99 nopeusmittari
99 nopeusmittari
Meinasin vaihtaa simahtaneen nopeusmittarin tilalle
toisen , mutta huomasin vanhassa ilmeisesti välityslukeman w=0.64
ja ehjässä w=0.613 . Näyttääkö siis väärin pahasti jos pistän
jälkimmäisen paikalleen? auto siis 99 -83.
toisen , mutta huomasin vanhassa ilmeisesti välityslukeman w=0.64
ja ehjässä w=0.613 . Näyttääkö siis väärin pahasti jos pistän
jälkimmäisen paikalleen? auto siis 99 -83.
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
Kyllä kierroslukumittarit taitavat sopia, viisarimalli ja aseikon tekstityyppi tosin ei aina täsmää.
Tuo muutaman prosentin heitto nopeus/matkamittarissa ei taida olla kovin paha, samaa suuruusluokkaa virhettä saattaa melkein tulla renkaita vaihtaessakin. 165R15 vs 185/65R16. Käykös tässä nyt niin, että jos alkutilanne on mittari W=0,64 ja renkaat 165R15 ja tilalle vaihdetaan W=0,613 ja 185/65R15, niin näyttämä ei pahemmin muutu, eli nuo kompensoivat toisiaan. Tosin sinulla taitaa jo olla "matalaprofiilirenkaat".
Miten tuota mittarin välityssuhdelukua pitäisi tulkita?
Tuo muutaman prosentin heitto nopeus/matkamittarissa ei taida olla kovin paha, samaa suuruusluokkaa virhettä saattaa melkein tulla renkaita vaihtaessakin. 165R15 vs 185/65R16. Käykös tässä nyt niin, että jos alkutilanne on mittari W=0,64 ja renkaat 165R15 ja tilalle vaihdetaan W=0,613 ja 185/65R15, niin näyttämä ei pahemmin muutu, eli nuo kompensoivat toisiaan. Tosin sinulla taitaa jo olla "matalaprofiilirenkaat".
Miten tuota mittarin välityssuhdelukua pitäisi tulkita?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Toki sopivannäköinen etsitään, toimivuus vain kiinnosti, kun on tullut ilmi, että satkuissa ei toimi eri vuosimallien mittaristot ristiin.jus kirjoitti:Kyllä kierroslukumittarit taitavat sopia, viisarimalli ja aseikon tekstityyppi tosin ei aina täsmää.
Kiitän vastauksesta ja käynnistän etsinnät
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
...ja taas sopiva aasinsilta...tuosta ´73 99:stä naputtaa nop. mittarinvaijeri, ei vielä paha mutta jos vaikka ennakois...onko kokemusta sopiiko tuo M-netin tyrkyttämä (vuosiluvut hirvittävät):
NOPEUSMITTARIN VAIJERI/ANTURI SAAB 99
Ei automaattivaihteisiin, ellei toisin sanota!
99 68--6.70 (95cm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24-3246 8.07
Myös takuutoimiva ja sopiva käytetty / uusi ostetaan. (taas meni melkein OT:ksi...)
NOPEUSMITTARIN VAIJERI/ANTURI SAAB 99
Ei automaattivaihteisiin, ellei toisin sanota!
99 68--6.70 (95cm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24-3246 8.07
Myös takuutoimiva ja sopiva käytetty / uusi ostetaan. (taas meni melkein OT:ksi...)
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Asentelin tuossa kajakkiini kiekkimittarin kahdesta 900:sen kiekkikellosta rakentelemalla (tausta 0-7000:sesta ja koneisto 0-8000:sta), ja huomasin ilokseni, että kiekkimittarin vahvistusta voi säätää piirilevyssä olevasta potikasta. Biasinhan saa kohdalleen neulaa kääntämällä ääripäissäjus kirjoitti:Kyllä kierroslukumittarit taitavat sopia, viisarimalli ja aseikon tekstityyppi tosin ei aina täsmää.
Eli käytännössä on mahdollista toteuttaa rundikello esim satkuun välillä 0-10 000, kun tekee itse mittariin taustan. Mustan pohjan teko tietysti on hankalahkoa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Ei Motonettikaan kovin vahvasti tyrkytä, Saldojen mukaan Turussa yksi vaijeri, ja sekin saattaa paljastua kirjanpitovirheeksi, jos tiedustelet saatavuuttaSaabsick kirjoitti:sopiiko tuo M-netin tyrkyttämä (vuosiluvut hirvittävät):
NOPEUSMITTARIN VAIJERI/ANTURI SAAB 99
Hyvä käytetty vaijeri saattaa olla oikein hyvä vaihtoehto, onpa sitten ainakin päät oikeanlaiset.
Jottei menisi kokonaan offotopiciksi, niin todetaan, että 99:ssä kierroslukumittarin kytkentä on ihan simppelisti kolmella yksittäisella lattaliittimellä, joten vuosimalliongelmia ei tule samaan tapaan kuin satkun mittariston taustajohdotuskalvojen kytkentäeroavuuksista.
Jiotain kuvia 99:n kellosta ja kierroslukumittarista löytyy osoitteesta
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
no jos muistamme millainen mittaristo tuplaysissä oli vuosina 69 ja 70...en lähtis ostamaan siihen mittaristoon tehtyä vaijeria.Saabsick kirjoitti:...ja taas sopiva aasinsilta...tuosta ´73 99:stä naputtaa nop. mittarinvaijeri, ei vielä paha mutta jos vaikka ennakois...onko kokemusta sopiiko tuo M-netin tyrkyttämä (vuosiluvut hirvittävät):
NOPEUSMITTARIN VAIJERI/ANTURI SAAB 99
Ei automaattivaihteisiin, ellei toisin sanota!
99 68--6.70 (95cm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24-3246 8.07
Myös takuutoimiva ja sopiva käytetty / uusi ostetaan. (taas meni melkein OT:ksi...)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mainiot kuvat rpm:stä jus ...Juuri tuollaiset kuvat auttavat tajuamaan mitä sisältä löytyy jos joutuu purkuhommiin.
Muistin juuri että "ennakkoon hankittavien osien" lista kasvoi juuri kellolla (samaan ´73 99:iin) ...jätättää perskules noin 10min / vrk.
Ei se mitään jos tuon mukaan saisi töihin mennä....mutta kun ei...
Muistin juuri että "ennakkoon hankittavien osien" lista kasvoi juuri kellolla (samaan ´73 99:iin) ...jätättää perskules noin 10min / vrk.
Ei se mitään jos tuon mukaan saisi töihin mennä....mutta kun ei...
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Vuosimallissa -73 oli vielä sähkömekaaninen vieterikello, jossa on säätöruuvi takana. Ei taida säätövara riittää noin suureen poikkeamaan. Kvartsikello tuli myöhemmin, en nyt muista vuosimallia. Niissä on kellotaulussa "quartz". Isotauluiset kvartsikellot ovat olleet erittäin tarkkoja. Tuon nykyisen kierroslukumittarin yhteydessä olevan pienen kellon tarkkuutta on vaikeampi seurata.
RJK
#1757
99 -84
RJK
#1757
99 -84