Satkun vaihteisto ääntää

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Ei missään nimessä saa käyttää 80/90 W hypoodii...
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

sattui kerran

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mulla oli joskus saapissa laatikko jossa vitonen piti ääntä. sellasta kahinaa. Sitten kerran matkalla tuli öljyn haju kabiiniin ja kohta kuului kolinaa pellin alta. Pajalla sanoivat, että oli tullut vitonen käytännössä pihalle...
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

80W/90:llä ajaa vielä kesäisin, mutta viileämmillä ilmoilla on vaihteiden kytkeytyminen aika hankalaa kylmällä koneella/laatikolla. Kovilla pakkasilla saa autoa lämmitellä aika pitkään, että saa pikkuvaihteet ylipäätään survomatta pykälään.

Käyttäisin (ja olen joskus käyttänytkin) ainoastaan kesäkaudella, jos laatikko on vähän joka saumasta vuotavaa mallia, ja ohuemmat tykkää tulla pihalle.

Hyvä kompromissi on mineraali 75W/80 GL-5. Toimii hyvin talvellakin, saa litran pulloissa ja löytyy ainakin Totalilta (Motonet) ja Valvolinelta (Hessumobiili). Miinuksena on kovempi litrahinta, Hessussa oljy on muistaakseni halvempaa kuin Motonetissa.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

900 I 16 Kat kirjoitti:Ei missään nimessä saa käyttää 80/90 W hypoodii...
Olisko vähän parempia perusteluja olemassa miksi vain ja ainoastaa 75w hypoodi olis oikea?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jees..
Olikos siinä sitten kyse nesteen öljystä vai laittasko mobilia sit?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

900 I 16 Kat kirjoitti:Ei missään nimessä saa käyttää 80/90 W hypoodii...
Ajan toista vuotta 80W-90 hypoidilla ja kovastikin tyytyväinen. Talvella muutama eka kilometri on jäykkä mutta notkistuu nopeasti ja ei noita lähtöjä kovin paljoo tuu. Nesteen speksien mukaan 75W menee kovassa(kuumassa) käytössä aika vedeksi. Öljyjen vaihdot auttoivat nimenomaan synkkaongelmaan rankemmassa ajossa=säästää lootaa. Vois tota 75w vaihtaa talveksi, mutta en tiedä viitsiikö kaksi kertaa vuodessa vaihtaan lootaöljyjä. Kerta saa riittää.

Ja yhtään ei oo vuotanut.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Nesteen 75w hypoidit sisään ja perään RVS -aine... vaihdelaatikon sisäpuoli tulee kuntoon ellei suurempaa fyysistä vikaa ole (esim. hammas poikki tai lakeri aivan lopussa). Pääakselin laakeriin ei taida tuo vaihteistoöljy päästä vaikuttamaan? ...jos näin, niin ei auta RVS sen ääntämiseen, muuten kyllä alkaa loota kehräämään kympillä.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ke Syys 14, 2005 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tema kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:Ei missään nimessä saa käyttää 80/90 W hypoodii...
Ajan toista vuotta 80W-90 hypoidilla ja kovastikin tyytyväinen. Talvella muutama eka kilometri on jäykkä mutta notkistuu nopeasti ja ei noita lähtöjä kovin paljoo tuu. Nesteen speksien mukaan 75W menee kovassa(kuumassa) käytössä aika vedeksi. Öljyjen vaihdot auttoivat nimenomaan synkkaongelmaan rankemmassa ajossa=säästää lootaa. Vois tota 75w vaihtaa talveksi, mutta en tiedä viitsiikö kaksi kertaa vuodessa vaihtaan lootaöljyjä. Kerta saa riittää.

Ja yhtään ei oo vuotanut.
Mie tuota 80W90 kokeilin tuossa reilun 350tkm ajetussa askissani, johon on laitettu uudet laakerit joskus 250tkm kohdilla. Ei millään tapaa hyvä ajettava. Kevättalvea oli se aika, kun kokeilin. En ite ainaskaan suosittele vanhaan jo kuluneeseen vaihteistoon. Sensijaan Neste Hypoid MP75W öljy antoi käytännössä vaihteistolle uuden elämän. Askihan oli käynyt jo kiroilemaan ja kangistelemaan nollakeleilläkin. 1->2 vaihdossa meinasi loppua vauhti kesken, kun keppi oli niin kankea liikuttaa (se kangistelu alkoi ensin kovilla pakkasilla ja ilmeneminen muuttui kokoajan kesäisempään suuntaan). Nyt on toista vuotta hurruuteltu ja vaihteet kytkeytyy todella nätisti riippumatta lämpömittarin lukemista...

Pitäisi 99:iinkin vaihtaa oikeat öölit sisään. siellä on hajusta päätellen 10W30 tai 40 öljyt...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Ilmeisesti nesteen öljy on samaa kuin Shellin Rimula 75 W.... Itselläni autossa shellin öljyä ja ajettu vasta 375 tkm... Vaihteisto toimii moitteettomasti....Ei ole tarvinnut pahemmin lisäillä....Eikä tehdä laatikkoon minkäänlaista remonttia...Koputtaa puuta..
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Minulla paukkuu pakki. Pirunmoinen rysäys kuuluu välillä. Muuten vaihteisto toimii OK. Lootassa nyt 10kk vanhat 10W30. En tiedä mitä siellä oli aikaisemmin, mutta paukkui pakki silloinkin, useammin kuin nyt.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos pakki paukahtaa, vaikka olisi odottanut pitkäänkin vapaalla kytkin pohjassa, silloin kytkin ei irroita tarpeeksi hyvin...

Tuossa joku ihmetteli, että hypoidien vaihdossa tuli enemmän likaa pois, kuin aiemmin moottoriöljyjä käyttäessä. Syy voi olla, jos hypoidiöljy sattuu olemaan pesevämpää. Silloin vuosien moskat lähtee liikkeelle askista. Tuon syyn takia joissakin muun merkkisissä autoissa vaihteistoöljyjen vaihto saattaa aiheuttaa laakerivaurion, kun kaikki moska menee laakereihin. Näissä vanhoissa saabeissa tuo ei taida olla kovinkaan yleistä, kun tyypit vaihtelee öljyjä ja useimpien askit vuotaa, joten öljy on kutakuinkin tuoretta kokoajan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kannattaa korjata se laatikko jos laakerit ulisee, eika vaan ajaa. Tarpeeksi kun ajanut niin sitä laatikkoa ei enää voi korjata.
yleenstä rullat löytyy lopulta laatikonpohjalta. eli laakeireista ei ole tietoakaan, ja pääakseli sen seuraksena jumissa kun liikevarat on muutaman sentin luokkaa. nimim pari sellaista laatikkoa avannut
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin