Tomaattisatkumiehet huomio!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Tomaattisatkumiehet huomio!

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Elikkä, tuossa alkuvuodesta hommatulle satkulle kävi ikävästi, teini ajoi nassenilla perän solmuun Lahdentiellä. Kyseessä oli vuoden 1986 turbosatku (T8) automaagivaihteilla. No, enivei, tuon tomaatin toiminta oli erittäin mukavaa ja pehmeätä, eli esim jos vauhtia oli ~50km/h ja laski jalan kaasulta, tarkkaavaisempi kaveri huomasi kun BorgWarneri pyykälsi kolmoselle, ja pitin pykälän sillä, jos ajoi sukkasillaan. Eli itse asiassa loota pykälsi AINA suurimmalle mahdolliselle vaihteelle pintakaasulla, ja jos tosiaan ajoi aivan sukkasillaan, piti loota kolmosen (suurimman mahdollisen pykälän) sisällä aina jonnekin 45km/h asti. Jos kaasua polkaisi vähänkin, niin hanakan hienostuneestii loota antoi ykköstä tai kakkosta pedaalin asennosta riippuen.

No, nyt on tuo kovan kohtalon peli korvattu vuoden -84 turbotomaatilla. Hiukan ihmetyttää tuo kolmosen kytkeytymisen vastahakoisuus...Eli jos haluaa tomaatilta kolmosta, on pakkoa (poikkeuksetta) hakea vauhtia n. 70-75 km/h, ennen kuin loota suostuu heittämään kolmoselle. Ei puhettakaan siitä, että mentäisiin viittäkymppiä kolmosella (n. 1800-2000rpm), aina pitää jurnuttaa kakkosella päälle 2000rpm kierroksilla. Eli kysymys kuuluu (nyt jo...), onko noihin BorgWarnereihin tehty jotain hienosäätöä uudempiin lootiin että ajaa isommalla vaihteella herkemmin, vai onko tuossa -84 loodassa jotain "hämärää" (=remontoitavaa)? Niin, ja nykyiselläänkin tossa "uudessa" -84:ssä kickdown tuntuu olevan kohdallaan, ja vajaakaasulla vaihdot tosi pehmeitä. Kolmosta ei vaan saa kytkeytymään päälle alle 70 vauhdeissa, toki loota antaa ajaa kolmosella n. kuuttakymppiä, mutta vauhti on nostettava päälle 70km/h kolmosen sisään saamiseksi. Esim. 60-alueella aika ärsyttävää huudattaa lootaa 2500+ rpm, kun pienemälläkin pääsisi....

Muuten tuo -84 on kyllä äänimaailmaltaan, ahdoiltaan (ahtaa jopa alle 3000rpm), jarruiltaan, ulkonäöltään jne huomattavan paljon paremmassa hapessa kuin tuo R.I.P -86 satku, mutta lootan "hienostuneisuutta" jäin kaipaamaan...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
wiiwi
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2005 09:41
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja wiiwi »

Voi kun vaihtaisikin vasta 70km/h vauhdissa.Ei ole kyseessä turbo mutta -84 iivarisatku.D:llä vaihtaa 1 suoraan ---> 3:lle.Kiihyttele siinä sitten kun laatikko vaihtaa nihkeesti 50km/h vauhdissa 3:lle suoraan ykköseltä.Nyt kylläkin kylmien ilmojen myötä meinaa kakkonen löytyy mutta juuri ennen kolmoselle vaihtoa.Ois vähän vaijerissa säätämistä ennen kunnon talvikelejä :roll:
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mun -83 900 turbo automaatti toimi kyllä ihan samoin kuin
tuo sun aiempi -86 malli.
Löi kolmosen kehiin pintakaasulla joviidenkympin tietämillä.

Jos löi ronttosen lattiaan, tarjosi ykköstä vielä noin viidenkympin tietämissä.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
jlumme
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 19:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Viesti Kirjoittaja jlumme »

Täällä samoin -92 2.1 tomsku vaihtaa siinä 50-60 hujakoilla kolmoselle kun löysää kaasua. Mukavahan tuo on ajaa, mutta satasen vauhdissa alkaa tuntua, että ois ihan mukava jos olis nelonenkin... :)
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kiitoksia kommenteista, eli siis ilmeisesti tuon loodan pitäisi hivenen herkemmin työntää kolmosta pesään, samaan malliin kuin tuo edesmennyt satku. Tänään tuli pikainen lenkki heitettyä, ja pari kertaa sain kolmosen päälle vähän yli 60:n vauhdissa, vaatii tosin jalan noston kaasulta kokonaan ja sekunnin-parin tuumauksen, ennen kuin keksii pykältää kolmosta. No, kokeillaan ensihoidoksi lootaöljyjen vaihto ehkäpä pariin otteeseen ja uusi suodatin. Ei ole ainakaan puoleentoista vuoteen vaihdettu (eikä tosin kyllä paljoa ajettukaan tuona aikana), ja sitä aikaa edeltävää historiaa ei ole tarkemmin tiedossa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eikös niitä pantoja pitäis aina joskus vähän säädellä?

Näin oli jossain tapahtumassa juttua, itsellä on tuo automaattiopus jossain kestosäilössä.

Itse tarttis kanssa tuota kokeilla kuhan saan finukan siihen kuntoon, vaati tosiaan kaasulta hellityksen että vaihtaa kolmeselle ajoissa.
Tasakaasulla tosiaan vaihto vasta 65-70 nopeudessa.

Onko tuon kierrokset muuten samat kuin edellisessäkin, että välitykset on samat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

900 T8A -84

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ex-turbotomaattini teki juuri tuota, ilmeisesti laatikko säädön tms tarpeessa. KYllähän sen 3. vaihteen pitäisi kytkeytyä aikaisemmin päälle, tuo on oikeasti hankalaa jossain taajama-alueilla, kun ei voi ajaa reippaasti yli 70 km/h:ta saadakseen isomman vaihteen päälle jolloin ajaa turhaan kierroksilla. Kerran koeajamani T8A -85 teki taasen aivan toisinpäin, vaihteet menivät päälle liian "helposti".

Tuo B-W typ. 37 pitäisi kyllä säätää, vaikuttaa ajoon kohtuullisen paljon. Ex-turbotomaatissani tuo oli ehkä suurin epäkohta, kyllähän 3. vaihde sitten pysyi päällä helposti, mutta se vaati aina hiukan vedättämistä että sai suurimman pykälän päälle.

Säätöä?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Säädetään säädetään, mutta mistä ja miten :?: :) Ilmeisesti pantojen kireyttä, vai olisko KD-vaijeri tsekattava? Eräs nimeltä mainitsematon ystävällinen foorumilainen minulle jo laittoikin meiliin otteita automaatin korjaamo-oppaasta, mutta en ole ehtinyt perehtymään...KD-vaijerin säätö varmaan onnistuu kotikonstein, mutta mites tuo pantojen säätö, onko korjaamokeikka?

Petteri oli kyllä Ytimessä, kun kirjoitti tuosta taajama-ajosta n. 60km/h vauhdeissa, kakkosella lähemmäs 3000rpm noissa nopeuksissa...

Hakua yritin käyttää tuosta pantojen säädöstä, jotain automaattijuttua löytyi, mutta ei juuri tästä. Tosin vastaaviin oireisiin suositeltiin nimenomaan kd-vaijerin säätöä...No, kunhan saa kaasarisatkun harsittua kasaan niin pitää yrittää vilkasta kd-vaijeria...Pakko "priorisoida" hommia, tämä on kuitenkin aika pientä. Tuo loota vaihtaa kuitenkin vielä kaikille pykälille, kolmonenkin tulee n. 75 vauhdeissa ihan itsestään 60-70 välillä se tarvitse erikseen "houkutella", eli en usko että on mitenkään "fataali" "ongelma" :) Pieni puute muuten niin hienossa kulkineessa 8)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

V.J.S kirjoitti:Säädetään säädetään, mutta mistä ja miten :?: :) Ilmeisesti pantojen kireyttä, vai olisko KD-vaijeri tsekattava? Eräs nimeltä mainitsematon ystävällinen foorumilainen minulle jo laittoikin meiliin otteita automaatin korjaamo-oppaasta, mutta en ole ehtinyt perehtymään..
En ole itsekkään vielä perehtyny, mutta kotikonstein pitäisi onnistua.
Ehkä kannattais aloittaa tuohon perehtymällä. :D

Kerrot meille sitten miten toi tehdään....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tetammi kirjoitti:Onko tuon kierrokset muuten samat kuin edellisessäkin, että välitykset on samat.
Enpä osaa suoraan sanoa, tuosta edellisestä kun oli rundimittari kuollut suurimman osan aikaa, joten ei tullut paljon seurattua. Silloin harvoin kun se toimi, niin muistaakseni oli kierrokset karvan alle 3000rpm satasen vauhdissa, aika samoissa tuo nykyinenkin menee....
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
devil
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 16:50

Mulla vaihtaa...

Viesti Kirjoittaja devil »

..kolmoselle alemmilla nopeuksilla (ja kierroksilla), kun vaihtaa itse d:ltä 2:lle ja takaisin d:lle (n. 50 - 60 km/h vauhdissa).

Itselläni on iivari (vm. 85) johon vaihdettiin turbon laatikko. On vaan alkanut tiputtamaan. Katsastuksessa meni muuten kiitellen läpi, mutta pieni huomautus oli tästä "punaisesta" vuodosta. Eli laatikosta tulee. Katsastusmies ei osannut sanoa mistä vuotaa. Mitkä kohdat ovat teidän mielestänne todennäköisimmät? Stefat? Ei kai tartte purkaa taas puolta autoa että saa tiivisteen/tiivisteet paikoilleen?
Saab 900i
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Yksinkertainen kysymys:
Mitä öljyä olette tomaattiinne laittanut? Hakua käytin, paljon löyty juttua automaattiöljyn laitosta ohjaustehostimeen, mutta ei automaattiöljyn laitosta/vaihdosta automaattiaskiin :roll: Olisko esim. Mobil ATF220 hyvä ja sopiva liemi? Ja sitten, missä on öljyn suodatin tuossa BW37:ssa? Päätykannen alla piilossako? Nimimerkillä ensimmäistä kertaa tomaattiöljyjä vaihtamassa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

V.J.S kirjoitti:]Hakua käytin, paljon löyty juttua automaattiöljyn laitosta ohjaustehostimeen, mutta ei automaattiöljyn laitosta/vaihdosta automaattiaskiin
ATF 220 on tonnarin ZF:n öljy, B&W haluaa ATF210 tai jotain muuta Type F.
Ei sitten osunut tämä viestiketju hakuusi?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=181178
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:]Hakua käytin, paljon löyty juttua automaattiöljyn laitosta ohjaustehostimeen, mutta ei automaattiöljyn laitosta/vaihdosta automaattiaskiin
ATF 220 on tonnarin ZF:n öljy, B&W haluaa ATF210 tai jotain muuta Type F.
Ei sitten osunut tämä viestiketju hakuusi?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=181178
Kiitos! Ei tietenkään natsannut hakusanat just tuohon viestiin (käytin muistaakseni yhdistelmää automaatti AND öljy...) :roll: Ja käyttöohjekirjakin meni myydyn satkun mukana :oops:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jakusa
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Elo 22, 2012 21:20

Re: Tomaattisatkumiehet huomio!

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Sama ongelma T8:ssa. Korjausoppaan mukaan vaihto kolmoselle tasakaasulla 40km/h tienoilla, tämä yksilö vaihtaa vasta vähän ennen 60km/h. Rasittava vika, kun kaupunkiajossa kierrokset huutaa turhan korkealla. Öljyä on oikea määrä ja vaijeria säätämällä vaihtokohtaa saa vain myöhäisemmäksi. Myöskin "stall speed" on 700-1000rpm liian alhainen, tämä voi tosin johtua moottorin liian alhaisesta tehosta. Muuten loota pelaa nätisti. Vaihdot ovat mielestäni sopivan pehmeitä, ei mitää ZF5hp30 tasoa todellakaan, mutta silti varmasti riittävän sulavia bw37:lle.

Onko siis kukaan korjannut moista vikaa? Entä löytyykö suomesta osaavaa korjaamoa tälle lootalle. Saako näihin enää edes mitään osia? Kyllä työkalut itelläkin pysyy näpeissä ja korjausoppaat löytyy mutta eipä ole aiemmin tomaatteja tullut auottua sen kummemmin. Voin myös ostaa ehjän automaattilaatikon T8:sta ja myös kone+loota paketti kiinnostaa.
Vastaa Viestiin