkuissa vm. -87 asti on TAKANA edelleen sama jarrulevy, jossa siis periaatteessa on rumpu valmiina. Joku voisi siihen lisätä vanhan 99:n jarrukenkäsysteemin ja näin käsijarru olisi takana. En tiedä pystyisikö tätä käytännössä toteuttamaan. Sekä tietysti katsastus on asia erikseen!

RJK
99 -84
yrjömäki
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja yrjömäki »

Aiotko myös katsastaa auton johon olet itse vaihtanut käsijarrun edestä taakse ? Voin kertoa ettei onnistu ainakaan meidän asemalla ilman asianmukaista poikkeuslupaa. Yleensäkään ei ole hyvä mennä muuttamaan autotehtaan tekemiä ratkaisuja ilman riittävää asiantuntemusta.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jos "Sladittelusta" tykkäät niin tässä pari vaihtoehtoa:

1.Hommaa 900 og satku missä jo valmiiksi kässäri takapyörille.
2.Vasemmanjalan jarrutus opetteluun.
3.Kun TALVI koittaa jääradalla ja Saabi alle. Eteen helvetin hyvät 15" piikkirenkaat ja taakse kesärenkaat. Voin taata että mennään paremmin sladissa kun takatuuppareilla :wink:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
tuna1000
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2005 20:22
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tuna1000 »

Niin ihan asian selvityksenä autoa ei enää saa tieliikenteeseen. Eli se on vuosmallia 78. Ja päästetty aika huonoon kuntoon noin korinsa puolesta. Sisustassa nyt ei oikein muuta ole kuin kuskin penkki ja ratti. auto kattoa on joku rutannut ja muutenkin ruttunen yksilö. Tarkotus olis vaan ajaa jäällä. Muttakun perhana rakentelu on vaikeaa kun auto ei ole tässä pihassa vaan kaverin luona. Eilen ajoin kaverin 99 Saabilla ja tuntuu kyllä menevän kun juna raiteillaan noin hiekkapoluilla eli todella hyvät fiilikset jäi näin etuvetoisesta vaikka on tullu ajeltua vaan takapotkuilla. Ja edessä tuntus paino pistettä olevan ettei se puskekkaan. Eli onkohan se käkkäri edes pakollinen jäällä? Seuraako se Saban perä ku näyttää keulalla suunnan?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kyl jos vauhti on tarpeeks alhanen niin on aika vaikeeta saada perää irti...mut justiin kovemmassa vauhdissa hiekalla ainaki hyvin perän saa irti. Kyllähän se tietty väärällä kaasulla saa puskemaan kovassaki vauhrissa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ainahan saboja on moitittu puskemisesta.Onhan noita keinoja laittaa soralla menemään.Laitat pikkusen jäykemmät iskarit taakse ja muutat etupyöriin kulmat haritukselle.Toi vasemmanjalan jarruttaminen onnistuu kyllä jäällä mutta soralla ei yleensä tahdo tehot riittää ellei rankasti ole viritetty.Vastaheitolla tuo parhaiten etenee kunhan ei liioittele.Kyllä se moottorijarrutuskin siihen hommaan riittää.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ei jäällä tee käsijarrulla mitään. Nimimerkillä kokemusta on. Kun kunnon piikkipyörät laittaa eteen niin ei puske ollenkaan. Ja Saabi menee kyllä komeasti jäällä, kun sen oppii hallitsemaan. Kyllä Saabilla melkein näyttävämmin sielä mennään, kun takatuuppareilla :)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin