Jarrusatuloiden vaihto keskenään.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tähän auttaa parhaiten ja halvimmin vaan kesäkumit taakse tai vaikka edes toiseen puoleen niin menee tosi makeesti luistossa jäällä. tälläinen ratkaisu on omassa 900 jää autossa ja 99:tä tukin etu jarruletkut aikanaan ja herkistin takajarrut niin kyllä sai luistoon. mutta kesä renkaat takana olen todennut paljon paremmaksi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Etupään kulmat kohdilleen niin ei ongelmia jäällä. Itellä -82 KR:ssä camber -2,5 astetta ja no problem liukkailla. Ja miksi pitäsi tulla kahva edellä?
Viimeksi muokannut JugiBoy, La Syys 17, 2005 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt ollaan asian ytimessä. Etupäässä camber kulmilla tehty toi käytös. Saabi on alualkaen suunniteltu puskevaksi. lisäksi vielä 80-luvun alusta lähtien on muutettu takapään camber negatiiviseksi, kun se 70-luvulla oli jopa toleranssien puitteissa mahdollisesti plussalla...

Takapään jousien jäykistäminen lisää tietysti yliohjaavuutta, samoin kallistuksenvakaaja ja jäykemmät iskarit. Tavan käytössä tommosesta autosta ei välttämättä ole mitään järkiperäistä hyötyä. Lähteehän vakio alustainen 900 tai miks ei myös 99 peräsladin, kun tarpeeksi kovasti ajaa kurviin (käytännössä yli 70km/h vauhdeissa) ja minusta on loppupelissä tosi tärkeä ominaisuus, ettei auto muutu maantienopeuksissa aliohjaavasta yliohjaavaksi liian rajusti. Esim. isäukon entinen auto, mazda 626 oli ihan mahdoton saada oikeamaan peräluisusta yli 60km/h vauhdeissa. Saabia en ole vielä saanut lähtemään niin holtittomiin heittoihin, vaikka jääradalla sitä ihan tietentahtoen on tullut yritettyäkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tuna1000
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2005 20:22
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tuna1000 »

Ehkä tuota käsijarrua tarviis jäällä just sen takia että jos auto rupee puskemaan ja meinaa mennä penkkaan niin sais kääntymään käkkärillä vielä. Ja tietysti onhan se totta että ei kahva edelle ajaminen ole mikään nopein tapa. Campereitahan ei nyt niin vaikee olis muuttaa. Pitää saada nyt auto ensin iskuun ja testailla. Kanspahvi ja jarrupalat puuttus enää.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

99 on 900:n korjaamokirjoista löytyy taulukko, joka on identtinen. Jos siis omistaa moisen taulukon, niin sen avulla voi muutella arvoja melko helposti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin