Hitsaus APC kiinni.
Hitsaus APC kiinni.
Aina muistutetaan ottamaan APC pois, jos autoa hitsataan. Ilmeisesti edellinen omistaja on paksin pohjaa hitsannut boksi paikallaan. Ilmeisesti hajottaa joitain piirejä. Onko kellään kokemuksia miten oirehtii tuollainen hitsaamalla hajoitettu boksi? On nimittäin tehty joitain nerokkaita ohituksia esim. bensapumpun releelle, joita on sitten kiva ruveta selvimään.
Sauli.M #1562
Kyllä minun tonnariani on hitsattu ruiskunboksi, APC, laturi, ACC-paneli ja kaikki muut kytkettynä, ainoastaan akun maakaapeli irrotettuna. Tuurilla ehkä, mutta vielä tuo on kulkenut.
Kysynpä vastakysymyksen: miten autosi oireilee, ahtaako?
Kysynpä vastakysymyksen: miten autosi oireilee, ahtaako?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tämä oli kyllä minulle uutta tietoa! Eli siis koko boksi pitää irroittaa hitsauksen ajaksi? Ei riitä että akun irroittaa? Riittääkö jos ottaa liittimen irti? Kuulostaa aika "huimalta", jos koko boksi pitää irrottaa autosta. Samalla logiikallahan kaikki ohjausboksit / elektroniikkaa sisältävät vimpaimet pitäisi purkaa hitsatessa, alkaa oleen jo melkoinen savotta esim T16 satkussa 
EDIT: näköjään muutkin ihmetelleet samaa...

EDIT: näköjään muutkin ihmetelleet samaa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kyse oli varmaankin ihan vain APC-boxin liittimen irroittamisesta.V.J.S kirjoitti:Tämä oli kyllä minulle uutta tietoa! Eli siis koko boksi pitää irroittaa hitsauksen ajaksi? Ei riitä että akun irroittaa? Riittääkö jos ottaa liittimen irti? Kuulostaa aika "huimalta", jos koko boksi pitää irrottaa autosta. Samalla logiikallahan kaikki ohjausboksit / elektroniikkaa sisältävät vimpaimet pitäisi purkaa hitsatessa, alkaa oleen jo melkoinen savotta esim T16 satkussa
EDIT: näköjään muutkin ihmetelleet samaa...
Eihän boxi ota kontaktia muuten kuin liittimen kautta.
APC boxi on analoginen operaatiovahvistimilla ja suotimilla toteutetu aparaatti. Nämä operaatiovahvistimet tarvitsevat käyttöjännitteen, eli jännitepotentiaalin ja maan toimiakseen. Maa johtaa aina lopulta auton runkoon ja on täysin mahdollista, hitsaamalla runkoa voi saada aikaan virran, joka kulkee noiden opareiden läpi tuhoten ne. (virta voi kulkea esim: nakutusanturia vasten tai tilanne voi syntyä ihan mistä vaan, mistä muodostuu selvä johde, jota kautta mahdollisesti hitsaamalla aiheutettu virta kulkee maihin tämän piirilevyn kautta.)
Periaatteessa voisi sanoa, että kun hitsin maakoskettimilla on selvä kontakti maihin ja akunkengät irti, pitäisi muun systeemin olla turvassa, mutta käytännön maailma ei ole ideaalinen, vaan tämmöisiä virtoja voi syntyä indusoitumalla, johtumalla jne... Hankala sanoa, että onko juuri sinun autossa APC boksi turvassa, jos hitsaat tietystä kohtaa autoa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että näitä APC bokseja ja ruiskunohjausbokseja on alunperin suunniteltu muuhun ympäristöön, kuin siihen, että autoja hitsataan. Monissa autoissa sähköiset järjestelmät eivät ota lainkaan huomioon, että autoa hitsattaisiin ja tämän vuoksi eri automalleissa on paljon erilaisia ohjeita hitsauksen varalle.
Olen itse hitsannut autoa APC boksi kytkettyä (akun kengät irti), mutta uskon myös täysin sen, että silloinkin voin aiheuttaa APC boksille virtapiikin tai nopean pulssin, jolla nää oparit sitten on entisiä.
Onneksi tuo boksi on helppo korjata, kun siihen löytyy kytkiksetkin netistä ja noita samoja reikiinladottavia opareitakin saa vielä kaupasta.
Periaatteessa voisi sanoa, että kun hitsin maakoskettimilla on selvä kontakti maihin ja akunkengät irti, pitäisi muun systeemin olla turvassa, mutta käytännön maailma ei ole ideaalinen, vaan tämmöisiä virtoja voi syntyä indusoitumalla, johtumalla jne... Hankala sanoa, että onko juuri sinun autossa APC boksi turvassa, jos hitsaat tietystä kohtaa autoa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että näitä APC bokseja ja ruiskunohjausbokseja on alunperin suunniteltu muuhun ympäristöön, kuin siihen, että autoja hitsataan. Monissa autoissa sähköiset järjestelmät eivät ota lainkaan huomioon, että autoa hitsattaisiin ja tämän vuoksi eri automalleissa on paljon erilaisia ohjeita hitsauksen varalle.
Olen itse hitsannut autoa APC boksi kytkettyä (akun kengät irti), mutta uskon myös täysin sen, että silloinkin voin aiheuttaa APC boksille virtapiikin tai nopean pulssin, jolla nää oparit sitten on entisiä.
Onneksi tuo boksi on helppo korjata, kun siihen löytyy kytkiksetkin netistä ja noita samoja reikiinladottavia opareitakin saa vielä kaupasta.
tuossakin on varmaan ihan fiiliksen mukaan. Voihan remontissa vahingossa tiputtaa lekankin tuulilasille ja vahinkoa tulee. Tällä tarkoitan sanoa sitä, että tekevälle sattuu ja varominen on vähän tekijästä kiinni, että kuinka paljon viitsii varoa.Coltti kirjoitti:mites di/apc?
Yksi mikä on varmaa on se, että di/apc aparaattien suunnittelijan spekseissä ei ollut sitä, että näiden käyttiksien pitää olla robusteja auton hitsaamiselle. Näiden suunnittelussa oli ihan muut näkökulmat.
Kuten aiemmin sanoin, niin itse olen hitsannut APC boksi kiinni eikä ole mennyt rikki, mutta on täysin mahdollista, että saan sen rikki, jos käy niin huono säkä, että virta johtuu boksin lävitse. Siihen ei välttämättä paljoa tarvita. Riittävän suuri potentiaali, kosteutta, likaa tai vaikka kohta jota autossa hitsataan. Pelkässä maassa voi näkyä tuo tajuton virta, joka kulkee langan ja maakoskettimen välillä ja jos tuo pulssi on sopiva, niin vehkeet sanoo itsensä irti.
Miten muuten ammattihuolloissa suhtaudutaan näihin asioihin?