RUISKUPUTKET

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vms
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2003 14:52
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

RUISKUPUTKET

Viesti Kirjoittaja vms »

Onko kukaan keksinyt keinoa jolla Saab 900:sen ruiskuputket saa kestämään. Saabin muoviset muuttuivat melko pian hapankorpun haperoiksi, niin haurauksi että napsahtavat pienimmästäkin kosketuksesta ruiskupäästä ( kuumemmasta päästä ) poikki.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Ruiskuputket

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Tietääkseni tälläkin listalla esiintyvä VGBad on laittanut VAG auton (golf?) ruiskuputket, hän ehkä voisi valaista asiaa enemmän?
viitakimmo

toinen materiaali

Viesti Kirjoittaja viitakimmo »

Joo mulla ny ei oo näistä kokemusta, mutta....

Eikös ne oo vaan sellasia lekuja että onko niissä mitään kummallista?

Autoohan saa ostaa metellisia jarruputkia, että jos semmoset koettas laittaa sinne tilalle.

???????????????????????????????????
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei ole ihan mitä tahansa letkuja. Vaatimuksena noissa on riittävän paksu seinämä eli paksuutta sen verran ettei ala "sykkimään" auton käydessä. Toimivaksi todettu paksuus muoviputkella on vähintään 1.5mm ja sisähalkaisija 2mm. Tällaista putkea löytyy metritavarana lähinnä joistakin webastoista yms. vehkeistä.

Nipan laittaminen onkin sitten taas kokonaan erijuttu. Vanhasta putkesta nippa pois ja sen jälkeen jollakin ilveellä ruuvipenkkiin kiinni. Sitten nippa lämpimäksi ja uusi putki paikoilleen. Tämän jälkeen katkaistaan putki oikean mittaiseksi ja laitetaan nippa toiseen päähän. Lopuksi irrotetaan nipat uudesta putkesta ja tehdään homma siten että laitetaan väliin myös ne nippaan kuuluvat kiinnitysmutteri sinne väliin ;)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Juu ne putket on aika persiistä...
Itsellä katkesi kesken ajon se putki talvipakkasella ja kävin hakemassa romikselta 10e:lla käytetyn.
Hetkenpäästä työsylinteri luovutti kytkimestä ja vein korjaamolle ja asentajat oli saanut katkaistua kaksi putkea.
Merkkiliikkeessä ei ollut hyllyssä putkia ja ne piti tilata ruotsin saabilta n.40-50e/kpl hintaan :lol: .
Ei tullut yrittäjille paljon mielihyvää mun saabin laitosta, kun työsylinterin vaihto maksoi 80e, jossa muutenkin meni monta ylituntia :P :D ..
Onneksi niitä käytettynä löytää jonninverran.
Uutena ei raskis ostaa 8O
tasa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 20:49
Paikkakunta: Ahvenkoski

Ruiskuputkista

Viesti Kirjoittaja tasa »

Minulta katkesi myös pari putkea pari kuukautta sitten.Löysin Etolasta (Kouvolan) muoviputkea jossa oli merkintä PA 6/2 hs/1329.Maksoi muutaman euron/m.Irroitin vanhat letkukarat putkista,kiinnitin uuden putken sorvin pakkaan siten, että n.15-20mm putkea jäi pakasta näkyviin.Kiinnitin letkukaran pylkässä olevaan poraistukkaan ja puristin letkukaran putkeen(huom kylmänä.kuumana ei onnistunut).Ps älä unohda laittaa liittimen muttereita putkeen ennen puristusta!Tämän jälkeen taivuttelin putken mutkat kuumailmapuhaltimen avulla.Saabini vuosimalli on 84.En tiedä onko uudemmissa ruiskuissa samanlaiset liittimet.En myöskään osaa sanoa kuinka ko putkimateriaali haurastuu käytössä (sanoivat etolassa ko putkea käytettävän ruiskuputkina).Toistaiseksi on kuitenkin pelittänyt hyvin n.3000km.
Vastaa Viestiin